2015-05-30, 22:19
Medlem
Tellenuss avatar
Skulle behöva hjälp med en uppgift som handlar om att använda kedjeregeln i flera variabler.

Ska skriva om en partiell diffekvation, men stöter på problem när produktregeln för derivata skall användas.

Citera
2015-05-30, 22:39
Medlem
Jag har jättesvårt för att tolka uppgifterna i provet som jag var på.. Antingen har dom glömt lägga in parenteser eller så är uppgifterna lätta och konstiga.

Förenkla a) 2x^2 -6x/x^3 *4x^2 /x - 3
b) x + 1 / x - 1 - x / x + 1

Försöker också lösa den här ekvationen med vet inte om det saknar parenteser eller ej..

x + 15 / 2 = 21 / x – x

Prov imorgon så vore tacksam för all hjälp jag kan få!
Citera
2015-05-30, 23:00
Medlem
Tellenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hur kan jag avgöra om följande serie är konvergent: ∑1/(ln(k))^ln(k) från k=2 till oändligheten? Kommer inte på vad man kan testa göra förutom divergenstestet.

Med 'divergenstest' antar jag att du menar kvotkriteriet/rotkriteriet? (också kallade Cauchys rotkriterium och d'Alemberts kvotkriterium)

Utöver dessa finns ju även jämförelsekriterier för serier att tillgå.
Kriterium 1:
Säg att vi har 0 ≤ ak ≤ bk för alla stora k.
Då om serien ∑bk är konvergent medför det att ∑ak är konvergent.
Och motsvarande om ∑ak är divergent följer det att ∑bk är divergent

Kriterium 2:
Om ak>0 och bk>0 för alla stora k och vi har att lim ak/bk = A (då k→∞) och 0<A<∞
då gäller att om
∑ak konvergent <=> ∑bk konvergent

Sen finns ju även Cauchys integralkriterium, men verkar ju inte vara så jättekul att hitta en primitiv funktion till det där uttrycket.
Citera
2015-05-30, 23:45
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellenus
Skulle behöva hjälp med en uppgift som handlar om att använda kedjeregeln i flera variabler.

Ska skriva om en partiell diffekvation, men stöter på problem när produktregeln för derivata skall användas.

Om jag förstått din fråga rätt så är svaret på frågan om multiplikationen sker efter derivering jakande. Ett enligt mig fruktbart sätt att se på saken är att att betrakta

∂/∂x

som en operator. Då utelämnar man funktionen f och beräknar operatorn ∂/∂x samt ∂²/∂x² på följande vis

∂/∂x = ∂/∂r · ∂r/∂x + ∂/∂t · ∂t/∂x = ∂/∂r · x/r

För att göra notationen extra tydlig kan man sätta ut parenteser för argumentet för operatorn.

∂/∂x[ ] = ∂/∂r[ ] · x/r

Operatorn ∂²/∂x² erhålles nu

∂/∂x[ ∂/∂x ] = ∂/∂r[ ∂/∂x[ ] ] · x/r = ∂/∂r[ ∂/∂r[ ] · x/r ] · x/r

och det borde nu vara tydligt att det fetmarkerade ej skall deriveras. Om man förenklar uttrycket genom att beräkna derivatorna får man

∂²/∂x²[ ] = (∂²/∂r²[ ] · 1/r - ∂/∂r[ ] · 1/r² ) · x²/r =(∂²/∂r²[ ] - ∂/∂r[ ] · 1/r ) · x²/r²
Senast redigerad av eldoradokaffe 2015-05-30 kl. 23:48.
Citera
2015-05-31, 00:18
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
(z^2+az+b)

a = -4
b = 8

z^2 -4z + 8 = 0

pq formel ?

4z/2 +- √ ((4/2)^2 -8 )
z=2±sqrt(-4)

z=2±2i
Citera
2015-05-31, 00:21
Medlem
När två linjer tex:
xyz = 1,01 + t(2,-1,-2)
och xyz = 2,-5,0+s(-1,2,1) skär i punkt A

hur kan dem skära i en punkten A; när de är parallella? trodde de inte kan öht ha ngt "gemensamt"

(Fråågan Linjerna l1 : (x, y, z) = (1, 0, 1) + t(2,−1,−2) och l2 : (x, y, z) = (2,−5, 0) + s(−1, 2, 1) skär varandra i punkten A samt skär planet  : −x + 2y − z + 4 = 0 i punkterna B och C respektive. Best¨am arean av triangeln ABC.)
Citera
2015-05-31, 00:30
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hur kan jag avgöra om följande serie är konvergent: ∑1/(ln(k))^ln(k) från k=2 till oändligheten? Kommer inte på vad man kan testa göra förutom divergenstestet.

Tydligen kan summanden skrivas om

1 / [ln(k)^ln(k)] = 1 / exp(ln[ln(k)^ln(k)]) = 1 / exp(ln(k) · ln(ln(k)) = 1 / [exp(ln(k))]^ln(ln(k))] = 1 / k^ln(ln(k))

Låt nu k > e^e. Då blir

ln(ln(k)) > ln(ln(e^e)) = ln(e · ln(e)) = ln(e) + ln(ln(e) = 1 ⇒ ln(ln(k)) > 1

Eftersom

∑ 1/k^y

konvergerar för alla y > 1 enligt exempelvis jämförelse med integral och

∑ 1/(ln(k))^ln(k) = ∑ 1/k^ln(ln(k)) < ∑ 1/k^y

för något y > 1 då k > e^e är serien konvergent.
Senast redigerad av eldoradokaffe 2015-05-31 kl. 00:45.
Citera
2015-05-31, 00:33
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
När två linjer tex:
xyz = 1,01 + t(2,-1,-2)
och xyz = 2,-5,0+s(-1,2,1) skär i punkt A

hur kan dem skära i en punkten A; när de är parallella? trodde de inte kan öht ha ngt "gemensamt"

(Fråågan Linjerna l1 : (x, y, z) = (1, 0, 1) + t(2,−1,−2) och l2 : (x, y, z) = (2,−5, 0) + s(−1, 2, 1) skär varandra i punkten A samt skär planet  : −x + 2y − z + 4 = 0 i punkterna B och C respektive. Best¨am arean av triangeln ABC.)
De är inte parallella.
Citera
2015-05-31, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
De är inte parallella.

jag trodde dem var parallella om de hade "en gemensam multipel" eller vad man nu ska säga.

& sedan hur får dem ut via

1+2t=2-s
-t=-5+2s
1-2t=s

att t=-1 och s=3 jag gausar och jag kör additions/subtraktionsmetoden, men får inte ut det
Citera
2015-05-31, 01:01
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oea
Jag har jättesvårt för att tolka uppgifterna i provet som jag var på.. Antingen har dom glömt lägga in parenteser eller så är uppgifterna lätta och konstiga.

Förenkla a) 2x^2 -6x/x^3 *4x^2 /x - 3
b) x + 1 / x - 1 - x / x + 1

Försöker också lösa den här ekvationen med vet inte om det saknar parenteser eller ej..

x + 15 / 2 = 21 / x – x

Prov imorgon så vore tacksam för all hjälp jag kan få!

Hur skrev de upp uttrycken som du skulle förenkla? Skrev de allting på en rad, som du har gjort, utan parenteser? Eller skrev dem det på bråkstreck? Om de skrev det som du gjorde så tycker jag personligen får hävda fri tolkning eftersom det uppgiften är som den är.

Exempel:
b)x + 1 / x - 1 - x / x + 1
Jag skulle tippa på att man med denna menar
(x + 1)/(x - 1) - x/(x + 1) = (x + 1)²/((x - 1)(x + 1)) - (x - 1)x/((x - 1)(x + 1))
= ((x + 1)² - (x - 1)x)/((x - 1)(x + 1))
= (x² + 2x + 1 - (x² - x))/((x - 1)(x + 1))
= (3x + 1)/((x - 1)(x + 1))

Men så som du skrivit det kan man ju även tolka det som det står, utan parenteser
x + 1 / x - 1 - x / x + 1 = x + 1/x - 1 - 1 + 1
= x + 1/x - 1
= (x² - x + 1)/x

Du kan inte bara ta och lägga upp en bild på uppgiften, så kan vi avgöra?
Citera
2015-05-31, 01:16
Medlem
Kan man lösa alla moduls räkningar mha en diofantisk lösning (och där med euklides?)
Hade denna på en tenta "Bevisa att 2^{32}+1 är delbart med 641.
Försökte med en diofantisk lösning men fick inte till det, tycker det är lättast när de kommer till lite moduls så..
Citera
2015-05-31, 01:28
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
jag trodde dem var parallella om de hade "en gemensam multipel" eller vad man nu ska säga.

& sedan hur får dem ut via

1+2t=2-s
-t=-5+2s
1-2t=s

att t=-1 och s=3 jag gausar och jag kör additions/subtraktionsmetoden, men får inte ut det
Den ena vektorn är inte en multipel av den andra. Vektorerna är parallella om vektorprodukten är nollvektorn.

Flytta över alla s och t till vänsterled, och fria tal till högerled.

2t+s=1
-t-2s=-5
-2t-s=-1

Ekvation 1 och 3 ger samma information, så plocka bort en av dem.

2t+s=1
-t-2s=-5

Därifrån klarar du nog det
Senast redigerad av hendurik 2015-05-31 kl. 01:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in