2015-05-26, 23:08
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Tror att SD hade varit mycket större idag utan medias stigmatisering. Men golvet för SD är nog stabilare p.g.a samma anledning. De väljare som identifierade sig som SD-väljare när detta inslaget sändes glömmer nog inte så lätt. Som sagts många gånger i tråden, tröskeln är lika hög tillbaka, om inte högre. De väljare som tillkommit efter valet är nog inte lika cementerade dock.
Jag tror liksom du att SD hade varit större utan stigmatiseringen, hur mycket större kan man bara spekulera i. Jag antar att det främst är medelklassen som påverkats och kvinnor mer än män. SD har växt trots skit-kampanjerna, inte tack vare dom. Men nu, när smutskastningen verkar börja avta och SD får rätt på punkt efter punkt, kommer förhoppningsvis lönen för åren av demonisering. 7K hade fel, SD hade rätt och etablissemanget ljög folk rakt upp i ansiktet.
2015-05-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Jag tror liksom du att SD hade varit större utan stigmatiseringen, hur mycket större kan man bara spekulera i. Jag antar att det främst är medelklassen som påverkats och kvinnor mer än män. SD har växt trots skit-kampanjerna, inte tack vare dom. Men nu, när smutskastningen verkar börja avta och SD får rätt på punkt efter punkt, kommer förhoppningsvis lönen för åren av demonisering. 7K hade fel, SD hade rätt och etablissemanget ljög folk rakt upp i ansiktet.

Stigmatiseringen slår tillbaka.....stenhårt. Märker folk att de blivit förda bakom ljuset av media och politiker så händer det saker.

På ett sätt är det bra att den stora tillväxten kommer nu och framåt.......partiet hinner få fler medlemmar före nästa val. Det hade inte varit bra med en massa tomma stolar, eller nötter på mandat i kommunerna. Denna valperiod kan SD konsolidera sin organisation ordentligt, och bli bättre lokalt och regionalt.
2015-05-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Haha, ja kan det illustreras tydligare.

Visar också vilket bottenskrap TV4 utgör i svensk nyhetsrapportering (fast Oskarsson är bra).

Inslaget med Oscarsso är anmärkningsvärt. Undrar hur många i 7-klövern som satte kaffet i vrångstrupen när de skådade och hörde detta?
2015-05-27, 00:08
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Stigmatiseringen slår tillbaka.....stenhårt. Märker folk att de blivit förda bakom ljuset av media och politiker så händer det saker.

På ett sätt är det bra att den stora tillväxten kommer nu och framåt.......partiet hinner få fler medlemmar före nästa val. Det hade inte varit bra med en massa tomma stolar, eller nötter på mandat i kommunerna. Denna valperiod kan SD konsolidera sin organisation ordentligt, och bli bättre lokalt och regionalt.
Det där med tomma stolar och alldeles för mycket nötter är det mest tragiska med stigmatiseringen, att folk inte vågat engagera sig. En av dom vanligaste invändningarna som jag hör mot SD är att det finns så mycket "stolpskott" i partiet. Nåja, när detta äntligen kan åtgärdas växer givetvis SD:s potential ytterligare.
2015-05-27, 00:09
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
De väljare som tillkommit efter valet är nog inte lika cementerade dock.
Det tror jag nog att de är. Särskilt efter att SD vågade stå upp för sina väljare genom att inte rösta igenom regeringens budgetproposition. Detta trots att PK-media skulle komma att måla upp bilden av SD som Stora Stygga Vargen och säga att de ensamt orsakat en regeringskris när det i själva verket var exakt lika mycket andras fel. De Rödgröna som inte kunde samla ihop tillräckligt med stöd för sin budget (detta efter att Löfven efter valet varit helt övertygad om att få igenom sin budget och dessutom vägrade ta emot SDs uträckta hand när valet stod mellan samarbete eller kris) eller Alliansen som ju också röstade på sitt förslag. När DÖ därefter kom till kan jag inte annat än se det som spiken i kistan.

Så var det för mig som stödröstade Kd i alla fall. Blotta tanken att lämna SD innan vi fått en sundare migrations- och integrationspolitik skulle aldrig falla mig in.
Senast redigerad av lakritc 2015-05-27 kl. 00:50.
2015-05-27, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Det tror jag nog att de är. Särskilt efter att SD vågade stå upp för sina väljare genom att inte rösta igenom regeringens budgetproposition. Detta trots att PK-media skulle komma att måla upp bilden av SD som Stora Stygga Vargen och säga att de ensamt orsakat en regeringskris när det i själva verket var exakt lika mycket andras fel. De Rödgröna som inte kunde samla ihop tillräckligt med stöd för sin budget (detta efter att Löfven efter valet varit helt övertygad om att få igenom sin budget och dessutom vägrade ta emot SDs uträckta hand när valet stod mellan samarbete eller kris) eller Alliansen som ju också röstade på sitt förslag. När DÖ därefter kom till kan jag inte annat än se det som spiken i kistan.

Så var det för mig som stödröstade Kd i alla fall. Blotta tanken att lämna SD innan vi fått en sundare migrations- och integrationspolitik skulle aldrig falla mig in.

Nu när du nämner KD tänkte jag att jag skulle "bumpa" denna:
http://www.dnv.se/wp-content/uploads/2015/05/Allm%C3%A4nheten-om-invandringens-omfattning-f%C3%B6r-publicering.pdf
,då ingen kommenterade...
Titta på KD:s kurva på sista sidan.
Någon förklaring?
Förlåt om det är off topic. (SD finns med i denna opinionsundersökning också)
2015-05-27, 01:58
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
http://www.dnv.se/wp-content/uploads/2015/05/Allm%C3%A4nheten-om-invandringens-omfattning-f%C3%B6r-publicering.pdf
Någon förklaring?

KD´s kurva beror på de som nästan tagit steget till SD från M men vågar inte riktigt ännu.
Varför flyr de då? Jo de har insett att AKB kommer inte att göra något åt migrationen på riktigt och KD har ny partiledare som "man kan hoppas" gör något?
Ja, så naiva/tröga/rädda är många.
Men vinnare alla kategorier blir SD.
Proppen är så gott som ur. Det bevisas av framförallt OU men i synnerhet av gamla DDR media som dock fortfarande dödsrycker ur sig floskler och hat men börjar nyktra till om än motvilligt hos vissa av dom. Men slaget är vunnet.
Jag tror att vi inom 1-1,5 år kommer se en sorts sammanbrott och en kraftfull vändning från de andra exluderat MP och F!. Den kommer till mestadel bestå av luft så gå inte på lögnerna.
Ska 7 partiet få tillbaka 1 enda röst så ska de först och främst bli just 7 partier igen.
Därefter ska de de facto genomföra sin kappvändarpolitik i realiteten.
Då kan vi börja snacka om saker och ting. Dvs samarbeta.
Jag är fortfarande mäkta stolt att just mitt parti SD stod bakom sina väljare i höstas och inte svek.
Jag är övertygad om att just SD´s förhållning till sina väljare iom att de inte ljugit eller brutit ett enda löfte hittills är framgångsreceptet på att bli riktigt stora.
Många svenskar är lite fega av sig men de har heder och ett handslag är ett handslag.
Den ska man inte leka med.
Det är därför det ser ut så här. Och i verkligheten får man lägga på 4-5% till på den kurvan!

https://www.youtube.com/watch?v=c-mgN3oRcoM
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-05-27 kl. 02:02.
2015-05-27, 02:08
Medlem
Citat:
Någon förklaring?

Ja KDs kurva är exceptionell. Kanske har olika utspel från KD som sedan tagits tillbaks spelat roll.
2015-05-27, 08:33
Medlem
Nu har ett par forskare kommit fram till en häpnadsväckande slutsats:

Större SD-stöd har samband med ökad flyktinginvandring

Vad som är roten till att Sverigedemokraternas ökade stöd i opinionen debatteras ofta. Vår forskning visar att 1 procentenhets högre koncentration av nyanlända 2013 är förknippad med 1,5 procentenheter högre stöd för SD i valet året efter, skriver forskarna Özge Öner och Johan Wennström.

http://www.di.se/artiklar/2015/5/26/debatt-storre-sd-stod-har-samband-med-okad-flyktinginvandring/

Är det verkligen möjligt, 7Ks politiker har ju sagt att det beror på att de inte kommit ut med sitt budskap ordentligt.
2015-05-27, 09:18
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Någon förklaring?
En förklaring kan väl vara den massiva invandringen av muslimer. Eftersom just de är den grupp som förföljer kristna över hela världen, har KD:arna vaknat upp.

F ö har det släpps nya siffror från Demoskop som visar att det numera är S som tappar väljare till SD, och att SD vuxit bland höginkomsttagare och bland pensionärer.
http://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-lofven-rasar-hos-aldre-valjare/
Senast redigerad av Flor-Ida 2015-05-27 kl. 09:22.
2015-05-27, 09:21
Moderator
Siegfrids avatar
Gör reklam för mitt inlägg i den andra opinionstråden: (FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden
Där finns en länk till Expressens genomgång av väljarstödets förändringar i olika väljargrupper.
2015-05-27, 10:36
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Det där med tomma stolar och alldeles för mycket nötter är det mest tragiska med stigmatiseringen, att folk inte vågat engagera sig. En av dom vanligaste invändningarna som jag hör mot SD är att det finns så mycket "stolpskott" i partiet. Nåja, när detta äntligen kan åtgärdas växer givetvis SD:s potential ytterligare.

Märkligt att så många debattörer uppehåller sig så mycket kring nötter och stolpskott. Vad är ni själva, misslyckade gnällspikar?
Demokratin tillhör hela folket inte bara de med len trut och ordboken fylld av de rätta flosklerna. Utbildningsnivån är låg bland svenska politiker så det kan ju inte direkt vara på det planet de är en elit.

Sd var från början en gräsrotsprotest, men har börjat bli mer elitistiskt och med det kommer de som har svadan men inte så mycket mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in