2015-05-27, 14:54
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Hundmänniskor, d.v.s. stadsmänniskor som har hund, upptar sitt djurhavande till en livsstil och verkar tro att det de sysslar med är likvärdigt med kärnfysik.

När man går in på blocket och söker på renrasiga hundar, något som Hundmänniskor enbart befattar sig med, så kan man läsa långa avhandlingar av vad som förväntas av köpare. Ej detta, Ha detta, Ej detta, Ha detta, Ej detta, Ha detta. Givetvis handlar detta om Hundmänniskornas övertro på sina hundkunskaper och en mucho övertro på den moraliska aspekten. D.v.s. att förutom de sedvanliga fysiska kraven som ställs "du SKA göra agility med hunden, du SKA träna xx timmar med hunden bla bla bla" så kommer gullesnuttandet in "du FÅR INTE lämna hunden själv en timme, du SKA vara en snäll människa".
Hundmänniskor tror att förutom en doktorsavhandling i hudagility så krävs även att man är tillräckligt god som människa, enkelt summerat.

Men lets get real. Att dressera en hund är INTE svårare än att uppfostra barn. Att uppfostra barn kräver för det första ingen checklista för att ens få erhålla barnet, och för det andra tycks de allra flesta klara detta. För det andra är hundar, precis som övriga levande varelse, anpassningsbara till sin miljö. Att tro att folk ska leva några under perfekta omständigheter är ju bara jobbigt naivt. Livet är livet och såvida man inte är sadist så brukar de flesta göra så gott de kan för sig själva och dem runt omkring sig, inklusive sina djur.

Hundmänniskor är patetiska i sitt hundhavande. De har ingen distans mellan livet, människor och djur. De har lyft upp hundar till en status vanliga bönder skulle skratta åt. Rakar pungen på hundjäveln och låtar den stå på en pall i hopp om att få en pokal. Värst av allt är hundägarna med skylten "hund i bilen". OM ni nu ens har skylten för att informera brandmännen vid en eventuell olycka skulle ni kunna ha skylten på SIDAN av bilen - men nej, ni har den där bak så alla ska se att ni har en hund, trots att vi skiter i det.

Jag uppmanar alla som ska köpa hund via blocket att ljuga arslet av sig när man går på dessa "intervjuer". Det finns ingen rimlighet i varför man ska rätta sig efter en herrejesus massa regler för att BARA få bli hundägare.

Är det rimligt med dessa krav som privatpersoner ställer när de säljer sina valpar? Absolut inte.
Är dessa personer patetiska och verkar tro att hundlivet är större än människolivet? Absolut.
Citera
2015-05-27, 15:09
Medlem
muscleheadss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Men lets get real. Att dressera en hund är INTE svårare än att uppfostra barn. Att uppfostra barn kräver för det första ingen checklista för att ens få erhålla barnet, och för det andra tycks de allra flesta klara detta.

Skämtar du eller??

Vad gäller hundarna så är det väl bara att skita i att köpa hund av personer som har en sån övertro och orimliga krav. Problem solved.
Citera
2015-05-27, 15:12
Medlem
ninjutsus avatar
Förstår inte din parallell till barn riktigt. Tycker du att man bör ta bort alla regler och krav kring adoption, samt låta folk sälja sina barn på blocket?
Citera
2015-05-27, 15:20
Medlem
SkepticalHippos avatar
Först och främst: Jag är stadsmänniska med en rashund. Hemska jag.

För det andra: Det är absolut inte svårt att uppfostra en hund, möjligen tålamodskrävande. Är man inte så noga med hur lätt hunden ska vara att hantera under sitt liv så kan man egentligen mest lära den nej. Det går snabbt. Mina tidigare hundar var omplaceringar och vildar utan någon träning i lydnad och det gick fint att leva med dem också.

Däremot förstår jag checklistorna som säljare vill ska uppfyllas. Det finns så mycket visset folk som skaffar djur i brist på socialt samspel med andra människor. Djuren kan sesan få tillbringa sina dagar i en liten bur, utan lämplig mat, misshandlade eller vad som helst. Jag tror de försöker minska risken för att dessa hör av sig genom att ställa orimligt höga krav. Jag köpte min nuvarande från en uppfödare som hade krav men det var inga konstigheter att vi inte hade haft valp innan, att vi bodde i lägenhet eller att vi inte haft den specifika rasen innan. Det hon ville var att vi hade läst på om rasen, kunde erbjuda ett stabilt hem och att hunden planerades spendera sitt liv hos oss. Helt rimliga önskemål enligt mig.
Citera
2015-05-27, 15:53
Medlem
RuckaRuckaAlis avatar
Hundägare tror även att det är okej att släppa hunden fritt i andras hem utan att få ett godkännade.
Citera
2015-05-27, 16:01
Medlem
oj, oj, oj, mycket känslor från ts. Vad beror denna ilska på? har du blivit nekad att köpa en hund eller?
Uppfödare är vanligtvis inga stadsmänniskor, det är inte många som bor i våra största tätorter, utan de uppehåller sig vanligtvis på landet, där kostnadsläget passar för de behov som finns för en kennelverksamhet.

Det finns så klart en massa orsaker till att det ställs krav på köparna av en hund. Dels uppfödarnas yrkesheder, kärlek till sina hundar och dess avkommas framtida liv och dels de lagar och regler som finns för uppfödarverksamhet. Är man seriös är man troligtvis också ansluten till SKK och måste följa deras riktlinjer.

Det är nog en överdrift att säga att alla har så extrema krav på perfektion. Det handlar nog mest om att hitta en bra ägare som kan erbjuda en sund miljö för hunden, och genom att sätta krav avskräcka det värsta avträdet till folk att ens kontakta dem.
Citera
2015-05-27, 16:24
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muscleheads
Skämtar du eller??

Vad gäller hundarna så är det väl bara att skita i att köpa hund av personer som har en sån övertro och orimliga krav. Problem solved.

Varför skulle jag skämta? Jag är uppenbarligen upprörd över ytterligare ett hemskt släkte av folk som. Folk som beter sig som idioter ska veta hut. Att ignorera dumhet är att acceptera den.
Citera
2015-05-27, 16:27
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Förstår inte din parallell till barn riktigt. Tycker du att man bör ta bort alla regler och krav kring adoption, samt låta folk sälja sina barn på blocket?

Om du inte förstår så betyder det att du inte läst - något som vittnar för sig själv när du drar vilda paralleler till adapotion.
Hundmänniskors många krav på de nya hundägarna får hunduppfostran att framstå som något helt unikt och extremt krävande. Till det ska det tilläggas att man INTE behöver genomgå en intervju för att skaffa barn (skaffa barn = knulla, for your information) trots att barnaskapande är bra mycket svårare än hunduppfostran. Om Hundmänniskor insett denna enkla sanning hade de troligen inte ställt tusen krav på eventuell köpare.
Citera
2015-05-27, 16:36
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Om du inte förstår så betyder det att du inte läst - något som vittnar för sig själv när du drar vilda paralleler till adapotion.
Hundmänniskors många krav på de nya hundägarna får hunduppfostran att framstå som något helt unikt och extremt krävande. Till det ska det tilläggas att man INTE behöver genomgå en intervju för att skaffa barn (skaffa barn = knulla, for your information) trots att barnaskapande är bra mycket svårare än hunduppfostran. Om Hundmänniskor insett denna enkla sanning hade de troligen inte ställt tusen krav på eventuell köpare.

Du förstår inte själv skillnaden? Man kan tyvärr inte hindra människor från att knulla. Ibland kan man inte heller hindra hundar från det. Vid en tjuvparning har inte uppfödaren kunnat ställa några krav på fadern eller på den blivande hundmodern. Det man kan göra är att försöka begränsa problemen efter att man säljer hundarna, eller som jämförelse adopterar bort barnen. Jag tycker därför jämförelsen med adoption fungerar. Din jämförelse fungerar inte eftersom det är helt olika saker.
Citera
2015-05-27, 16:48
Medlem
My name is Earls avatar
Jag tycker det låter som att ts har blivit nekat att köpa en hund.
Citera
2015-05-27, 16:51
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Det finns checklistor för adoption men inte för reproduktion, även att båda två i praktiken innebär att uppfostra ett barn. Hade du kunnat knulla fram en hund så hade du antagligen inte haft någon checklista eller intervju.. Förstår du? Din poäng faller samman när du försöker jämföra med barn på det viset.
Citera
2015-05-27, 16:54
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Däremot förstår jag checklistorna som säljare vill ska uppfyllas. Det finns så mycket visset folk som skaffar djur i brist på socialt samspel med andra människor. Djuren kan sesan få tillbringa sina dagar i en liten bur, utan lämplig mat, misshandlade eller vad som helst. Jag tror de försöker minska risken för att dessa hör av sig genom att ställa orimligt höga krav. Jag köpte min nuvarande från en uppfödare som hade krav men det var inga konstigheter att vi inte hade haft valp innan, att vi bodde i lägenhet eller att vi inte haft den specifika rasen innan. Det hon ville var att vi hade läst på om rasen, kunde erbjuda ett stabilt hem och att hunden planerades spendera sitt liv hos oss. Helt rimliga önskemål enligt mig.

Håller inte med. Påstår snarare att det du säger är buffel och båg och baseras på gudvetvadförfakta. De få djur som vansköts är i klar minoritet. Sen kan man ju fråga sig varför man lägger ribban upp vid stjärnorna för hur den eventuella köparen ska vara när den egentligen kunde läggas på en rimlig nere på jorden. Typ: du ska inte slå hunden. Du måste mata hunden. Du ska bryg dig om hunden. Det är en rimlig och lagom jordnära lista för hur en hundägare behöver vara.
Om man är så jävla övernitisk över köparens alla parametrar kan man ju behålla hundjäveln själv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in