2015-05-25, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Jaja, att det blev Fredrik istället för Mona ska alla i det här landet vara glada över. Även alla kvinnor.
Men att det blev Göran Persson istället för Mona Sahlin som statsminister var inte någon vinstlott. Inte heller för alla män.

Fortfarande är det väldigt skumt att ännu inte ha haft en enda kvinnlig statsminister. Det löser sig nog snart med Anna Kinberg Batra.

1995 höll Mona på att fippla med kontokort och en massa andra saker. (S) bytte partiledare 1996.

Verkar inte särskilt skumt alls.
Citera
2015-05-25, 12:51
Medlem
Fattiga länder har inte råd med feminism. Feminism är väldigt dyrt för samhället.
Citera
2015-05-25, 13:06
Medlem
FemininFeminists avatar
Många västafrikanska länder behöver inte feminism. Om kvinnan arbetar på dagarna och mannen är arbetslös är det en självklart att mab hjälps åt i hemmet. Svenska män är lata och sitter vid datorn och väntar på att jobberbjudanden ska regna mer från himlen.
Citera
2015-05-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemininFeminist
Många västafrikanska länder behöver inte feminism. Om kvinnan arbetar på dagarna och mannen är arbetslös är det en självklart att mab hjälps åt i hemmet. Svenska män är lata och sitter vid datorn och väntar på att jobberbjudanden ska regna mer från himlen.

Mycket bra. Så ska det låta.
Citera
2015-05-25, 14:33
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
1995 höll Mona på att fippla med kontokort och en massa andra saker. (S) bytte partiledare 1996.

Verkar inte särskilt skumt alls.

Ok, kan vi inte glömma Mona för ett tag. Du får mig att skratta när du sätter ihop mina generella meningar med verklig fakta. Det är olyckligt att det enda tillfälle vi ens varit nära en att få en kvinnlig statsminister var just Mona Sahlin från just S.

Men det är skumt att Sverige till skillnad från väldigt många andra europeiska länder aldrig haft en kvinnlig statsminister och ändå tycker vi att vi är så himlans jämställda.
Citera
2015-05-25, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FemininFeminist
Afrikanska män hjälper INTE till i hemmet oavsett om de är arbetslösa eller inte. Det vore inte bara förnedrande för mannen utan även en förnedring av frun eftersom en man som hjälper till i hemmet genom denna handling säger till frun och omgivningen att hon är värdelös som fru. Hon kan inte ta hand om barnen, laga mat, städa, osv. vilket en god fru ska kunna och göra själv. Du har aldrig varit i Afrika!
Citera
2015-05-25, 15:14
Medlem
gubbjavlars avatar
Det som styr synen på jämställdhet mest är utbildningsnivå. Välutbildade personer är generellt mer positiva till jämställdhet oavsett kön. I Sverige är en högskoleutbildad man lika positiv till jämställdhet som en gymnasieutbildad kvinna och mer positiv än en kvinna som saknar utbildning helt. Minst positiva av alla är, inte oväntat, lågutbildade män födda utanför Europa.

Det är mao sambandet mellan vita män och utbildningsnivå som är avgörande. Jämställdheten kommer som en bonus (bland många andra).

Påståendet att "vita, heterosexuella män" skulle vara jämställdhetens fiende är under alla omständigheter helt befängt. (Det med heterosexuella är ju extra tramsigt eftersom det sannolikt bögas på ganska friskt bland akademiker också).
Citera
2015-05-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ok, kan vi inte glömma Mona för ett tag. Du får mig att skratta när du sätter ihop mina generella meningar med verklig fakta. Det är olyckligt att det enda tillfälle vi ens varit nära en att få en kvinnlig statsminister var just Mona Sahlin från just S.

Men det är skumt att Sverige till skillnad från väldigt många andra europeiska länder aldrig haft en kvinnlig statsminister och ändå tycker vi att vi är så himlans jämställda.

Tycker du verkligen att det är skumt? Möjligt att Anna Lind kunde ha tagit över 2006, men det satte en jugge stopp för.

Tillfälligheter med andra ord. Det kanske blir Batra nästa val om Alliansen har rejält med flyt. Jag orkade se halva partiledardebatten senast och det som slår mig är att politiken i vanlig mening inte kommer att leverera något alls. En svensk statsminister vid namn Batra. Herregud...
Citera
2015-05-25, 16:27
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Din tes håller inte, norra Europa är inte mer jämställt än central Europa, det är bara en myt som sprids av svenska feminister för att berättiga sina bidrag. Vridande, vändande och summerande av statistik kan få nordliga länder att framstå som mer jämställda än andra men om du tittar på två lätt verifierbara parametrar som våldtäkt och statsöverhuvuden och jämför Sverige med Indien så framstår Sverige som kvinnofientligt.

Det var två extremt kassa parametrar.
Citera
2015-05-25, 16:48
Medlem
lite oft.
På min tidigare arbetsplats så fick jag ibland höra lite hånande från kollegor med invandrarbakgrund om hur de tog våra tjejer och hur våra kvinnor vänder oss svenska män ryggen och att så går det om vi ger våra kvinnor så stor frihet.
Kan tyckas som ett konstigt sätt att tänka för oss svenskar men det var det inte för dem.

Ont.
Vita män ger ofta kvinnor mer frihet och självbestämmande än de flesta andra och där har vi svar på ts fråga.
Citera
2015-05-25, 19:42
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Det var två extremt kassa parametrar.
Möjligt. Men inte sämre än de parametrar sim används för att bevisa att Sverige är mest jämställt i världen.
Citera
2015-05-25, 20:32
Medlem
Det som gör att det är västerländska länder som är mest jämnställda är för att de västerländska länderna är mest utvecklade vilket har gjort att KORKADE personer som Gudrun Schyman och Åsa Romson fått möjlighet att yttra sina idiotiska jävla åsikter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in