2015-05-30, 16:45
Medlem
Frågan e la mer varför man ska ha en fullstor bil om man så gott som aldrig behöver ta sig utanför staden? Tycker mopedbil verkar ganska praktiskt. När jag var i paris fanns det en minibil som dock inte var mopedbil som verkade otroligt popular.
Senast redigerad av yokisuci 2015-05-30 kl. 16:48.
Citera
2015-05-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lessyoget
Vilken moped hittar du för 6k? Dom mesta kostar från ca 10k för typ en baotian som måste ses som en budget moped. Om du ska ha en typ Derbi eller Gilera som klassas som lyx moped kostar dom istället upp till 30k. Vilket blir 4-5 gånger mer för en mopedbil
Den här till exempel. http://www.blocket.se/vastmanland/25km_h___45km_h_Moped___Scooter_Vento_Viper_524965 74.htm?ca=8&w=3

Och det är samma skit som en Baotian. Jag vet att det finns dyrare mopeder, men ingen behöver betala mer för en moped.
Citera
2015-05-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Utgick bara från den moped jag hade. Visst krävs det ett slags körkort och jag har för mig att kraven för dessa har skärpts något sedan jag själv tog det (som vem som helst kunde klara med minsta prestation).

Klart att det finns superbudgetmodeller, men mopparna folk hade i min skola kostade mellan 15-40k i regel. Min kanske 37k om jag inte missminner mig.
Om inte moppen kostade över 30000 kände sig grabben lite utanför eller? Är det därför du har fått uppfattningen att över 100000 för en mopedbil inte är löjligt mycket dyrare än en moped för 37000? Du skulle väl inte jobba för en lön under 37000 per månad heller, eller hur bortskämda lilla unge? Lär dig värdet på pengar.
Citera
2015-05-30, 17:39
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Om inte moppen kostade över 30000 kände sig grabben lite utanför eller? Är det därför du har fått uppfattningen att över 100000 för en mopedbil inte är löjligt mycket dyrare än en moped för 37000? Du skulle väl inte jobba för en lön under 37000 per månad heller, eller hur bortskämda lilla unge? Lär dig värdet på pengar.
Här var det bittert.

Gillar att du målar upp hela mitt liv baserat på vilken moppe jag hade som tonåring.

Min syn på pengar har dock ingenting med den här tråden att göra, så det kommer jag inte vidare diskutera här.

Till saken i fråga hör att i området jag växte upp var alla mångmiljonärer eller miljardärer och för de allra flesta hushållen var 100k i sig en obetydlig summa, men de flesta, inklusive mina egna föräldrar, skulle aldrig köpa något så dyrt till sina barn vare sig de har 10 miljoner eller miljarder. Däremot finns det alltid undantag, och jag har sett exakt en sådan moppebil som TS länkar till som står på gatan där mina föräldrar bor. Den är någon av grannungarnas.

Nu råkade jag och min far stöta på en skönhet till moppe en gång i tiden, en Havanna-inspirerad 60-talsmoppe som farsan blev förälskad i. Han köpte den till sig själv och tanken var att vi skulle dela på den när jag fyllde 15 (köptes alltså innan dess) men det var i princip bara jag som åkte på den, varför jag kallar den "min" moppe. Så löd historien om min dyra moppe.
Citera
2015-05-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Här var det bittert.

Gillar att du målar upp hela mitt liv baserat på vilken moppe jag hade som tonåring.

Min syn på pengar har dock ingenting med den här tråden att göra, så det kommer jag inte vidare diskutera här.

Till saken i fråga hör att i området jag växte upp var alla mångmiljonärer eller miljardärer och för de allra flesta hushållen var 100k i sig en obetydlig summa, men de flesta, inklusive mina egna föräldrar, skulle aldrig köpa något så dyrt till sina barn vare sig de har 10 miljoner eller miljarder. Däremot finns det alltid undantag, och jag har sett exakt en sådan moppebil som TS länkar till som står på gatan där mina föräldrar bor. Den är någon av grannungarnas.

Nu råkade jag och min far stöta på en skönhet till moppe en gång i tiden, en Havanna-inspirerad 60-talsmoppe som farsan blev förälskad i. Han köpte den till sig själv och tanken var att vi skulle dela på den när jag fyllde 15 (köptes alltså innan dess) men det var i princip bara jag som åkte på den, varför jag kallar den "min" moppe. Så löd historien om min dyra moppe.
Och du betalade 37k för den? Nej just det, farsan pröjsade! Det är just min poäng att du inte riktigt lärt dig pengars värde. Jag har också en nära släkting som är mångmiljonär, men de som jag tycker att en ny bil kostar för mycket pengar. Han köpte en ny bil 1996 (940 kombi), nästa bil han köpte var en ett år gammal Volvo XC70 2007:a. Och den har han kvar än. Och jag är inte bitter. Jag gillar bara inte bortskämda ungar.
Citera
2015-05-30, 19:06
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag förstår inte att det kan finnas en marknad?

Länk:

http://www.blocket.se/stockholm/Ligier_DUE_PREMIUM_ACT___FINANS_60788262.htm?ca=11 &w=1

Sista bilden i annonsen förklarar väl allt? Köps av rika föräldrar till hästtjejer när föräldrarna inte orkar skjutsa eller inte vill smutsa ner sin fina SUV med hästlukt.
Citera
2015-05-31, 12:59
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Sista bilden i annonsen förklarar väl allt? Köps av rika föräldrar till hästtjejer när föräldrarna inte orkar skjutsa eller inte vill smutsa ner sin fina SUV med hästlukt.

Ah missade att kolla bilderna. Snygg tjej.
Citera
2015-05-31, 16:01
Medlem
orvarens avatar
För samma pengar..
http://www.blocket.se/skaraborg/Jaguar_XKR_4_0_Coupe__SUPERPRIS__59220831.htm?ca=1 4&w=3

För knappt hälften..
http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_XJ_R_4_0_320_Hk___Aut___Skinn___Svensk_5728 9440.htm?ca=14&w=3

Ta körkort för resten..
(eller betala någon 60kkr för att i 2-3år köra dig när du behöver..)

Själv skulle jag hellre tills jag kunde skaffa den här...(än att åka moped-bil)
http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_coronet_500_1969_60791328.htm?ca=14&w=3
Citera
2015-05-31, 17:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Den här till exempel. http://www.blocket.se/vastmanland/25km_h___45km_h_Moped___Scooter_Vento_Viper_524965 74.htm?ca=8&w=3

Och det är samma skit som en Baotian. Jag vet att det finns dyrare mopeder, men ingen behöver betala mer för en moped.

Man behöver inte betala mer än 50kr för ett hotellrum heller om man nu inte har något emot möglig toalett och kackerlackor. Det skulle du ta direkt antar jag.

Roligt att ta den billigaste skitmoppen man kan hitta och använda som referenspris för vad mopeder kostar. Konstigt att tex Honda zoomer verkar så populär. Den kostar väl närmare 30k?

Angående pengarnas värde så beror det nog ändå lite på hur mycket man har. Och vem fan tror att en 15årig mopedkåt kille skulle sitta och reflektera över priset. Man ser något man vill ha och hoppas föräldrarna ska köpa den.

Har föräldrarna mycket pengar så kan dom väl tycka det känns värt det? Veta att ens barn inte åker omkring på en tvåhjulig dödsmaskin och kan åka året runt. Förhoppningsvis klarar dom där en bra smäll. Finns ju tom tuktuks som klarar en frontalkrock i 40km/h.

Bara att inse att det är olika marknader beroende på ens förmögenhet. Hotell, mopeder, bilar....You name it.
Senast redigerad av Bbobi 2015-05-31 kl. 17:21.
Citera
2015-06-02, 14:59
Medlem
idiamindadas avatar
Bor på Lidingö, här är det fullt med mopedbilar som körs av välkammade ungdomar i preppiekläder. En bra uppvärmning innan de får sin nya Porsche på 18-årsdagen.
Citera
2015-06-03, 08:42
Medlem
Fan vad skönt det måste varit för föräldrarna på min tid...

Det enda som gällde i mopedväg var Piaggio Ciao. Nypris 6900:-
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in