2015-05-30, 17:18
Medlem
Känner väktaren. Han skulle aldrig skrika på det sättet om inget har hänt på bussen. Den stora killen i filmen är från Sydamerika och håller på med kampsport. Så busschaffören måste gjort väldigt mycket motstånd om de behöver vara 3 för att få på handfängsel. Busschaffören anmäld för våld mot tjänsteman.
Citera
2015-05-30, 17:19
Medlem
Åker buss/tåg varje dag i GBG och det här är standard bland busschaufförer. Alla fuskar och jag trodde detta var inofficiellt och jag har alltid vart nyfiken på vad som händer när kontrollanterna kommer på.

Nu vet jag

Den video man fick säger som vanligt inte hela sanningen och försöker måla ut chaufförern som oskyldig. Det finns en anledning till att han är på marken.
Han har givetvis gjort motstånd och jag tror på idioten som skriker att dom gör det inte för skoj skull.

Han borde få sparken det säger sig själv men inte bara han utan han som skriker också. Det är inte nödvändigt och skrika på en som sitter lugnt ner med handfängsels på sig.
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2015-05-30 kl. 17:23.
Citera
2015-05-30, 17:20
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vakten78
Känner väktaren. Han skulle aldrig skrika på det sättet om inget har hänt på bussen. Den stora killen i filmen är från Sydamerika och håller på med kampsport. Så busschaffören måste gjort väldigt mycket motstånd om de behöver vara 3 för att få på handfängsel. Busschaffören anmäld för våld mot tjänsteman.

Så om något har hänt så är det okej att stå och skrika på en handfängslad kille som sitter på marken? Även väktarna är polisanmälda för misshandel.. Du missade skriva det..
Citera
2015-05-30, 17:22
Medlem
netr0pas avatar
Nu vet vi tyvärr inte hela historien bakom detta:

Gjorde chauffisen nåt motstånd när de tvingade honom på boten?

Det hela kan vara framprovocerade utav vakterna som höjde rösten (vem vare som började att höja rösten? Det vet vi inte).

Jag tror ändå det ligger nåt i att han är svart och väktarna har nåt emot svarta (i vissa fall kanske jag håller med men alla svarta är inte automatiskt dåliga människor, det fattar ju vem som helst).

Sen tycker jag också chaufförer borde få rätt att åka gratis till och från jobbet (även efter arbetstiden). Kanske inte på de dagar de inte jobbar men på de dagar man jobbar måste man ju ändå få åka..

Trafikbolagen tjänar ändå så överdrivet mycket pengar att de får väl pröjsa. De vill att man ska åka kollektivt men ändå åker priserna upp som attans för varje dag som går.
Citera
2015-05-30, 17:22
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Försök inte ni efterblivna äckliga och misslyckade väktare håller alltid varandra om ryggen. Ett solklart fall av grov misshandel där dessa idiotväktare borde få livstids fängelse om vi hade haft rätt lagar i det här landet. Dags att Sverige börjar utrota dessa idiotjävlar.
Citera
2015-05-30, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
Så om något har hänt så är det okej att stå och skrika på en handfängslad kille som sitter på marken? Även väktarna är polisanmälda för misshandel.. Du missade skriva det..

Det är väl klart som fan man är upprörd om man har med en galen neger att göra som inte bara åker utan giltigt busskort utan även går till attack när han blir påkommen?
Citera
2015-05-30, 17:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Såvitt man kan se på filmen skriker han väl efter att mannen är fängslad, och givet vad han säger så har han ju inte varit på platsen när något motstånd skett ... Så din kompis kanske mest är en ögontjänare eftersom du inte tilltror honom om det beteende som faktiskt fastnat på film..
Citera
2015-05-30, 17:26
Medlem
beejay5s avatar
Citat:

Hälsa din vän att jag tycker det är han som ska bli av med jobbet. Jävla sätt att stå och skrika, spelar ingen roll vad som hänt innan. Han ska agera professionellt i en sån här situation. Vill man lugna ned någon så pratar man själv lugnt och sansat för bästa resultat.
Citera
2015-05-30, 17:27
Medlem
Clownsanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Men fatta att det har inget med saken att göra huruvida det krävs uppsåt eller inte, det är en senare fråga för åklagaren, inte för de som ingriper mot mannen.
Vi tar det igen: Inget giltigt färdbevis = misstanke om bedrägligt beteende = rätt till envar.

Enligt länken jag postade en bit upp står det att endast polisen gripa någon vid misstanke, är det fel?

Citat:
Kontrollanterna griper resenärer med stöd av reglerna för envarsgripande, RB 24:7. Jag tolkar denna regel att man måste se någon begå brott för att kunna gripa någon. Endast polis kan gripa någon på endast misstanke.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Nu vet vi tyvärr inte hela historien bakom detta:

Gjorde chauffisen nåt motstånd när de tvingade honom på boten?

Det hela kan vara framprovocerade utav vakterna som höjde rösten (vem vare som började att höja rösten? Det vet vi inte).

Jag tror ändå det ligger nåt i att han är svart och väktarna har nåt emot svarta (i vissa fall kanske jag håller med men alla svarta är inte automatiskt dåliga människor, det fattar ju vem som helst).

Sen tycker jag också chaufförer borde få rätt att åka gratis till och från jobbet (även efter arbetstiden). Kanske inte på de dagar de inte jobbar men på de dagar man jobbar måste man ju ändå få åka..

Trafikbolagen tjänar ändå så överdrivet mycket pengar att de får väl pröjsa. De vill att man ska åka kollektivt men ändå åker priserna upp som attans för varje dag som går.
Det har inte så stor betydelse vad han gjort innan faktiskt - det finns inget som ursäktar väktarens beteende när han är under kontroll och handfängslad..

Gaphalsen har ju inte heller varit på platsen .. eftersom han inte vet vad som hänt innan "något måste du ju ha gjort" .. säger att han inte varit med i det skedet.
Citera
Medlem
ryggrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Men fatta att det har inget med saken att göra huruvida det krävs uppsåt eller inte, det är en senare fråga för åklagaren, inte för de som ingriper mot mannen.
Vi tar det igen: Inget giltigt färdbevis = misstanke om bedrägligt beteende = rätt till envar.

Är det ditt humör eller din läsförmåga som gör det här så svårt? Jag har alltså inte påstått något alls om vem som har rätt till vad eller om någon har gjort något fel. Jag har bara frågat om vad som gäller. Du verkar kunna en del så det är lite onödigt med alla utfall. Fortsätt gärna berätta i stället.
Citera
2015-05-30, 17:28
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Sluta göra allt till en rasist fråga. Lär er snacka normalt om händelse och skippa färgfrågan.

Varför ska man utesluta rasism? Det är alltid en faktor. Din dumma idiot.

Detta skulle aldrig hända om det var en vit busschaufför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in