Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
Ja det känns lite grand som att SD kan vara "ur askan i elden", men just nu måste man tvinga makten att inte förstöra landet mer och då är en röst på SD nödvändig. Men jag blir uppriktigt skrämd av tanken på ett SD på 50 procent. Dessa tokstollar i toppen tror jag kan hitta på vad som helst för att hålla sig kvar vid makten. Jag tror åsiktslagarna kan bli tio gånger mer förtryckande när det är Mattias Karlssons flickvänner som håller i pennan.
Samtidigt tror jag inte de orkar hålla på så många år till. Åkesson är redan sjuk, och Karlsson har ett märkligt beteende på kvällarna. På lägre nivå ser det ut som ett sunt demokratiskt parti vad man kan se.
Ja, det finns helt klart en nivå då förtjusningen över ett växande SD blir minst sagt skräckblandad.
Det betryckande är ju att denna infallsvinkel inte verkar falla pålitliga SD-kritiker in. Varken Bergakungen eller Regulus - för att hålla oss till Flashback - har reagerat med annat än gillande eller förståelse för ett beteende som varit omöjligt i något annat parti. Och den annars så folkilskne gårdvaren Crispy snusar i hundkojan, så moderatlutande fritänkare med låg uppfattning om SD-svansen han är.
Paradoxalt nog är det nog så att de som aldrig förväntat sig något av SD rycker på axlarna. Medan andra som har en annan syn på vad SD
kunde och
borde vara, har svårare att smälta beteendet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Givetvis gör dyker det upp nya, Åkesson är sympatisk, Karlsson mest drängaktig.
Med nya verbala och sympatisk företrädare kan SD bli nya S.
Den historiska möjligheten finns där, helt klart. Man kan bli ett statsbärande parti.
Nyckeln till att nå sådana nivåer tror jag är att man anammar det både jag och Marika Formgren var för sig har kallat den
goda populismen. Alltså att man gör lyhördheten nedåt till en huvudsak.
Ytterligare ett doktrinärt, ideologidrivet
top down-parti med bromsspår i demokratikalsongerna behövs inte.