Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 02:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Det är väl ganska självklart att det är per capita som räknas.
Varför är det självklart?
Personligen tycker jag att om man ska prata om "störst" så ska man jämföra intäkterna rakt av, inte dribbla med "per capita",
Om - exempelvis - Italien säljer för 200 miljoner och Sverige för 100 miljoner så är säljer ju Italien mer än Sverige.
Per capita är ett helt annat jämförelsetal. Och då ska man också ange det.
2015-05-24, 03:00
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Italien 366, Ryssland 286, Sverige 279 räknar jag till nu. Bara danskarna och norrmännen gav oss en tolva i teleröstningen.
Då är det ju bevisat att de västeuropeiska jurygrupperna hatar Ryssland pga politiska orsaker.
2015-05-24, 03:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Hade man bytt startordning på Sverige - Italien eller Sverige - Ryssland hade vi nog fått flera tittarröster.
Tveksamt.
2015-05-24, 03:01
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Varför är det självklart?
Personligen tycker jag att om man ska prata om "störst" så ska man jämföra intäkterna rakt av, inte dribbla med "per capita",
Om - exempelvis - Italien säljer för 200 miljoner och Sverige för 100 miljoner så är säljer ju Italien mer än Sverige.
Per capita är ett helt annat jämförelsetal. Och då ska man också ange det.

Fast det låter ju så tråkigt att säga per capita. Bättre att inte mesa och köra på bara, att vara specifik är amatörmässigt och snudd på asperger-beteende.

Sen är det ju ingen hemlighet, om vi struntar i ekonomi och statistik, att svenskar är väldigt aktiva med att producera musik för amerikanska artister. De låtar jag kommer ihåg från min barndom var ofta skrivna och gjorda av svenskar, men det hade jag ingen aning om då. Alexander Bard menar att svenskar är bra på att "känna av" andra kulturer varför svenska producenter lätt kan anpassa sig till olika länders musikkulturer.
Senast redigerad av WardenMcClusky 2015-05-24 kl. 03:04.
2015-05-24, 03:02
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Då är det ju bevisat att de västeuropeiska jurygrupperna hatar Ryssland pga politiska orsaker.

Fast Ryssland gynnades väl också av juryn? Förloraren här var ju Italien. Och bra det, otroligt urusel låt.
2015-05-24, 03:04
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Fast Ryssland gynnades väl också av juryn? Förloraren här var ju Italien. Och bra det, otroligt urusel låt.
Rysslands resultat verkar ju vara det mest stabila - tvåa i båda röstningarna. Det bevisar, i min mening, att Ryssland är den sanna vinnaren före Italien och Sverige.
2015-05-24, 03:05
Medlem
Ferry31s avatar
Måste också säga att jag tycker det är pinsamt att Sverige vinner på det sättet, om det nu är juryn som har avgjort allting. Jag är egentligen emot juryn. Folket ska få bestämma och det är fan bra jävla sjukt att 5 personer från vardera land tillsammans har lika stor makt som resten av befolkningen. Speciellt när det handlar om musik som är så subjektivt, och inte har något rätt eller fel.

Känns ju som att nästan jurygrupper i varje land röstat upp Måns. I slutändan vann han ändå tämligen överlägset och det är konstigt om han bara var 3:a i telefonröstningen, en bit efter de andra. Det här kommer det bli diskussioner om, väldigt kontroversiellt.
2015-05-24, 03:06
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Rysslands resultat verkar ju vara det mest stabila - tvåa i båda röstningarna. Det bevisar, i min mening, att Ryssland är den sanna vinnaren före Italien och Sverige.

Nu hänger jag inte med... de är "sanna vinnare" för att de kom tvåa i både telefonröstningen och bland jurygrupperna? Det låter ju helt knäppt att förlora två gånger ska göra en till vinnare, men visst om det är din logik så kör på!
Medlem
BonerBatmans avatar
Roligt att se hur Litauen röstat. Rank 20 för Ryssland för juryn och rank 3 hos befolkningen.
Medlem
Patrik2108s avatar
Var ser ni juryrösterna och telefonrösterna totalt?
2015-05-24, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Måste också säga att jag tycker det är pinsamt att Sverige vinner på det sättet, om det nu är juryn som har avgjort allting. Jag är egentligen emot juryn. Folket ska få bestämma och det är fan bra jävla sjukt att 5 personer från vardera land tillsammans har lika stor makt som resten av befolkningen. Speciellt när det handlar om musik som är så subjektivt, och inte har något rätt eller fel.

Känns ju som att nästan jurygrupper i varje land röstat upp Måns. I slutändan vann han ändå tämligen överlägset och det är konstigt om han bara var 3:a i telefonröstningen, en bit efter de andra. Det här kommer det bli diskussioner om, väldigt kontroversiellt.
Om man skulle ta bort juryn helt skulle östländerna gynnas nåt extremt då kompisröstningen är extra utbredd där. Det skulle ta död på hela festivalen.
2015-05-24, 03:07
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Tack

Förvånande röstning i mitt tycke... Men vi är inte en homogen befolkning och Australien har sin status bland svenskar så den tolvan kunde man ju räkna ut på förhand.

Beskriver ganska bra hur Sverige är. haha

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in