Citat:
Ursprungligen postat av
Silver.Swe.
Tyvär inte hindra människor från att knulla? Varför skulle du vilja hindra människor från att knulla? Ha ha ha ha
Min jämförelse funkar utmärkt, men om du inte vill inse den så kan du ju helt klart bara förneka den, likt din kampanjon i tråden. Att däremot jämför adopotion av ett barn med att skaffa hund är lite väl magstarkt.
Att uppfostra ett barn klarar i princip alla människor av. Att uppfostra ett barn är fler hundra ggr svårare än att ta hand om en hund. Likväl tror sig hundägare behöva gör millång punkter på eventuella köpare. Som om hundhavande var att jämföra med kärnfysik.
Det jag menar är att det finns en hel del barn som får en förfärlig start på livet på grund av att föräldrarna har psykiska besvär, utvecklingsstörningar, missbrukar och så vidare. Jag vet av flera fall där man önskat att de hade hindrats från att knulla för barnets skull. Det kan man inte utan där får man försöka minimera skadorna för barnet o efterhand.
I alla fall, tyckte att vår uppfödare hade helt rimliga krav som handlade om att hon ville att hunden skulle få ett drägligt liv. Uppfödaren hade tidigare varit med om att en av hennes valpar hittades hemma hos en samlare som hade hunden i en nerskiten bur. Det mesta jag sett i annonser har känts rimligt. Alltså att man kan erbjuda ett stabilt hem, att man läst på om vad rasen innebär och att man kan betala hela summan. Vissa uppfödare kräver att man ställer ut valpen eller tävlar inom en viss gren för att det höjer värdet på andra valpar från den kenneln. Sådana valde vi bort, vi ville bara ha en trevlig sällskapshund. Det var inte svårare.
Jag vet inte vad det är för annonser du tänker på, kan du specificera vilka krav som du sett i flera annonser som du anser är orimliga?