2015-05-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du kan ha rätt, men lika gärna fel, för det är bara spekulationer.

Det jag finner tråkigt är att folk letar fel eller rättsröta där inget finns att hitta, men orkar inte sätta sig in i andra fall där det sker många rättsövergrepp. Det pågår andra fall där folk utsätts för felaktiga domar, och det passerar utan intresse från allmänhet eller media..

I denna sak är har de dömda eget ansvar. De får skylla sig själva om de inte har vett att försvara sig genom att berätta sanningen när de tillfrågades i förhör. Och medverka till sitt eget försvar om det finns en annan story.

Det är under rättegången saken ska avhandlas, inte efteråt. När rättegången är över är saken klar från rättsväsendets sida. När det finns en dom från hovrätten är det inte så mycket kvar att göra eftersom detta är i och för sig ett ovanligt fall, men inte av prejudikatintresse. Domstolarna tolkade lagen korrekt med det straff de båda fadermördarna ska ha för denna ill-gärning, enligt en praxis som står sig för mord.

Det är orubblighetsprincipen som innebär att denna dom inte kommer ändras. Det är nog fler än jag som undrar varför de inte talade sanning i en mordrättegång, om det fanns en annan sanning. För rädda verkar de inte, snarast trotsiga.

Mer kan inte hända om inget nytt dyker upp, som eventuellt skulle ge resning. Det som skulle vara extraordinärt är att den rätte mördaren erkänner! Och att de dömda har alibin!

Men om det finns en annan gärningsman, eller om det finns en gärningsman till, och bevis som gör ett åtal möjligt, kanske det blir ett åtal till. Men det betyder bara att det finns ytterligare en mördare, inte att de redan dömda är oskyldiga. För det handlar inte bara om vem som sköt. Det var planeringen, genomförande och logistiken som fällde S.

Så det verkar som detta sköttes rätt av alla inblandade från rättsväsendets sida, så de dömda gärningsmännen får nog gilla läget, sitta av sin tid och hitta på någon sysselsättning i fängelset som får tiden att gå.

Precis. Om ingen berättar sanningen/tillför målet ny substans, så får dom vackert acceptera den dom som ligger.

Som man bäddar får man ligga.
Citera
2015-05-26, 20:14
Medlem
Citat:

Det jag finner tråkigt är att folk letar fel eller rättsröta där inget finns att hitta, men orkar inte sätta sig in i andra fall där det sker många rättsövergrepp. Det pågår andra fall där folk utsätts för felaktiga domar, och det passerar utan intresse från allmänhet eller media..

I denna sak är har de dömda eget ansvar. De får skylla sig själva om de inte har vett att försvara sig genom att berätta sanningen när de tillfrågades i förhör. Och medverka till sitt eget försvar om det finns en annan story.

Det är under rättegången saken ska avhandlas, inte efteråt. När rättegången är över är saken klar från rättsväsendets sida. När det finns en dom från hovrätten är det inte så mycket kvar att göra eftersom detta är i och för sig ett ovanligt fall, men inte av prejudikatintresse. Domstolarna tolkade lagen korrekt med det straff de båda fadermördarna ska ha för denna ill-gärning, enligt en praxis som står sig för mord.

Det är orubblighetsprincipen som innebär att denna dom inte kommer ändras. Det är nog fler än jag som undrar varför de inte talade sanning i en mordrättegång, om det fanns en annan sanning. För rädda verkar de inte, snarast trotsiga.

Mer kan inte hända om inget nytt dyker upp, som eventuellt skulle ge resning. Det som skulle vara extraordinärt är att den rätte mördaren erkänner! Och att de dömda har alibin!

Men om det finns en annan gärningsman, eller om det finns en gärningsman till, och bevis som gör ett åtal möjligt, kanske det blir ett åtal till. Men det betyder bara att det finns ytterligare en mördare, inte att de redan dömda är oskyldiga. För det handlar inte bara om vem som sköt. Det var planeringen, genomförande och logistiken som fällde S.

Så det verkar som detta sköttes rätt av alla inblandade från rättsväsendets sida, så de dömda gärningsmännen får nog gilla läget, sitta av sin tid och hitta på någon sysselsättning i fängelset som får tiden att gå.

Precis, spekulerar i fallet.

Håller helt med. Har man ett straff på 18år på sina axlar så är det smart om man börjar tala om man vill försvara sig. Men tydligen gillar dom att överklaga sedan sitta tysta som brinnande stearinljus.
Dom kan gott sitta av sina straff, men man kan hoppas HD dömer de till livstid. Så dom inte bara gräver GL's grav utan även sina egna.
Senast redigerad av sv3nsson_ 2015-05-26 kl. 20:19.
Citera
2015-05-26, 21:16
Medlem
Citat:
Du hoppas fortfarande på ett mirakel, och jag undrar varför.

Saken är avgjord, och det kunde inte bli en annan dom.

Min gissning är att det inte blir prövningstillstånd, för det är rätt straff med tanke på deras unga ålder.

Det är synd om barnet oavsett vad som sker så länge detta barn växer upp i skuggan av detta brott. Det kommer bara handla om pengarna, och bitterheten över det som kunde ha varit om föräldrarna inte hade mördat morfar.

Om dessa föräldrar känner en uns med kärlek till denne son, så borde de överväga att adoptera bort honom till en familj där han växer upp utan bördan av att inte få arv, och med ständiga tankar på det som skulle ha varit hans pengar.

De bör överväga att ge sonen en ny start i livet med förutsättningar för ett normalt liv.

Mirakel? Att domstolar ska vara konsekventa oavsett könet på den som är tilltalad och oavsett om det är sexualbrott eller inte? Ja, du kanske är rätt. Det är ett mirakel om vi skulle ha sådana domstolar.

Jag "antar" att du också tycker det är ok att våldtäktsmän fälls på "antaganden" Bra. Det ser jag fram emot också.
Citera
2015-05-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Mirakel? Att domstolar ska vara konsekventa oavsett könet på den som är tilltalad och oavsett om det är sexualbrott eller inte? Ja, du kanske är rätt. Det är ett mirakel om vi skulle ha sådana domstolar.

Jag "antar" att du också tycker det är ok att våldtäktsmän fälls på "antaganden" Bra. Det ser jag fram emot också.

Vad har sexualbrott med detta att göra? Alls.
Citera
2015-05-26, 21:25
Medlem
Citat:

Just det.Det är under förhandlingen som ärendet avhandlas. Då (och under förhören) hävdade MT att SL inte var inblandad. Varför följer du inte din egen princip?

Vad är dina problem med att kritisera domar? Tror du att domarna är gudar? Och att domar är bibeln/koranen? Nej du. Att du fegar ut just i denna domen men kritiserar Yaradomen kan bara handla om etnicitet.

Det finns inget som fäller SL för mord! Planeringen, genomförande, logistiken? Vad menas med det i praktiken? Vad döljer sig bakom orden? Jo ett tyckande och ett antagande. Det räcker inte.
Citera
2015-05-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad har sexualbrott med detta att göra? Alls.

Fällande på "antagande". Centralt.
Citera
2015-05-26, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du svarade inte på frågan.

Jo, det gjorde jag. Det handlar om logik och konsekvens.
Fattar Göta hovrätt domar på lösa "antaganden" ska de göra det även när det gäller sexualbrott. Punkt.
Senast redigerad av nopomil 2015-05-26 kl. 21:38.
Citera
2015-05-27, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Just det.Det är under förhandlingen som ärendet avhandlas. Då (och under förhören) hävdade MT att SL inte var inblandad. Varför följer du inte din egen princip?

Vad är dina problem med att kritisera domar? Tror du att domarna är gudar? Och att domar är bibeln/koranen? Nej du. Att du fegar ut just i denna domen men kritiserar Yaradomen kan bara handla om etnicitet.

Det finns inget som fäller SL för mord! Planeringen, genomförande, logistiken? Vad menas med det i praktiken? Vad döljer sig bakom orden? Jo ett tyckande och ett antagande. Det räcker inte.

Jag var engagerad i tråden om Yaras öde, då jag fann hennes korta och tragiska liv i den svenska myllan intressant ur rättsligt perspektiv. Roligt att du noterat det. Men du har inte noterat mitt brottsofferperspektiv oavsett religion eller ras.

Min uppfattning var från första början, att Yarafallet, var ett mål med en juridisk nöt att knäcka då bevisläget var hopplöst, beträffande vem som slog ihjäl flickan. Det enda man visste med säkerhet var att Yara gick hem från skolan på egna ben och bars ut död, misshandlad till döds med både Amani och Rami närvarande i en lägenhet som var liten och lyhörd.

Men det betyder inte att någon oskyldig blivit dömd, då den som inte slog ihjäl flickan skulle ha stoppat misshandeln och ringt ambulans omedelbart, i stället för att böka i duschen med ett dött/döende barn. Och dessutom så är Rami en man som filmar det sista av en serie övergrepp mot detta barn, i syfte att sätta dit sin egen fru!

Jag var av samma uppfattning som hovrätten, att det handlar om garantansvar som löser problematiken med vem det var som gav de slag som dödade Yara, då den som lät det ske genom underlåtenhet är lika skyldig. Min uppfattning var klar redan från det jag hade läst FUP, och jag kritiserade tingsrättsdomen för att vara oprofessionell, ur juridiskt perspektiv då det tycktes en massa utan substans i ett fall där det bara var att tillämpa lag.

I Yarafallet tycker jag att de skulle ha samma straff, då vi vet inte bortom all rimligt tvivel om det verkligen var Amani som var aktiv i dödandet. Men det betyder inte att jag ser det som att hovrätten dömt fel. Det är en annan bedömning som orsakas av att Amani trodde att folk skulle förstå trots att hon inte medverkade till sitt eget försvar.

I detta fall har vi likheter, två personer som mördar, men en som håller i bössan. Men mordet hade inte skett om inte GL hade varit förmögen och dessa barn från helvetet inte velat ha hans pengar.

Mina tankar är inte hos dessa skitungar, de är hos brottsoffret som inte fick leva. Det var Görans egendom, hans hus och hans pengar. Det är så overkligt att en pappa blir skjuten i sin egen säng i sitt eget hus, av dotterns pojkvän och dessutom en granne.

Det som jag tycker är mest anmärkingsvärt i denna historia är besattheten av pengar som inte tillkommer dessa mördare. Det är som om pengarna levde sitt eget liv och avhumaniserade brottsoffret.

Det är för märkligt att en granne tycker att grannen ska lösa hans ekonomiska problem, och att dottern inlåter sig med dylikt folk.

Bevisningen är inte som du påstått hörsägen. Det är en historia/tips från TT, som ledde polisen till kroppen, platsen där Göran var begravd. Kroppen och rummet där han mördades är den relevanta bevisningen.

TTs insats och uppgifter och senare vittnesmål i domstolen hade varit hörsägen om de dömts utan att Görans kropp hade hittats och i det fall man inte hade gjort den omfattande polisutredning som följde.

Men det handlade inte om TT längre när polisen samlade in konkreta bevis som styrkte att Göran blivit mördad i sitt hem och nergrävd av grannen, med en dotter som gav tillträde till huset.

Det finns ingen förklaring till hur detta mord kan ha gått till utan att dottern visste eller medverkade. Om det hade funnits en förklaring borde den ha framförts redan i tingsrätten. En trovärdig story om hur grannen mördade pappa utan hennes vetskap, hade ju varit av intresse, om pengarna skulle räddas!

Pengarna är huvudsaken i denna sak, och det som hände med pengarna efter Görans död. Min uppfattning är att S inte hade vågat gödsla pengar över dessa grannar om Göran var i livet, och hon agerade på ett sätt som endast kan förklaras med att hon var med på hela upplägget så länge kärleken till pojkvännen varade.

Det jag tror har inträffat med S är att hon nu inser sina misstag, att hennes pengar hamnar i Görans dödsbo och att sonen inte ärver. Hon inser i efterhand att dessa grannar inte var lämpliga eller pålitliga bekanta. Men det kan inte göra detta fadermord ogjort, att en dotter inser att hennes liv hade varit bättre om hon inte dödat honom!
Citera
2015-05-27, 16:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Barnen från helvetet".

[quote=Vresrosen|53481031]Men mordet hade inte skett om inte GL hade varit förmögen och dessa barn från helvetet inte velat ha hans pengar.

Mina tankar är inte hos dessa skitungar, de är hos brottsoffret som inte fick leva. Det var Görans egendom, hans hus och hans pengar. Det är så overkligt att en pappa blir skjuten i sin egen säng i sitt eget hus, av dotterns pojkvän och dessutom en granne.

Det som jag tycker är mest anmärkingsvärt i denna historia är besattheten av pengar som inte tillkommer dessa mördare. Det är som om pengarna levde sitt eget liv och avhumaniserade brottsoffret.

Det är för märkligt att en granne tycker att grannen ska lösa hans ekonomiska problem, och att dottern inlåter sig med dylikt folk.

Bevisningen är inte som du påstått hörsägen. Det är en historia/tips från TT, som ledde polisen till kroppen, platsen där Göran var begravd. Kroppen och rummet där han mördades är den relevanta bevisningen.

TTs insats och uppgifter och senare vittnesmål i domstolen hade varit hörsägen om de dömts utan att Görans kropp hade hittats och i det fall man inte hade gjort den omfattande polisutredning som följde.

Men det handlade inte om TT längre när polisen samlade in konkreta bevis som styrkte att Göran blivit mördad i sitt hem och nergrävd av grannen, med en dotter som gav tillträde till huset.

Det finns ingen förklaring till hur detta mord kan ha gått till utan att dottern visste eller medverkade. Om det hade funnits en förklaring borde den ha framförts redan i tingsrätten. En trovärdig story om hur grannen mördade pappa utan hennes vetskap, hade ju varit av intresse, om pengarna skulle räddas!

Pengarna är huvudsaken i denna sak, och det som hände med pengarna efter Görans död. Min uppfattning är att S inte hade vågat gödsla pengar över dessa grannar om Göran var i livet, och hon agerade på ett sätt som endast kan förklaras med att hon var med på hela upplägget så länge kärleken till pojkvännen varade.

Det jag tror har inträffat med S är att hon nu inser sina misstag, att hennes pengar hamnar i Görans dödsbo och att sonen inte ärver. Hon inser i efterhand att dessa grannar inte var lämpliga eller pålitliga bekanta. Men det kan inte göra detta fadermord ogjort, att en dotter inser att hennes liv hade varit bättre om hon inte dödat honom![/QUOTE]

Ett mycket bra inlägg! Du påvisar i detta vad det hela handlade om och varför Göran Lundblad blev mördad med en hagelbrakare mitt i natten i sin egen säng! Pengar och åter pengar är vad det handlade om och som var orsaken till det brutala mordet på honom.

Precis! En fattig Göran Lundblad hade levat än idag. Han hade då varit "ointressant" för "barnen från helvetet". Ett verkligen passande namn.

Så sant så sant! Besattheten över Görans pengar m. m. - en rikedom som "barnen från helvetet" inte själva hade varit med och skapat. Bara denna enorma girighet. Naturligtvis så hade inte SL vågat att överföra denna stora summa pengar till ÅT om fadern hade varit i livet.

Det tror jag också att SL numera inser sina stora misstag men nu är det för sent. Det går inte att göra mordet på fadern ogjort.

Nu kommer Görans eftertraktade pengar att hamna hos någon annan istället för SL och hennes son. Vill minnas att det finns en syster (halvsyster?) till SL vid namn M. Då är det hon som kommer att ärva allt. Rätta mig här om jag har fel.

När SL väl kommer att komma ut från kåken så har hon fått "lära sig" mycket under alla dessa år bakom galler. Hon kommer hon att få det mycket tufft i kombination med att hon är fattig som kyrkråtta. Nej hennes framtid ser verkligen inte ljus ut utan precis rakt det motsatta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-27 kl. 16:16.
Citera
2015-05-27, 16:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Osmakligt av Åke Törnblad att vilja ha tillbaka mordvapnet, vad ska han med det till, sätta upp på väggen som en trofé?
Går inte det vidare till Kron-Kalle och säljs på konkursauktionen?
Citera
2015-05-27, 18:07
Medlem
MegaLomanis avatar
[quote=Skaraborg2|53485118]
Citat:
Men mordet hade inte skett om inte GL hade varit förmögen och dessa barn från helvetet inte velat ha hans pengar.
.

Hänger upp mig lite på pluralformen. Det var väl bara SL av hans barn, som visat ondska, om jag förstått det rätt.
Citera
2015-05-27, 18:25
Medlem
tempeZZts avatar
[quote=MegaLomani|53486303]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Hänger upp mig lite på pluralformen. Det var väl bara SL av hans barn, som visat ondska, om jag förstått det rätt.
Menas säkert att även MT är barn från helvetet om än inte sprungen ur samma gren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in