2015-05-28, 07:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Nu vet jag inte hur undersökningen sett ut men jag kan tänka mig att de tar hänsyn till variabler som var ifrån de tillfrågade kommer ifrån. Alltså borde det inte vara slumpmässigt utvalda låginkomsttagare.
Givetvis försöker man rensa bort de som saknar rösträtt i riksdagsvalet och det innefattar hundratusentals utlänningar i Sverige, vidare så är valdeltagandet betydligt lägre bland blattar som blivit svenska medborgare.
Intervjuar man 2000 st så skall de spegla valmanskårens sammansättning så långt det går, just det som är problemet. Det går inte använda en 30 årig kvinnlig socionom i Storsthlm istället för en kvinnlig industriarbetare i Värmland i samma ålder och inkomstklass.
Det är institutens stora problem, de går lätt bort sig.
2015-05-28, 07:55
Medlem
RingRing2014s avatar
Ipsos är bara trams och skräp när det gäller att mäta SD, den kan man gott avfärda eller räkna om med viktning.

Snart kommer Sentio och spänningen är olidlig. Kom igen nu, in med 20-pucken i mål! Kämpa!

(Chansen är dock låg, men plötsligt händer det.)
2015-05-28, 08:54
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Tur man inte jobbar på Ipsos/DN. Vilken skam. Man kunde lika gärna presentera sig som bananböjare. Att SD har minskat på riktigt är lika troligt som att månen är en grön ost. Pinsamt.

DN;s anti-Sd agenda har varit tydlig alltid. Nu under hela våren har de stått på sig trots att andra medier normaliserat Sd en aning. Man ser inget spår av en ändrad attityd på DN. Agendasättandet sitter verkligen på plats!

Vad gäller att kvinnor skulle rösta på Sd i så markant lägre antal, så tror jag inte alls på det. De gör i stället ofta som deras män gör. Det har alltid mina kvinnor gjort annars spricker förhållandet.

Men kvinnor är mycket fegare, de vågar inte sticka ut och svara Sd när institutet hör av sig. De säger kanske moderaterna i stället eller sossarna. Därför tror jag att en markant större andel av de kvinnliga väljarna faktiskt röstar på Sd.

Ett av de verkligt "feta felen" i frågeunderlaget. Som falska IPSOS gör en grej av, precis som DN önskar.
2015-05-28, 09:44
Medlem
trailblasers avatar
SD´s siffror är det bara ignorera. Däremot är det intressant att raset för M inte har börjat.
En robot med stenansikte till partiledare och så DÖ.. Varför backar de inte??
2015-05-28, 10:03
Medlem
trailblasers avatar
Arve på Sentio är ju bara så där härligt spontan och frispråkig.
Ang kommande mätning.

Senast redigerad av trailblaser 2015-05-28 kl. 10:08.
2015-05-28, 10:06
Medlem
Mac-Arthurs avatar

Sentios mätning klar och är på ingående!

Varning: Chockmätning!
2015-05-28, 10:10
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Arve på Sentio är ju bara så där härligt spontan och frispråkig.
Ang kommande mätning.

Illa att citera sig själv, I know. Men, undra om det är Dagens Samhälle de försöker få till ett avtal med?
De är väl en av de få som rapporterat Sentios mätningar.
2015-05-28, 10:19
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Illa att citera sig själv, I know. Men, undra om det är Dagens Samhälle de försöker få till ett avtal med?
De är väl en av de få som rapporterat Sentios mätningar.

Jag skulle sätta mina pengar på Samtiden, Sentio verkar ju inte bry sig om eventuella SD kopplingar och Samtiden har rapporterat Sentio tidigare.

Jag tror inte att 20% spräcks men rekord är alltid värda att fira Minst 17.9 alltså!
2015-05-28, 10:54
Medlem
"Spänningen är oliiiidlig" för att travestera Harrisson.

Tänk ett SD över 20% samtidigt som Löfvén alienerar sig från sitt numera invandringskritiska systerparti i Danmark och Finn Bengtsson söker hjälp från talmannen att stävja grundlagsvidrig vuxenmobbning inom M.

Två av de tre största partierna fortsätter att måla runt sig när de väl sitter i hörnet. Obegripligt!

Att expressen idag valde att publicera Mikael Jalvings inlägg i Debatt känns som ett klart trendbrott. Har ni inte läst den, så gör det. Den har potential att få en och annan i Sverige att vakna till.
unvis.it/http://www.expressen.se/debatt/lofven-lar-av-dina-danska-partikamrater/
2015-05-28, 11:22
Medlem
Vilken tidning är det som beställer Sentios undersökningar? Det är väl inte omöjligt att ett bra resultat slätas över eller till och med ändras för att motverka opinionen om det är tex AF som köper in den?
2015-05-28, 11:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Vilken tidning är det som beställer Sentios undersökningar? Det är väl inte omöjligt att ett bra resultat slätas över eller till och med ändras för att motverka opinionen om det är tex AF som köper in den?
Ingen svensk tidning har (hittills) beställt från Sentio. Dom släpper själv resultatet.
2015-05-28, 11:55
Medlem
Pungs avatar
Jag har svårt att helt ta in utvecklingen för SD.

Det har gått så snabbt från tiden när månad efter månad efter månad var ett evigt guppande över och under sex procent. "Wow rekord 6.8", "ånej 4.9 i Ipsos dom måste vara köpta", "6.2 inte dåligt för att komma från Novus" osv.

Det känns inte länge sen det var så det lät på sida efter sida i den här tråden. Det var det inte heller, typ två år sen. Från 6% till 16% på två år.

Det lär inte finnas något annat politiskt parti som haft den utvecklingen. Det är en extrem händelse vilket är symptom på att det är en extrem tid.

Invandringen är extrem. Missnöjet är extremt. Samtidigt är tabun extremare än någonsin, och tidningarna blivit extrema åsiktsmegafoner. Sjuklöverns träskalliga vägran att byta riktning är extrem. Polariseringen är extrem. De som är emot invandringen är emot den så mycket att det är enda frågan som avgör vad de röstar på. Enda frågan som kommit att spela roll.

De som är för invandringen har kommit att ursäkta IS, rycka på axlarna åt könsstympning, segregerade badhus, burkor, gruppvåldtäkter. De protesterar inte längre när skolorna tvingas spara, hyresgäster vräks, sjukhusköerna växer, pensionärer svälter och kåkstäder föreslås som lösning på bostadsbristen.

De har besatt kommit att tolerera vad fan som helst, försvara vad fan som helst, allt är bara "utmaningar". Det enda som spelar roll är att invandringen ska fortsätta, för dem är både human och lönsam.

Massinvandringsfiaskot har inte bara skapat ett extremt missnöje, utan också en besatt, nästan sektliknande, fanatism hos dess försvarare.

Det är helt enkelt extrema tider. Och därför blir den politiska kartan också extrem. Ett parti går från att vara utanför riksdagen till att snart vara riksdagens största. Forna fiender bildar karteller. Tidigare oacceptabla metoder blir plötsligt acceptabla. En opposition som vägrar ta makten ens när den ges till dem. Ett folkhemsparti på lägsta siffror någonsin historiskt. Partier på väg att försvinna.

Vi ser fenomen och tvära kast som känns främmande den typiskt ganska tröga västerländska parlamentarismen. Som mer påminner om bananrepubliker där vi är vana om att höra om plötsliga förändringar från en dag till annan.

Det är svårt att tänka sig SD på 50,1 procent eftersom vi är så ovana vid omvälvande politiska händelser. Tänker oss att det är ett givet tillstånd med S på ena sidan och M på andra, och sen lite småpartier däremellan som kan ha tillfälliga framgångar men ändå alltid tillhöra småpartierna.

Men det är omvälvande politisk tid nu. Och det enda vi faktiskt KAN vara säkra på, är att det inte kommer fortsätta se ut som vi är vana vid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in