2015-05-27, 18:02
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Börsen går upp idag mina inkompetenta flashbacksvänner! Bortsett från min vän Tammer.
Jag vill rikta ett stort tack till Tammer med sin klockrena bedömning, utan dig hade jag
inte varit mångmiljonär på börsen.

I eftermiddag hittar ni mig på Berns uteservering (glashuset).
Ostron och skumpa! Skål
Ni där ute, lyssna på mig och Louie. Stockholmsbörsen är ett självspelande piano, den lever sitt eget liv. Det finns inga dåliga nyheter, allt som händer är bra, eller möjligen ointressant. Dåliga nyheter bara rinner av, bra nyheter skapar förmögenheter.
Ibland går det upp och ibland går det ner, men på sikt går det alltid upp. Upp över 15% i år, det ger några hundratusen i vinst för oss som hållit på ett tag. Ni som skrek om kriser och börskrasch tidigare i år, ni hade visst fel. Snart har halva året gott, och Stockholmsbörsen bara klättrar vidare...
Citera
2015-05-27, 19:09
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ni där ute, lyssna på mig och Louie. Stockholmsbörsen är ett självspelande piano, den lever sitt eget liv. Det finns inga dåliga nyheter, allt som händer är bra, eller möjligen ointressant. Dåliga nyheter bara rinner av, bra nyheter skapar förmögenheter.
Ibland går det upp och ibland går det ner, men på sikt går det alltid upp. Upp över 15% i år, det ger några hundratusen i vinst för oss som hållit på ett tag. Ni som skrek om kriser och börskrasch tidigare i år, ni hade visst fel. Snart har halva året gott, och Stockholmsbörsen bara klättrar vidare...

Sant, men jag ser framför mig en liknande rekyl nedåt som vi hade i början av maj komma om ett tag, kanske lite värre. Då kommer ditt inlägg att citeras och du kommer få ta emot skit. Folk glömmer framgångar mycket snabbt, men nedgångar slår hårt, riktigt hårt
Citera
2015-05-27, 21:04
Medlem
Praktiskt att gå in på den här tråden, för att se hur börsen går. Blir så deppig av att gå in och titta via banken på innehavet. När det är alldeles tyst här så är det dags att bli oroad.
Citera
2015-05-27, 21:17
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Praktiskt att gå in på den här tråden, för att se hur börsen går. Blir så deppig av att gå in och titta via banken på innehavet. När det är alldeles tyst här så är det dags att bli oroad.

När köpte du?

Finns inget förtroende kvar i börsen egentligen det är därför den går upp så mycket för att inget vanligt folk köper som förr.

Du ska nog vara mer orolig när folk faktiskt är entusiastiska och vill köpa för då går det ner fort.

Men håller med, dessa forum är bra indikatorer för hur börshumöret egentligen är.

Som de brukar säga "När den sista pessimisten blivit en optimist faller det".

Citat:
A symptom of a bubble is people believing other people's BS.
A confirmation of a bubble is people believing their own BS.
Senast redigerad av Key. 2015-05-27 kl. 21:35.
Citera
2015-05-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
(..) om ett tag (..)
Citera
2015-05-27, 23:39
Medlem
Trodde inte denna dag skulle komma så snart. Men mina damer och herrar, jag gick ur börsen idag 16:35 svensk tid.

Jag skulle inte bli förvånad om jag sålde nära toppen
Senast redigerad av Klabbisjp 2015-05-27 kl. 23:41.
Citera
2015-05-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klabbisjp
Trodde inte denna dag skulle komma så snart. Men mina damer och herrar, jag gick ur börsen idag 16:35 svensk tid.

Det var nog ett bra beslut förutsatt att du köper in dig igen om någon vecka eller så.
Citera
2015-05-28, 04:52
Medlem
alienfins avatar
Citat:

Surt att köpa in sig 15-20% dyrare senare igen men lycka till med att pricka toppar o bottnar..
Citera
2015-05-28, 09:33
Medlem
knut_1s avatar
Citat:

Antagligen ligger börsen högre nästa vår, men hellre gå ur lite för tidigt än lite för sent. Gick själv in januari 2009, skiftade till hälften amerikanska utdelningsaktier sommaren 2013 och sålde nästan allt månadsskiftet febr-mars i år. Har nu 20-25% svenska stamaktier (schablonaktier och sådana jag aldrig kommer sälja), 5% utländska stamaktier, 15% preferensaktier, lite kringskvalpande likvid och sedan stora potten i korta usd räntefonder.

Gissningsvis står världen på avgrundens rand igen någonstans om 2-4 år och då är det antagligen vist att gå in. Fram till dess tror jag det är klokt satsa på att ackumulera likvid och vara tacksam för även liten avkastning.
Citera
2015-05-28, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
När köpte du?

.

Jag har faktiskt sålt av aktieinnehav som jag haft i många herrans år, redan.

Men så har jag kvar räntefonder som Stratega 10 och Stratega 100 som jag inte vet vad jag ska göra av. De påverkas ju också när börsen går ner. Funderar på fastränteplaceringar.
Min smärtgräns har gått, men va fan ska man i så fall göra av pengarna?
Citera
2015-05-28, 11:16
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Jag har faktiskt sålt av aktieinnehav som jag haft i många herrans år, redan.

Men så har jag kvar räntefonder som Stratega 10 och Stratega 100 som jag inte vet vad jag ska göra av. De påverkas ju också när börsen går ner. Funderar på fastränteplaceringar.
Min smärtgräns har gått, men va fan ska man i så fall göra av pengarna?

Är fastränteplaceringar det bästa när räntan är så låg som den är? Vad sker med dylika när räntan vänder upp igen?
Citera
2015-05-28, 12:12
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Är fastränteplaceringar det bästa när räntan är så låg som den är? Vad sker med dylika när räntan vänder upp igen?

Menar ni fasträntebevis? Eller sparkonto med inlåsning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in