2015-05-30, 22:50
Medlem
dentrognes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Beror på. Har du tillsvidareanställning är din egna uppsägningstid 1 månad enl. LAS, är du provanställd kan du gå på dagen enligt samma lag. Kollektivavtal kan ändra uppsägningstiden i båda fall. Vill du veta mer om just d uppsägningstid behöver vi tillgång till just ditt kollektivavtal (Bemanning har flera varianter av KA).
Hur ser man om man är tillsvidare eller provanställd? Står ingeting på avtalet förutom att man ät timanställd och att varje arbetspass räknas som en ny anställning.

Men med tanke på att jag inte har schema utan kan tacka nej till pass osv, så borde jag kunna gå på direkten?

"Detta*avtal*är*ett*ramavtal*som*anger*de*villkor* som*ska*gälla*för*det*fall*överenskommelse*om*anst ä llning*träffas*mellan
företaget*och*den*enskilde.*Anställning*träffas*nä r*ett*arbetspass*har*erbjudits*och*accepterats.*Er bjudande*om*anställning
sker*per*telefon,*sms*eller*e*post.*Om*erbjuden*an ställning*accepteras*ska*detta*meddelas*på*sätt*oc h*inom*tid*som*anges
i*erbjudandet.*Varje*arbetstillfälle*betraktas*som *en*separat*anställning*och*en*ny*överenskommelse* om*anställning*träffas
vid*varje*tillfälle.*Mellan*arbetstillfällen*förel igger*ingen*anställning*och*tiden*mellan*anställni ngarna*räknas*heller*inte*som
anställningstid.*Den*enskilde*har*ingen*skyldighet *att*acceptera*erbjudanden*om*anställning*utan*kan *tacka*nej*vid*varje
tillfälle*hon/han*tillfrågas.*Arbetsskyldighet*föreligger*endast *när*överenskommelse*om*anställning*träffats"
Senast redigerad av dentrogne 2015-05-30 kl. 22:52. Anledning: La till information
2015-05-31, 08:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentrogne
Hur ser man om man är tillsvidare eller provanställd? Står ingeting på avtalet förutom att man ät timanställd och att varje arbetspass räknas som en ny anställning.

Men med tanke på att jag inte har schema utan kan tacka nej till pass osv, så borde jag kunna gå på direkten?

"Detta*avtal*är*ett*ramavtal*som*anger*de*villkor* som*ska*gälla*för*det*fall*överenskommelse*om*anst ä llning*träffas*mellan
företaget*och*den*enskilde.*Anställning*träffas*nä r*ett*arbetspass*har*erbjudits*och*accepterats.*Er bjudande*om*anställning
sker*per*telefon,*sms*eller*e*post.*Om*erbjuden*an ställning*accepteras*ska*detta*meddelas*på*sätt*oc h*inom*tid*som*anges
i*erbjudandet.*Varje*arbetstillfälle*betraktas*som *en*separat*anställning*och*en*ny*överenskommelse* om*anställning*träffas
vid*varje*tillfälle.*Mellan*arbetstillfällen*förel igger*ingen*anställning*och*tiden*mellan*anställni ngarna*räknas*heller*inte*som
anställningstid.*Den*enskilde*har*ingen*skyldighet *att*acceptera*erbjudanden*om*anställning*utan*kan *tacka*nej*vid*varje
tillfälle*hon/han*tillfrågas.*Arbetsskyldighet*föreligger*endast *när*överenskommelse*om*anställning*träffats"
Ja, du kan gå direkt efter ett avlutat pass och aldrig komma tillbaka.
2015-06-02, 07:25
Medlem
Om man är timanställd och har blivit schemalagd, kan arbetsgivaren då ringa och säga att man inte behövs?
2015-06-02, 08:16
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
Om man är timanställd och har blivit schemalagd, kan arbetsgivaren då ringa och säga att man inte behövs?
Det beror naturligtvis på hur sent det sker och vad som avtalats i det generella avtalet er emellan som reglerar vilkoren för varje enskilt anställningstillfälle.
2015-06-02, 17:05
Medlem
njaexss avatar
Citat:

När jag var timanställd var detta ej tillåtet, behövdes vi inte kunde vi givetvis skita i att gå dit för att slippa jobba i och med att det är skönt att vara ledig. Men arbetsgivaren hade inte rätt att kräva det, fanns det inget att göra och man blivit schemalagd vid ett visst tillfälle hade man rätt att gå dit och sitta av tiden, för att få sina timmar.

Men läs igenom ditt avtal för att vara säker.
2015-06-03, 21:03
Medlem
Citat:

Ja självklart. Det torde ju ingå i arbetsgivarens arbetsledningsrätt att göra så.
2015-06-03, 23:10
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Ja självklart. Det torde ju ingå i arbetsgivarens arbetsledningsrätt att göra så.
Fast nu är ju arbetsledningsrätten hyfsat begränsad av andra lagar och framförallt av avtal. Det kan därför finnas så väl kollektiva som enskilda avtal som reglerar i vilken mån en AG kan dra tillbaka schemalagt eller erbjudet arbete. Vi vet helt enkelt inte iom att daikirai inte upplyst oss om vilka avtal som gäller mellan honom/henne och AG.
2015-06-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Fast nu är ju arbetsledningsrätten hyfsat begränsad av andra lagar och framförallt av avtal. Det kan därför finnas så väl kollektiva som enskilda avtal som reglerar i vilken mån en AG kan dra tillbaka schemalagt eller erbjudet arbete. Vi vet helt enkelt inte iom att daikirai inte upplyst oss om vilka avtal som gäller mellan honom/henne och AG.
Fallet jag tänkte på gällde inte mig utan en jag känner. Tänkte om det finns någon lag generellt. Men tack för alla svar!
2015-06-09, 14:10
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Fallet jag tänkte på gällde inte mig utan en jag känner. Tänkte om det finns någon lag generellt. Men tack för alla svar!
Lagen du efterfrågar skulle i sådana fall vara Arbetstidslagen §12. Den gäller alltså varken för tillfälliga arbeten eller "om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det. "
2015-06-09, 15:40
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Lagen du efterfrågar skulle i sådana fall vara Arbetstidslagen §12. Den gäller alltså varken för tillfälliga arbeten eller "om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det. "
Den handlar dessutom om generell arbetstidsförläggning, inte om enskilda inställda arbetspass.
2015-06-14, 15:23
Medlem
Hur funkar det med tjänstepension om man är anställd som tillsvidareanställd/timanställd i en ICA butik? (har förgäves försökt hitta information om det). Står mycket för folk som är fast anställda, men är osäker på om det inkluderar för de som då är timanställda.
2015-06-14, 20:12
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waffles
Hur funkar det med tjänstepension om man är anställd som tillsvidareanställd/timanställd i en ICA butik? (har förgäves försökt hitta information om det). Står mycket för folk som är fast anställda, men är osäker på om det inkluderar för de som då är timanställda.
Det är ingen annan skillnad än beloppen som avsätts om du är timanställd, deltid eller heltidsanställd. Inom Livs gäller Avtalspension SAF - LO och du kan läsa mer här: http://www.fora.se/foretag/pension--forsakring/avtalspension-saf-lo/ och här: http://www.finfa.se/verktyg-stod/Material-och-filmer/Information-till-dina-anstallda/
Sen kan du ju faktiskt fråga din AG också...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in