2015-05-20, 20:37
Medlem
Mats Linds avatar
Exempel: Sjukskriven av läkare som anger två månader sjukskrivning på läkarintyget. Jag skickar läkarintyet till mitt arbete och till försäkringskassan. Försäkringskassan nekar sjukpenning av någon anledning.

Kan jag ändå vara sjukskriven från mitt arbete (om jag tycker att jag har råd att vara utan ersättning) ?
Citera
2015-05-21, 01:12
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Lind
Exempel: Sjukskriven av läkare som anger två månader sjukskrivning på läkarintyget. Jag skickar läkarintyet till mitt arbete och till försäkringskassan. Försäkringskassan nekar sjukpenning av någon anledning.

Kan jag ändå vara sjukskriven från mitt arbete (om jag tycker att jag har råd att vara utan ersättning) ?

Ja.
Citera
2015-05-21, 08:04
Medlem
Bergakungens avatar
Vi kvalificerar svaret en smula:

Ja, under förutsättning att det finns ett läkarintyg. De flesta kollektivavtal (jag har inte läst alla, så jag säger inte "alla") har en passus om läkarintyg från en viss tid, och med möjlighet från arbetsgivarens sida att kräva läkarintyg omgående.

Läkarintyget skall då styrka att arbetsförmågan är nedsatt i relevant omfattning. Den omfattningen kan variera en del beroende på vilken typ av arbete man har och vilken åkomma man lider av.

Noga taget kan ett läkarintyg faktiskt förklara att patienten lider av någon åkomma som i sig inte diskvalificerar fråbn arbete. Det är inte helt ovanligt att FK och enskilda har olika åsikter i detta.
Citera
2015-05-21, 08:12
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Noga taget kan ett läkarintyg faktiskt förklara att patienten lider av någon åkomma som i sig inte diskvalificerar fråbn arbete. Det är inte helt ovanligt att FK och enskilda har olika åsikter i detta.
Det finns även varianten att ett läkarintyg anger att patienten lider av en åkomma som skulle kunna diskvalificera från arbete men misslyckas med att förklara hur den i just detta fall påverkar arbetsförmågan. För att inte tala om varianten "patienten uppger att ..." där hela sjukdomsbeskrivningen bygger på vad patientens egna påståenden i stället för en professionell bedömning av läkare.
Citera
2015-05-21, 13:12
Medlem
Mats Linds avatar
Jo, har förstått att FKs bedöming av ett läkarintyg kan skilja sig från den behandlade läkaren.

Vill säkerställa vad som gäller när:

- läkarintyg finns med två månaders sjukskrivning där behandlade läkare anger att personen ej kan arbeta pga "något".

- FK bedömmer att arbetsförmågan ej är nedsatt och nekar sjukpenning.

Kan personen nyttja läkarintyget till sin arbetsgivare och vara borta från arbetet, trots att FK nekar ersättning ? (personen struntar i pengarna)

Vilken bedömning ska arbetsgivaren ta hänsyn till, den behandlande läkaren eller FKs bedömning ? Eller får arbetsgivaren inte reda på FKs bedömning ?
Citera
2015-05-22, 05:49
Medlem
Om du får sjukpenning eller inte är mellan dig och FK. Din arbetsgivare kan inte ringa FK o fråga om du är beviljad sjukpenning. Det faller under sekretess. Undantaget är t ex försäkringsbolag som har rätt att bryta sekretessen just kring själva ersättningen.

Du behöver alltså inte berätta något om din rätt till sjukpenning för din arbetsgivare. Bara förse dem med intyg.

Du har också möjligheten när du är hos läkaren att be om ett läkarintyg till din arbetsgivare och ett till FK. Läkarintyg till arbetsgivaren innehåller i stort sett bara tiden och i vilken omfattning du är sjukskriven. Läkarintyget till FK ska innehålla allt.

Tips
Läs alltid igenom ditt läkarintyg, vad står det egentligen? Är det helt och hållet din berättelse av hur du mår eller är det läkarens beskrivning. Är det bara din berättelse be om nytt intyg. Läkaren har helt enkelt inte gjort sitt jobb.
Citera
2015-05-22, 07:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Lind
Jo, har förstått att FKs bedöming av ett läkarintyg kan skilja sig från den behandlade läkaren.

Vill säkerställa vad som gäller när:

- läkarintyg finns med två månaders sjukskrivning där behandlade läkare anger att personen ej kan arbeta pga "något".

- FK bedömmer att arbetsförmågan ej är nedsatt och nekar sjukpenning.

Kan personen nyttja läkarintyget till sin arbetsgivare och vara borta från arbetet, trots att FK nekar ersättning ? (personen struntar i pengarna)

Vilken bedömning ska arbetsgivaren ta hänsyn till, den behandlande läkaren eller FKs bedömning ? Eller får arbetsgivaren inte reda på FKs bedömning ?

Knepig fråga. Problemet eskalerar nu till en fråga om vad läkarintyget intygar, och om det som intygas är skäl nog att avhålla sig från arbete. I ett (skruvat) exempel kan ju ett läkarintyg avseende "milda brännskador" och en rekommendation att hålla sig inomhus (man har alltså bränt sig i solen och blivit röd) tolkas som "frikort från arbete" av den anställde, och helt irrelevant av arbetsgivaren (man arbetar på kontor).

99 ggr av 100 är ju sådant här inget problem. När "orimliga sjukskrivningar" blir ett arbetsgivar/arbetstagarproblem brukar arbetsgivaren kräva "sjukintyg från dag ett" (på arbetsgivarens bekostnad) och normalt räcker den signaleffekten väl till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in