Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis
tjenix Mommy123 tror att vi läste samma utbildning du letar efter LIA till internationell service tekniker? Lernia Collage i lund, sämsta skit skolan ever?!? Dom kommer att tvinga dig att gå till skolan och sitta där och fördriva tiden, tills den dagen du slutar sen när dom har fått sina pengar för dig och du är arbetslös så kommer dom att sparka dig åt sidan och påstå att felet låg hos dig inte företagen eller finans krisen, dom gjorde samma sak med dom i min klass, knappt någon fick jobb på den års kullen jag gick på. själv fick man en usel lia som kunde ledda till en tidig död för min del, när jag tog upp detta i skolan var svaret att jag skulle stanna kvar för att dom inte hittade Lior/jobb åt folk, den utbildningen är nog den sämsta utbildningen man kan gå 2012, min arbetsförmedlare sa att den utbildningen kommer leda många raka vägen till honom (arbetsförmedligen) vill du ha jobb nere i skåne/Sverige så skall du läsa IT/Data inte el/svets/mekanik finns inga jobb inom den branschen. ring till KY myndigheterna och anmäl dom jävlarna, jag ringde ditt och sa hur dåligt den utbildningen var trodde att dom lagt ner den vid detta laget, men jag märker att dom lurar folk än :/ så jäkla elakt av lernia Collage

PS jag fick sitta i skol bänken från februari fram tills den dagen vi slutade, alltså det var min sista lia, det var jag med flera som satt där och inte gjorde något alls vi satt bara och mådde dåligt och snackade massa skit, det var cirka 5-7 elever från både automations ingenjör till istare. Enligt lagen var dom skyldiga att fixa lia platser åt oss, men istället så sa dom nog inget fifflade med papper och skrev väl att alla gjorde sina lior eller nåt, många ringde till KY myndigheterna och sa att det var en dålig utbildning utan kontakter med näringslivet, jag trodde att utbildningen var stängd, pga att det finns inga jobb inom den sektorn?!? jag menar dom i min klass tror att 2 av 16 fick jobb som hade med det att göra?!? 1 eco line 1 tetra pack thats it det var endast dom som fick jobba med det som utbildningen riktade sig på, resten fick ta skit jobb lager/städare osv

Det är inte bara du som har haft dessa problem, jag vet att det finns många och har hittat många forum på nätet där liknande synpunkter finns. Ett problem är att en del utbildningsanordnare inte har förklarat detta i början av utbildningen, dvs. svårigheterna som finns att hitta en LIA-plats.

I ansökan till utbildningen, i infon och reklamen som t.ex. Handelsakademin ger ut, läser man däremot att de har ett stort nätverk, samarbetar med många företag för att ge de studerande en LIA-plats. I början av utbildningen ger de också intrycket att alla studerande kommer att få LIA-plats, de sade uttryckligen att alla skulle få en plats (jag har själv läst på Handelsakademin). Vi uppmanades att leta upp en plats själva om vi ville vara på ett särskilt ställe, annars skulle vi bli tilldelade en plats och kunde då inte välja.

När väl LIA-perioden närmade sig lät det dock annorlunda. Då lade de hela ansvaret på de studerande att hitta en plats.

Om man inte hittade en plats innan LIA-periodens start skulle man fortsätta leta bara och få sitta i skolans lokaler åtta timmar per dag tills man hittade en plats.

Jag tror att en del kontaktade MYH om detta men det fanns också en del i klassen som inte ville att vi skulle göra det eftersom allt registreras på MYH och om de hade uttalat sig om att det fanns brister i utbildningen skulle det kunna påverka vår möjlighet att få arbete. Vem vill anställa någon som har gått en bristfällig utbildning?

Det finns uppenbarligen en del som tänker att det är självklart att du inte får en LIA-plats på silverfat som en del har uttryckt sig här på Flashback utan måste anstränga dig själv men jag är helt säker på att jag och alla mina klasskamrater har ansträngt oss, ändå fick inte alla en LIA-plats. Man kan inte tvinga företag att ta emot praktikanter och dessutom anmärker företagen att det tar tid att "ta hand om" en praktikant.

Om ett företag svarar att de inte har möjlighet att ta emot praktikanter, skall man som många verkar mena fortsätta att ringa dem och "ligga på"? En annan aspekt som många glömmer är att nästan 3/4 får arbete med hjälp av sina kontakter och detsamma bör gälla för praktikplatser. Det är lätt för dem som har kontakter att kritisera andra för att inte anstränga sig och leta efter praktikplats när de själva får den serverad på ett silverfat, direkt eller indirekt.

Dessutom tycker jag att man borde anmärka svårigheterna med att hitta en LIA-plats i början av utbildningen eller ännu hellre i informationen innan man söker till utbildningen, att man själv måste hitta sin LIA-plats och att detta kan upplevas svårt för en del. Problemet är att det inte är denna bild som Handelsakademin ger. Det är möjligt att de inte vill skrämma bort sökande och därmed förlora intäktskällor. Jag tycker att det är viktigt att utbildningsanordnaren meddelar studenterna att LIA-sökandet kan vara mycket tidskrävande och svårt för en del som saknar kontakter i branschen.

Observera att allt som jag har skrivit gällande utbildningen Redovisningskonsult på Handelsakademin gäller bara denna utbildning, jag kan inte uttala mig om andra utbildningar.

För övrigt vill jag tillägga att om det finns någon som forskar gällande LIA och YH-utbildningar dess och brister som finns i dessa kan jag gärna bidra med material till dem för deras forskning. Det är så att vi är en del studenter som har sparat all kommunikation (mejl, dokument, inspelade samtal) med Handelsakademin och en del har kontaktat MYH:s ansvarige för LIA. Vi har gjort detta eftersom vår oro som vi framförde under utbildningen inte togs på allvar. Vi alla kände oss maktlösa.
Citera
2015-05-25, 17:00
Bannlyst
Newton Yrkeshögskola

Någon som har erfarenhet av denna skola eller känner någon som har gått där? Tänkte kanske börja plugga till VVS-ingenjör kommande höst. Hittar verkligen inga recensioner från folk som gått på skolan och det känns ju sådär. Man vill ju höra positiva saker.
Citera
2015-05-25, 17:59
Medlem
CarlJohanssons avatar
Den är sämst, tyvärr. Jag har varit lektor där några gånger och det var dålig kvalité på lokalerna och de flesta elever verkade tyvärr vara ganska korkade. Jag säger sanningen nu, så att du inte planerar ut hela ditt år och sedan kommer dit och inser hur dåligt det är.
Citera
2015-05-25, 18:39
Medlem
Stekt bacons avatar
Riktigt usel skola. Rekommenderar ej! Men det beror kanske på vad du ska läsa...
Citera
2015-05-25, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohansson
Den är sämst, tyvärr. Jag har varit lektor där några gånger och det var dålig kvalité på lokalerna och de flesta elever verkade tyvärr vara ganska korkade. Jag säger sanningen nu, så att du inte planerar ut hela ditt år och sedan kommer dit och inser hur dåligt det är.

För vilken utbildning var du lektor?

Citat:
Ursprungligen postat av Stekt bacon
Riktigt usel skola. Rekommenderar ej! Men det beror kanske på vad du ska läsa...

Vad läste du?
Citera
2015-05-25, 22:25
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHiroshima
För vilken utbildning var du lektor?

Oroa dig inte för hans åsikter, han är U&S's största troll.
Citera
2015-05-25, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av duty
Oroa dig inte för hans åsikter, han är U&S's största troll.

Tack för infon!
Citera
2015-05-25, 22:35
Medlem
Vet inget om skolan men VVS känns som en säker och rolig bransch i alla fall.
Citera
2015-05-26, 18:02
Bannlyst
bump
Citera
2015-05-27, 13:20
Bannlyst
Bump igen. Fan, är det verkligen ingen på flashback som gått på denna skola?
Citera
2015-05-27, 20:23
Medlem
Riktig pajasskola.
Min kompis gick en mäklarutbildning på Newton.
Fyfan vad sämst den var.
Rätt in på arbetsförmedlingen efteråt.
Det var som en fritidsgård.
Där fanns tillochmed ett biljard som man kunde spela vid när det var rast.
Det enda som fattades var playstationet sen var fritidsgården fullbordad.
Citera
2015-05-27, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Riktig pajasskola.
Min kompis gick en mäklarutbildning på Newton.
Fyfan vad sämst den var.
Rätt in på arbetsförmedlingen efteråt.
Det var som en fritidsgård.
Där fanns tillochmed ett biljard som man kunde spela vid när det var rast.
Det enda som fattades var playstationet sen var fritidsgården fullbordad.

Fan asså det här känns ju inget vidare. Vet du vilket år han gick?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in