2015-05-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Det är väl klart som fan man är upprörd om man har med en galen neger att göra som inte bara åker utan giltigt busskort utan även går till attack när han blir påkommen?

Gick han till attack? Konstigt att ingen har filmat hans attack.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownsanity
Enligt länken jag postade en bit upp står det att endast polisen gripa någon vid misstanke, är det fel?
Fast när han saknar giltigt färdbevis så handlar det inte om misstanke, precis som det inte handlar om misstanke om du lämnar butiken med tuggummi i fickan som du inte betalat för ..
Citera
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Ni kan ju fråga er själva varför han sitter i handfängsel på marken och skriker. Kan det bero på att han förmodligen har försökt avvika eller vägrat skriva på någon bot? Det finns säkert en agenda i att vi inte får se vad som hände innan den upplagda sekvensen.
Sedan den filmade incidenten med en tjej för några år sedan fick så stor uppmärksamhet, fick kontrollanterna order om att ta det lite lugnare. Mannen ifråga måste ha börjat bråka rejält, för att ha hamnat i denna situation.

Från 2012:
https://www.youtube.com/watch?v=HyUq6_g78bg
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-05-30 kl. 17:35.
Citera
2015-05-30, 17:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vad som är mest konstigt är väl att ingen av vittnena tycks ha noterat någon attack - utan är upprörda just för att busschauffören behandlas som han gör trots att han hållit sig lugn..

Citat:
Enligt vittnet uppträdde biljettkontrollanterna från Västtrafik brutalt när de avhyste mannen från bussen vid Hjalmar Brantingsplatsen i Göteborg.
– Det var ett helt bisarrt beteende av kontrollanterna, de mer eller mindre knuffar ut honom från bussen och lägger ner honom på marken.
Enligt vittnet låg två av kontrollanterna mer eller mindre på busschaufförens rygg.
– En kvinnlig tredje kontrollant satt med knät på nacken på honom. Och då hade han ansiktet neråt alltså. Det var en riktigt brutal kränkning.
Ett annat vittne säger:
– Jag tänkte först att de höll ner mannen för att han var berusad. Men jag märkte snart att han var väldigt lugn. Det var väldigt kränkande. Jag förstår om han hade varit aggressiv, men det var verkligen inte fallet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20882340.ab
Citera
2015-05-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
Så om något har hänt så är det okej att stå och skrika på en handfängslad kille som sitter på marken? Även väktarna är polisanmälda för misshandel.. Du missade skriva det..

Är du på riktigt?

Om någon inte uppträder verbalt som en pojke i kyrkokören när denne konfronteras med en eventuellt aggressiv och våldsam tjuvåkare är verkligen en irrelevant bisak.
Citera
2015-05-30, 17:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Är du på riktigt?

Om någon inte uppträder verbalt som en pojke i kyrkokören när denne konfronteras med en eventuellt aggressiv och våldsam tjuvåkare är verkligen en irrelevant bisak.
Han är redan nedlagd när väktarna kommer .. så vad babblar du om?
Citera
2015-05-30, 17:32
Medlem
Kontrollanterna agerar i affekt. Vore intressant att veta vad som hände innan klippet. Om det som vittnen påstår eller om busschauffören uppträtt aggressivt.
Citera
2015-05-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad som är mest konstigt är väl att ingen av vittnena tycks ha noterat någon attack - utan är upprörda just för att busschauffören behandlas som han gör trots att han hållit sig lugn..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20882340.ab

Ja, det är sant.
Citera
2015-05-30, 17:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Kontrollanterna agerar i affekt. Vore intressant att veta vad som hände innan klippet. Om det som vittnen påstår eller om busschauffören uppträtt aggressivt.
Faktiskt lite ointressant, dels var inte gaphalsen på plats förrän efter chauffören brottats ner på marken .. dels skall man kunna avbryta sin aggression när man fått personen under kontroll och säkrad .. man får INTE bete sig som en kissnödig femåring utan impulskontroll i det skedet -- inte ens om man varit en av dem som fått lov att brotta ner vederbörande.

Här har du OV som agerar föredömligt - personen är fortfarande aggressiv, men väktarna är lugna så länge han är under kontroll ..

https://www.youtube.com/watch?v=NVcrFJyF-Co
Senast redigerad av micro113 2015-05-30 kl. 17:42.
Citera
2015-05-30, 17:40
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Det är väl klart som fan man är upprörd om man har med en galen neger att göra som inte bara åker utan giltigt busskort utan även går till attack när han blir påkommen?

Vittnena och ett Facebookinlägg som jag såg igår men togs bort idag pga off-topic sa något helt annat än att han gick till attack..Var sanningen ligger vet jag inte men jag anser nog att man inte behandlar människor på det viset ändå. Inte för något som man hade kunnat reda ut genom att lägga armen om honom och säga : Lugnt kollega, vi kollar upp det här.. För dom är i slutändan kollegor. Och sen stå och skrika "Vill du behålla jobbet"? Helt ärligt, vem tror han att han är? Transveds chef eller? Det är bara min pappa som får skrika på mig på det viset..Ingen annan!

Jag plankar för övrigt aldrig och jag har faktiskt sett förbättringar när det kommer till vänligheten de senaste 2 åren. De senaste månaderna är det surare och surare miner och dom är överallt känns det som. Är det kanske Västtrafik som pressar dom för mer resultat och dom blir stressade?
Citera
2015-05-30, 17:45
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Nej det är inte så konstigt. OM han nu gick till attack så lär ju det ha kommit som en överaskning för alla på bussen. Trots att alla har kamera tillgängligt idag och folks benägenhet att fota/filma så är det få som gör det konstant utan det är först när nånting har skett som folk tar upp kameran.
Därför är det betydligt vanligare med film på efterspel av händelser än själva händelsen.

Nu ser jag ingen större anledning att misstro de vittnen som till aftonbladet säger att mannen utan färdbevis varit lugn och inte betett sig våldsamt, men de behöver ju inte tala sanning.
Men frånvaron av videomaterial säger ingenting om nånting.
Citera
2015-05-30, 17:46
Medlem
Pappa är busschuaförr för västtrafik och han har rätt att åka buss grattis även när han inte är i tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in