2015-05-21, 12:34
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kikko6
Har precis fått mitt gröna kort och är nu nere på 36 i hcp.
Har en liten fråga angående klubbor osv. Har nämligen ett set jag lånat av kompisen där skaften är så kallade "Bubble Shaft" och det går ju tyvärr inte byta grepp på dessa. Dessutom känner jag att jag vill köpa ett relativt billigt men bra set själv.
Har varit på dormy och pratat med en kille. Det han sade till mig (visst han är säljare) var att han tyckte det var onödigt för mig att köpa ett set på tex blocket då jag är lite längre (1.94) vilket i vissa fall beroende på sving osv kan betyda att jag kanske behöver förlänga klubborna lite och tyckte i de läget att jag skulle satsa på att köpa hos dom/alternativt hos någon annan golfbutik.

Har hittat ett set på blocket som jag är lite intresserad av. Är detta ett bra set för mig att köpa?
Klubborna heter Callaway x-tour 3-P Järnset med Rifle 6.5-skaft. Och han som har dom köpte klubborna för cirka sex år sedan.
Någon som har koll på dessa klubbor? Eller andra klubbor på tex blocket som är värt att lägga pengar på? Har väl tänkt mig någonstans mellan 1000-1500:-.

Köp inte dom. Rifle 6.5 motsvarar x-stiff och jag tror att det är ytterst få nybörjare eller spelare överhuvudtaget som kan spela med dessa skaft. Jag har haft scratch och dessa skaft är alldeles för styva för mig. Du som är så lång kanske inte behöver förlänga klubborna då är man lång brukar man ha långa armar så det brukar gå på ett ut. Däremot kanske du kan behöva en annan lie.
Citera
2015-05-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Köp inte dom. Rifle 6.5 motsvarar x-stiff och jag tror att det är ytterst få nybörjare eller spelare överhuvudtaget som kan spela med dessa skaft. Jag har haft scratch och dessa skaft är alldeles för styva för mig. Du som är så lång kanske inte behöver förlänga klubborna då är man lång brukar man ha långa armar så det brukar gå på ett ut. Däremot kanske du kan behöva en annan lie.

Tack för bra svar!
Behöva en annan lie? Vad står lie för?
Någon annan som har något bra tips på klubbor, tex via blocket-annons som ligger i den prisklass jag tänkt mig som ni kan rekommendera?
Citera
2015-05-21, 19:13
Medlem
Verbeeks avatar
Dessa är väl OK skulle jag tro

http://www.blocket.se/stockholm/Cobra_s9_BenH_bh_5_60606728.htm?ca=1_9&w=3

Lie: http://www.golf.se/spela/golfskolan/lektioner1/lektioner1/golfskolansarkiveradefilmer/ratt-lie-pa-wedgarna-ar-viktigt/
Citera
2015-05-21, 20:29
Medlem
På tal om lie som diskuteras ett antal inlägg upp, hur uttalar man det?

Är det engelskt uttal "LAJ" eller svenskt "LIJE" eller bara "LI"?
Citera
2015-05-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamton
På tal om lie som diskuteras ett antal inlägg upp, hur uttalar man det?

Är det engelskt uttal "LAJ" eller svenskt "LIJE" eller bara "LI"?

Det ska uttalas som det engelska ordet lie.
Citera
2015-05-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Dessa är väl OK skulle jag tro

http://www.blocket.se/stockholm/Cobra_s9_BenH_bh_5_60606728.htm?ca=1_9&w=3

Lie: http://www.golf.se/spela/golfskolan/lektioner1/lektioner1/golfskolansarkiveradefilmer/ratt-lie-pa-wedgarna-ar-viktigt/

Tack för svaret! Har du något enkelt tips, eller småtips på vad man som nybörjare (hcp 36) ska tänka på när man ska köpa klubbor? Ska man undvika vissa typer av skaft? Ska man ha någon speciell typ av skaft?
Jag vill ju inte lägga ut pengar på klubbor (vill ha något för 1000-1500 för att börja med iaf) som jag inte kommer vara bra för mig. Och jag är tyvärr helt blank vad gäller detta.
Har du ytterligare tips på klubbor (helst nedåt Gbg-hållet) vore jag sjukt tacksam!
Citera
2015-05-21, 21:59
Medlem
Citat:
Tack för svaret! Har du något enkelt tips, eller småtips på vad man som nybörjare (hcp 36) ska tänka på när man ska köpa klubbor? Ska man undvika vissa typer av skaft? Ska man ha någon speciell typ av skaft?

Hur långt slår du med järn-7 ungefär?
Citera
2015-05-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Hur långt slår du med järn-7 ungefär?

Oj du, bra fråga. Väldigt beroende självklart vilken typ av träff jag får. Har ju stått en del på ranchen.. Men knappt aldrig tänkt på det. Men någonstans mellan 150-200 kanske? Låter det vettigt? Allt som oftast 150 skulle jag tro.
Citera
2015-05-22, 10:50
Medlem
Citat:
Oj du, bra fråga. Väldigt beroende självklart vilken typ av träff jag får. Har ju stått en del på ranchen.. Men knappt aldrig tänkt på det. Men någonstans mellan 150-200 kanske? Låter det vettigt? Allt som oftast 150 skulle jag tro.

Om du slår 200 med järn-7 ska du satsa på longdriving Extremt långt!

150 meter låter mer rimligt och tycker du ska kolla efter stiff-skaft till dina järn. Gör så att du åker och
provslår lite olika bara för att känna skillnaden mellan regular-skaft(mjukare) och stiff-skaft(styvare).
Citera
2015-05-23, 22:14
Medlem
Hej!

Jag undrar vad jag skall köpa när jag ska köpa ett nybörjarset? Funderar på https://www.dormy.se/golfset-135/spalding-sp_99_3_6_p_bag-233749 . Då undrar jag vad Järn 6-SW är. Är det flera klubbor eller? Helt ny i golf världen.
Citera
2015-05-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johansson.Stefan
Hej!

Jag undrar vad jag skall köpa när jag ska köpa ett nybörjarset? Funderar på https://www.dormy.se/golfset-135/spalding-sp_99_3_6_p_bag-233749 . Då undrar jag vad Järn 6-SW är. Är det flera klubbor eller? Helt ny i golf världen.

Har två vänner som också precis börjat och funderat på det setet. Likaså jag då det trots allt är rätt mycket du får för pengarna.
Järn 6-Sw betyder att du får Järnklubborna 6, 7, 8, 9 samt SW. Vågar tyvärr inte svara på om det även ingår PW (pitch) i priset. Men det borde väl stå tycker jag.
Pratade även med en kille om det här setet när jag var nere på Dormy i förra veckan och han tyckte att det var ett mycket bra set för nybörjaren + att du som sagt får med bag samt 1 driver, 1 fairwaywood, 1 hybrid.. Inte många set du får allt detta för det priset.
Sen har jag pratat en hel del med Verbeck som gett mig väldigt mycket info som hjälpt mig väldigt mycket.
Men har även försökt läsa mig till lite. Även om det är svårt.
Har även haft lite funderingar på https://www.dormy.se/golfset-135/wilson_staff-d100_s_5pw_stal-318230 .. Men vet ej hur jag ska göra samt att jag fått ett mycket bra erbjudande av en annan också om ett set som verkar sjukt bra.
Men finns en hel del set att få tag på om man är sugen.
Citera
2015-05-23, 22:59
Medlem
Citat:
Har två vänner som också precis börjat och funderat på det setet. Likaså jag då det trots allt är rätt mycket du får för pengarna.
Järn 6-Sw betyder att du får Järnklubborna 6, 7, 8, 9 samt SW. Vågar tyvärr inte svara på om det även ingår PW (pitch) i priset. Men det borde väl stå tycker jag.
Pratade även med en kille om det här setet när jag var nere på Dormy i förra veckan och han tyckte att det var ett mycket bra set för nybörjaren + att du som sagt får med bag samt 1 driver, 1 fairwaywood, 1 hybrid.. Inte många set du får allt detta för det priset.
Sen har jag pratat en hel del med Verbeck som gett mig väldigt mycket info som hjälpt mig väldigt mycket.
Men har även försökt läsa mig till lite. Även om det är svårt.
Har även haft lite funderingar på https://www.dormy.se/golfset-135/wilson_staff-d100_s_5pw_stal-318230 .. Men vet ej hur jag ska göra samt att jag fått ett mycket bra erbjudande av en annan också om ett set som verkar sjukt bra.
Men finns en hel del set att få tag på om man är sugen.

Aha! Det var nästan det jag trodde. Jag tycker det är mycket för pengarna. Tyvärr finns det inte så mycket för vänster spelare tur att det finns nu för det fanns inte förut. Tack för svar! ☺
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in