2015-05-27, 16:55
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Det finns checklistor för adoption men inte för reproduktion, även att båda två i praktiken innebär att uppfostra ett barn. Hade du kunnat knulla fram en hund så hade du antagligen inte haft någon checklista eller intervju.. Förstår du? Din poäng faller samman när du försöker jämföra med barn på det viset.

Nej poäng är glasklar, du däremot är bara ute efter att vara uppkäftig och tror du vinner argumentationen genom att applicera vad du anser är avancerad retorik, så fuck off loser.
Citera
2015-05-27, 16:58
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jag tycker det låter som att ts har blivit nekat att köpa en hund.

För att bromsa in din säd, som uppenbarligen enbart får komma ut på din egen mage, så måste jag tyvärr neka dig tillfredsställelsen i detta fall. De fall jag spekulerat i hundköp har jag fått min önskan igenom och kan garantera dig att så skulle fallet bli 9/10 ggr. Att du sedan gör det mest FB-klassiska självmordet och dömer andra efter dig själv är väl mer pinsamt än att dessutom ha totalt fel i sin spekulation. Bara för att DU enbart avreagerar dig när du blivit nekad något betyder det inte att så är fallet för MIG.
Senast redigerad av Silver.Swe. 2015-05-27 kl. 17:03.
Citera
2015-05-27, 17:02
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Du förstår inte själv skillnaden? Man kan tyvärr inte hindra människor från att knulla. Ibland kan man inte heller hindra hundar från det. Vid en tjuvparning har inte uppfödaren kunnat ställa några krav på fadern eller på den blivande hundmodern. Det man kan göra är att försöka begränsa problemen efter att man säljer hundarna, eller som jämförelse adopterar bort barnen. Jag tycker därför jämförelsen med adoption fungerar. Din jämförelse fungerar inte eftersom det är helt olika saker.

Tyvär inte hindra människor från att knulla? Varför skulle du vilja hindra människor från att knulla? Ha ha ha ha
Min jämförelse funkar utmärkt, men om du inte vill inse den så kan du ju helt klart bara förneka den, likt din kampanjon i tråden. Att däremot jämför adopotion av ett barn med att skaffa hund är lite väl magstarkt.
Att uppfostra ett barn klarar i princip alla människor av. Att uppfostra ett barn är fler hundra ggr svårare än att ta hand om en hund. Likväl tror sig hundägare behöva gör millång punkter på eventuella köpare. Som om hundhavande var att jämföra med kärnfysik.
Citera
2015-05-27, 17:11
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
För att bromsa in din säd, som uppenbarligen enbart får komma ut på din egen mage, så måste jag tyvärr neka dig tillfredsställelsen i detta fall. De fall jag spekulerat i hundköp har jag fått min önskan igenom och kan garantera dig att så skulle fallet bli 9/10 ggr. Att du sedan gör det mest FB-klassiska självmordet och dömer andra efter dig själv är väl mer pinsamt än att dessutom ha totalt fel i sin spekulation. Bara för att DU enbart avreagerar dig när du blivit nekad något betyder det inte att så är fallet för MIG.
Snacka om att döma folk man inte känner.....
Hur många gångar under ditt liv har du köpt hund då, och hur gammal är du?
Jag är 60 och har haft hund i 15år, och har aldrig blivit nekad att köpa hund.
Citera
2015-05-27, 17:19
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Nej poäng är glasklar, du däremot är bara ute efter att vara uppkäftig och tror du vinner argumentationen genom att applicera vad du anser är avancerad retorik, så fuck off loser.
Men eftersom det är så lätt att uppfostra barn då de är levande varelser som är anpassningsbara och vilken idiot som helst i princip rer ut det så borde man ju ta bort checklistorna och intervjuerna för adoption och helt enkelt kränga barnen på blocket istället. Verkar vara där din poäng ligger, i alla fall om du ska vara konsekvent.

Nej du är nog bara grinig över att min parallell fungerar bättre i sammanhanget och på så sätt plockar isär ditt barnargument. Men om du tycker att hundförsäljning har mer gemensamt med samlag och barnafödande än barnförsäljning (adoption) så förstår jag att du inte förstår.
Citera
2015-05-27, 17:33
Medlem
My name is Earls avatar
En del uppfödare har ju som krav att deras (bruks)hundar ska tränas till det de är avlade till, eller att man ska utställa hunden med jämna mellanrum, vill man inte det, är det ju bara att tacka nej och köpa en 4-vägskorsning, där har de inte samma krav, de är mest glada att de blir av med valparna.

Hur farligt är ett 18månaders barn jämfört med en stor hund i samma ålder?
Citera
2015-05-27, 18:06
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Tyvär inte hindra människor från att knulla? Varför skulle du vilja hindra människor från att knulla? Ha ha ha ha
Min jämförelse funkar utmärkt, men om du inte vill inse den så kan du ju helt klart bara förneka den, likt din kampanjon i tråden. Att däremot jämför adopotion av ett barn med att skaffa hund är lite väl magstarkt.
Att uppfostra ett barn klarar i princip alla människor av. Att uppfostra ett barn är fler hundra ggr svårare än att ta hand om en hund. Likväl tror sig hundägare behöva gör millång punkter på eventuella köpare. Som om hundhavande var att jämföra med kärnfysik.

Det jag menar är att det finns en hel del barn som får en förfärlig start på livet på grund av att föräldrarna har psykiska besvär, utvecklingsstörningar, missbrukar och så vidare. Jag vet av flera fall där man önskat att de hade hindrats från att knulla för barnets skull. Det kan man inte utan där får man försöka minimera skadorna för barnet o efterhand.

I alla fall, tyckte att vår uppfödare hade helt rimliga krav som handlade om att hon ville att hunden skulle få ett drägligt liv. Uppfödaren hade tidigare varit med om att en av hennes valpar hittades hemma hos en samlare som hade hunden i en nerskiten bur. Det mesta jag sett i annonser har känts rimligt. Alltså att man kan erbjuda ett stabilt hem, att man läst på om vad rasen innebär och att man kan betala hela summan. Vissa uppfödare kräver att man ställer ut valpen eller tävlar inom en viss gren för att det höjer värdet på andra valpar från den kenneln. Sådana valde vi bort, vi ville bara ha en trevlig sällskapshund. Det var inte svårare.

Jag vet inte vad det är för annonser du tänker på, kan du specificera vilka krav som du sett i flera annonser som du anser är orimliga?
Citera
2015-05-27, 18:38
Medlem
Eftersom TS refererar till hundmänniskor så får det mig att tro att han själv inte har eller ens haft hund i sitt liv.
De personer han beskriver är inga hundmänniskor utan hundägare.
En hundmänniska sätter alltid hundens väl först. En hundägare däremot kan visserligen vara hundmänniska men den kan även vara en person som skiter i sin hund

Hur som så har man två val när man läser dessa anonnser som TS har hakat upp sig på. Antingen så letar man vidare eller så förstår man andemeningen i anonnsen.
Det är lite som bilanonnser där säljaren har lånat mail o bara pratar svanska. Ju fler krav man har ju mindre provkörare får man.
Jag har själv köpt hund från en av dessa kravfulla anonnser. Jag ringde runt till alla uppfödare som hade valpar just då o även dessa. Jag presenterade mig o min målsättning lite kortfattat. Berättade att min hund skulle få aktivering. Dock ej inom den jakt den var anpassad för. Lovade även att ställa ut den i den mån den höll för utställning.
I dag har jag en underbar sällskapshund med Cert på utställning.
Så den där kravlistan minskade direkt jag pratade med uppfödaren.
Citera
2015-05-27, 20:04
Medlem
Orka bry sig

Fattar inte riktigt varför folk dampar sönder och blir så känslomässiga för sånt som är totalt betydelselöst för dem.
Citera
2015-05-28, 06:38
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Snacka om att döma folk man inte känner.....
Hur många gångar under ditt liv har du köpt hund då, och hur gammal är du?
Jag är 60 och har haft hund i 15år, och har aldrig blivit nekad att köpa hund.

På den fronten ligger du före mig, utan att outa mig själv dock.
Påstående var dock inte att man blir nekad, det saknar jag statistik för, mitt frågeställande är huruvida det är rimligt att hundsäljare har rätt att lista x-antal krav på köparen eller om det snarare är helt orimligt och inte står i proportion till att hundar är DJUR.
Citera
2015-05-28, 06:54
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
På den fronten ligger du före mig, utan att outa mig själv dock.
Påstående var dock inte att man blir nekad, det saknar jag statistik för, mitt frågeställande är huruvida det är rimligt att hundsäljare har rätt att lista x-antal krav på köparen eller om det snarare är helt orimligt och inte står i proportion till att hundar är DJUR.
Självklart har de rätt att ställa vilka krav de vill, det är deras hundar, och de bestämmer vem de vill sälja till.
Du skriver "hundsäljare" , är det blandrashundar eller seriösa uppfödare?
Citera
2015-05-28, 07:13
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Självklart har de rätt att ställa vilka krav de vill, det är deras hundar, och de bestämmer vem de vill sälja till.
Du skriver "hundsäljare" , är det blandrashundar eller seriösa uppfödare?

Jag syftar på seriösa uppfödar. Och visst har de Rätt att ställa krav. Men kraven som framförs är enligt mig inte rimliga. Det får hundhavande att framstå som något riktigt, riktigt knepigt som kräver riktigt, riktigt vassa egenskaper hos köparen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in