2015-05-22, 18:09
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD är dock bara ett kärl som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Inklusive "värdegrundsdemokrati" som trumfar folkvilja.

Det bör SD:are vara mer vaksamma mot än många verkar vara. Ett demokratiskt underskott har ju två upphovsmän: Politikern som kräver makt som inte tillkommer honom - och medborgare/partimedlemmar som beredvilligt ger den ifrån sig.
Du menar att SD:s politik skulle kunna urvattnas som följd av att dess företrädare är alltför sugna på makten? Det skulle i så fall åtminstone vara inom spelets regler, även om det skulle vara mycket beklagligt.
2015-05-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Du menar att SD:s politik skulle kunna urvattnas som följd av att dess företrädare är alltför sugna på makten? Det skulle i så fall åtminstone vara inom spelets regler, även om det skulle vara mycket beklagligt.

Inte SD:s politik som sådan - men väljarnas/medlemmarnas makt över politiken.

"Demokrati" är ju varken minskad eller ökad invandring eller någon annan politisk fråga - det är principen att makten går nedifrån-upp, inte uppifrån-ned. Att vi, folket bestämmer över dem, våra valda representanter. Inte tvärtom.

"Värdegrundsdemokrati" är att en elit dikterar vad som gäller, vilka normer som undersåtarna har att förhålla sig till. Denna attityd är minst lika militant inom SD som etablissemanget, även om "värdegrunden" och målsättningen är lite modifierad.
2015-05-22, 19:09
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

"Demokrati" är ju varken minskad eller ökad invandring eller någon annan politisk fråga - det är principen att makten går nedifrån-upp, inte uppifrån-ned. Att vi, folket bestämmer över dem, våra valda representanter. Inte tvärtom.

"Värdegrundsdemokrati" är att en elit dikterar vad som gäller, vilka normer som undersåtarna har att förhålla sig till. Denna attityd är minst lika militant inom SD som etablissemanget, även om "värdegrunden" och målsättningen är lite modifierad.

Folk kommer inte komma på det där och kräva sin demokrati på länge än. De skall hoppa igenom SD-ringen först. Så det temat kommer tyvärr inte att ge avtryck i någon opinionsmätning och därför i närtid irrelevant för tråden. Men när e-val testas 2018 så kommer nog sådana teman börja dryftas. Då kommer också SD vara etablerat som ett stort parti och får bekänna färg.
2015-05-22, 19:26
Medlem
Menveds avatar
Citat:

Ja det känns lite grand som att SD kan vara "ur askan i elden", men just nu måste man tvinga makten att inte förstöra landet mer och då är en röst på SD nödvändig. Men jag blir uppriktigt skrämd av tanken på ett SD på 50 procent. Dessa tokstollar i toppen tror jag kan hitta på vad som helst för att hålla sig kvar vid makten. Jag tror åsiktslagarna kan bli tio gånger mer förtryckande när det är Mattias Karlssons flickvänner som håller i pennan.

Samtidigt tror jag inte de orkar hålla på så många år till. Åkesson är redan sjuk, och Karlsson har ett märkligt beteende på kvällarna. På lägre nivå ser det ut som ett sunt demokratiskt parti vad man kan se.
2015-05-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ja det känns lite grand som att SD kan vara "ur askan i elden", men just nu måste man tvinga makten att inte förstöra landet mer och då är en röst på SD nödvändig. Men jag blir uppriktigt skrämd av tanken på ett SD på 50 procent. Dessa tokstollar i toppen tror jag kan hitta på vad som helst för att hålla sig kvar vid makten. Jag tror åsiktslagarna kan bli tio gånger mer förtryckande när det är Mattias Karlssons flickvänner som håller i pennan.

Samtidigt tror jag inte de orkar hålla på så många år till. Åkesson är redan sjuk, och Karlsson har ett märkligt beteende på kvällarna. På lägre nivå ser det ut som ett sunt demokratiskt parti vad man kan se.

Ja, det finns helt klart en nivå då förtjusningen över ett växande SD blir minst sagt skräckblandad.

Det betryckande är ju att denna infallsvinkel inte verkar falla pålitliga SD-kritiker in. Varken Bergakungen eller Regulus - för att hålla oss till Flashback - har reagerat med annat än gillande eller förståelse för ett beteende som varit omöjligt i något annat parti. Och den annars så folkilskne gårdvaren Crispy snusar i hundkojan, så moderatlutande fritänkare med låg uppfattning om SD-svansen han är.

Paradoxalt nog är det nog så att de som aldrig förväntat sig något av SD rycker på axlarna. Medan andra som har en annan syn på vad SD kunde och borde vara, har svårare att smälta beteendet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis gör dyker det upp nya, Åkesson är sympatisk, Karlsson mest drängaktig.
Med nya verbala och sympatisk företrädare kan SD bli nya S.

Den historiska möjligheten finns där, helt klart. Man kan bli ett statsbärande parti.

Nyckeln till att nå sådana nivåer tror jag är att man anammar det både jag och Marika Formgren var för sig har kallat den goda populismen. Alltså att man gör lyhördheten nedåt till en huvudsak.

Ytterligare ett doktrinärt, ideologidrivet top down-parti med bromsspår i demokratikalsongerna behövs inte.
2015-05-22, 21:35
Medlem
cutlerjrs avatar
Polisen: Mycket oroligt i Tensta | Nyheter | Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20840456.ab

20% kommer lätt spräckas nästa månad om det inte redan gör det i kommande sentio.
2015-05-22, 21:36
Moderator
Tinuviels avatar
Vill ni diskutera partiets utveckling och hur SD ska hantera sin roll som växande parti rekommenderar jag att ni startar en parallelltråd till den här.

I den här tråden ska fokus ligga på SD i opinionsundersökningarna och inte övergå till generella diskussioner om partiet.

// mod
2015-05-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konkurrent
Med lite tur blir det en del upplopp i olika förorter också när kidsen blir uttråkade på sommarlovet. Skulle kunna ge ett par procent.
Det dröjde inte till sommarlovet:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/oroligheter-i-tensta

Citat:
Enligt Aftonbladets reporter på plats i Tensta har polisen just nu en helikopter i luften som cirklar över området.

Brandbomber i garage
Enligt uppgifter till Aftonbladet ska polisen ha hittat ett 100-tal förberedda molotovcocktails och bensin i ett garage i området.
Polisen misstänker att brandbomberna ska ha förberetts för att användas mot dem.
Däremot är det inte något som ger ett par procent till SD. Enstaka händelser glöms lika snabbt som SD-skandaler. Det krävs ihållande problem som tiggeriet och invandringen för att väljarna ska lacka ur.
2015-05-22, 21:43
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Däremot är det inte något som ger ett par procent till SD. Enstaka händelser glöms lika snabbt som SD-skandaler. Det krävs ihållande problem som tiggeriet och invandringen för att väljarna ska lacka ur.

Under vilka datum var det kravaller förra gången?
2015-05-22, 21:49
Medlem
Citat:

Ett hundratal brandbomber upphittade...det kanske kan ge några promille till. Det är nog många som känner att de börjar få nog nu!

Blir det ihållande trubbel under sommaren så kommer det att bli tufft för Löfven.
2015-05-22, 21:55
Medlem
Citat:

Så tror jag också. Det känns som att vi befinner oss i ett dynamiskt tillväxtskede för SD där det utlösande är de legitimerande rubrikerna om att SD rusar i opinionen, medan ihållande vardagsupplevelser är det som hela tiden bygger upp trycket.

Vem vet - om moderater och folkpartister skickar fram sina värsta batongliberaler i TV-rutan så kan rentav en kontraintuitiv opinionspåverkan bli fallet.

Precis som kring tiggeriet gäller det att hitta ett eget språkbruk och överflygla SD. Då kan velour-Jimmie ironiskt nog verka för tam för situationen.
2015-05-22, 22:12
Medlem
Malingins avatar
Hoppas kan man ju alltid att Alliansväljare vaknar, men det är inte säkert.
SD siffror hålls nere av media, tyvärr, ganska säker på det, att så många som säger att media gör att SD växer har jag aldrig förstått.
Verkligheten vinner oftast dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in