2015-05-20, 23:50
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heimerdonger
Jäkligt ny med aktier och fonder, men funderar iallafall på att börja månadsspara lite grann.
Tänkte investera i Swedbank robur indexfond Asien och Swedbank ny teknik.. Är det klokt att ha fler fonder eller räcker det med 2st? Har hört att avanza zero är gratis, kanske kan vara något för en nybörjare som mig? :P

Viktigaste man kan göra är att hålla kostnaderna nere, kanske inte låter så mycket med t.ex. 1 % avgift men slår man ut det på 20 - 30 år och också begrundar hur mycket de pengarna hade vuxit om man hade haft dem kvar så är det riktigt jäkla svindyrt.

Avanza Zero är en bra grund att stå på, skulle till och med hävda att det är den enda fonden du behöver, följder de största bolagen på stockholmsbörsen och utdelningen återinvesteras. Blir inte mycket bättre än så.

Ska man satsa i Asien så finns det också billigare fonder än Robur.

Skicka in pappren till Avanza så att du kan öppna en depå där, eller på Nordnet för den delen spelar ingen större roll, se bara till att hålla dig LÅNGT borta från storbankerna, blir bara dyrt och deprimerande i långa loppet.
Citera
2015-05-21, 00:37
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen

Ska man satsa i Asien så finns det också billigare fonder än Robur.

.

Vilken asienfond har lägre avgift än 0,2%?
Citera
2015-05-21, 15:18
Medlem
Nyckelringens avatar
Tjena flashbackare!
Tänkte ge mig in i djungeln av fonder/aktier och tänkte kolla Om ni har några synpunkter. Inga stora belopp, väldigt små snarare men det är nog bäst såhär i början.
Fonder:
Handelsbanken asienfond, 20%
Handelsbanken läkemedelsfond, 20%
Handelsbanken europafond, 10%
Handelsbanken Svenska småbolag, 10%
Avanza zero, 40%

Aktier avstår jag från för tillfället eller endast väldigt små belopp, mer för att lära Mig.

Mvh Nyckelringen
Citera
2015-05-21, 16:36
Medlem
mmmoookkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyckelringen
Tjena flashbackare!
Tänkte ge mig in i djungeln av fonder/aktier och tänkte kolla Om ni har några synpunkter. Inga stora belopp, väldigt små snarare men det är nog bäst såhär i början.
Fonder:
Handelsbanken asienfond, 20%
Handelsbanken läkemedelsfond, 20%
Handelsbanken europafond, 10%
Handelsbanken Svenska småbolag, 10%
Avanza zero, 40%

Aktier avstår jag från för tillfället eller endast väldigt små belopp, mer för att lära Mig.

Mvh Nyckelringen

Ta bort alla fonder från Handelsbanken och lägg till en Globalfond om du vill börja enkelt:

Avanza Zero 30%
DNB Global Indeks/Länsförsäkringar Global Index 70% (välj 1 av dom)
Citera
2015-05-21, 17:21
Medlem
Nyckelringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
Ta bort alla fonder från Handelsbanken och lägg till en Globalfond om du vill börja enkelt:

Avanza Zero 30%
DNB Global Indeks/Länsförsäkringar Global Index 70% (välj 1 av dom)

Oke, tack för tipset!
Varför är många så negativa till handelbankens fonder? Är det den höga förvaltningsavgiften?
Jag är absolut inte insatt och saknar kunskap i detta område men en procentuell vinst på ~40% över ett år kan inte räknas som dåligt? Eller är det en för hög risk i förhållande till möjlig vinst?
eller är jag helt ute och cyklar?
Letar kunskap vettu

Mvh Nyckelringen
Citera
2015-05-21, 18:53
Medlem
mmmoookkks avatar
Citat:
Oke, tack för tipset!
Varför är många så negativa till handelbankens fonder? Är det den höga förvaltningsavgiften?
Jag är absolut inte insatt och saknar kunskap i detta område men en procentuell vinst på ~40% över ett år kan inte räknas som dåligt? Eller är det en för hög risk i förhållande till möjlig vinst?
Letar kunskap vettu

Mvh Nyckelringen

Ja deras avgifter är många gånger hutlösa och du kan få samma sak för betydligt lägre avgift med andra fonder.

Sparar du på lång sikt kommer du märka av dom där avgifterna och det är ju dumt att kasta pengar i sjön..

Så, Avanza Zero + Globalfond är en bra start om man vill spara pengar på marknaden idag.
Citera
2015-05-21, 19:59
Medlem
Citat:
Oke, tack för tipset!
Letar kunskap vettu

Mvh Nyckelringen

Ett nyckelord på lång sikt är alltid att satsa på små avgifter - i det långa loppet så blir det stora summor som minskar ränta-på-ränta--effekten.
Citera
2015-05-21, 20:02
Medlem
Tja.

Mitt innehav ser ut som följande:

Nordnet Superfond sverige 30%
Avanza Zero 35%
Sparkonto Norweigan Bank 30%
Swedbank esparkonto 5%
Citera
2015-05-21, 20:59
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arre83
Tja.

Mitt innehav ser ut som följande:

Nordnet Superfond sverige 30%
Avanza Zero 35%
Sparkonto Norweigan Bank 30%
Swedbank esparkonto 5%

Du bör göra dig av med antingen Avanza Zero eller Nordnet Superfond Sverige då båda följer Sverige, och istället välja en global indexfond (förslagsvis Länsförsäkringar Global Index). Detta för att få lite riskspridning.
Citera
2015-05-25, 14:49
Medlem
Linuouzs avatar
Min portfölj i dagsläget:
56% aktier, 6% fonder, 11% warranter 27% likvid.

Dignitana 19.%
Braincool 9%
Mr green 10.%
Skanska B 12%
Atlas Copco B 9%
Platzer 9%
Teliasonera 11%
Tele2 7%
Africa Oil 8%
Shamaran 5%
Pricer 2%

Warranter:
Brighter btu 100%

Fonder:
East Capital ryssland 47%
Spp global 27%
Fidelity Iberia 26%

Är medveten om den höga risken i portföljen, har dock börjat hämta hem vinster och kolla på lite mer stabila och långsiktiga företag.
Citera
2015-05-25, 20:12
Medlem
starbounds avatar
Har 3 % i Saltängen Property Invest. Visserligen hög risk med bara en hyrsgäst men 9 % direktavkastning är värt det.

Kolla in den.

http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2015/03/okand-ica-aktie-med-9-direktavkastning.html

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/532956/saltangen-property-invest
Citera
2015-05-25, 20:18
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Har 3 % i Saltängen Property Invest. Visserligen hög risk med bara en hyrsgäst men 9 % direktavkastning är värt det.

Följande kommer hända när du får utdelning. Först har du 100 kronor i aktien. När utdelningen avskiljs sjunker aktien till 91 kronor. Nu har du en aktie för 91 och cash för 9 kronor i stället för en aktie för 100 kronor. Utdelningen är ingen gratislunch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in