2015-05-21, 13:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur kan en människa veta att "Gud" är allvetande eller allsmäktig?

Det står i bibeln. Som naturligvis är sann eftersom en omniscient och omnipotent 'gud' har diktererat/inspirerat den.

Napkinism i all sin intellektuella prakt.
Citera
2015-05-21, 13:09
Medlem
Citat:
Men snälla du, har du trots att du är troende inte läst en rad bibelhistoria?

En tio - elva böcker i NT är rena förfalskningar.

Skapelsen är påhittad i Genesis.

Judarna var aldrig fångna i Egypten, man vandrade inte omkring i 40 år i öknen.
Syndafloden i dess omfattning har aldrig existerat.
Arken i dess beskrivning har ej funnits.

Och den tyngsta kritiken.
Beskrivningarna av "Gud" är påhittade.
Hur kan en människa veta att "Gud" är allvetande eller allsmäktig?
Bara ansatsen ger att det är fabricerade sagor.

Listan kan göras mycket mycket lång.
Hur vet du att en tio - elva böcker i NT är rena förfalskningar?
Hur vet du att skapelseberättelsen är påhittad?
Hur vet du att Israelerna aldrig var slavar i Egypten, att man inte vandrade omkring i öknen, att syndafloden aldrig existerat och att arken ej funnits?
Du hävdar det som om det är objektivt bevisat, så fram med bevisen!
Citera
2015-05-21, 13:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin

P.g.a. an dennas konfilkt med objektiv verklighet. Sen kan du ju följa upp ditt "mirakel-spår" för att demonstrera att verkligheten kan mirakel-beskrivas.
Citera
2015-05-21, 13:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Hur vet du att en tio - elva böcker i NT är rena förfalskningar?
Skriftvetare, språkexperter har bekräftat detta.
Uttryck varierar över tiden. Så om du vart presenterad ett dokument som hävdades vara från 30-talet och hade uttryck som, Tja Brosh, RL, LOL, ballt etc så kan du vara helt säker på att det är förfalskat.
Om uttryck som ohungrig, ostartad, stinta hittades i dokument hävdat skriven av en infödd stockholmare då vet du att det är påhittat. Om en hävdad människa börjar använda ord och uttryck den i andra bekräftade dokument aldrig använt för att beskriva samma sak så finns det skäl till misstanke att de är fabricerade. När analfabeter hävdas skrivit böcker vet du att det är lögn.
Citat:
Jag gick bl.a i grundskolan och lärde mig NO mer behövs inte.
Citat:
Hur vet du att Israelerna aldrig var slavar i Egypten, att man inte vandrade omkring i öknen, att syndafloden aldrig existerat och att arken ej funnits?
Inga arkeologiska lämningar bekräftar detta, vi klarar idag inte av att bygga så stora träbåtar som hade behövts med den modernaste teknik vi kan uppbåda idag, att hysa en 2-100(?) miljoner djur på arken och sedan hinna mata dem med, det funkar liksom inte. Så ta och skärp dig lite nu.
Citat:
Du hävdar det som om det är objektivt bevisat, så fram med bevisen!
Nu är jag relativist så att jag hävdat något sådant är ju en ren lögn.

Vad sade jag om att du skulle sluta ljuga så mycket?
Varken "Gud" eller omvärlden ser med blida ögon på dina lögner,
men du kanske bara är kristen när det passar dig?
Citera
2015-05-21, 13:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad säger du då om fynden av C-14 i dinosauriefossil?
Först skulle jag säga att fossil per definition är sten som ersatt biologiskt material och inte bör använda sig av C-14. Sedan skulle jag säga att C-14 inte är ett godtagbart mått för saker som är äldre än ungefär 50,000 år. Och sedan skulle jag be dig om en objektiv och vetenskaplig källa som inte heter något med "creation" och "science" i samma namn.

Citat:
Om observationerna av platta gap i sedimentlager, där många årmiljoner enligt den geologiska tidsskalan är helt osynliga, som om alla dessa år aldrig funnits?
Igen skulle jag be dig om en objektiv källa, etc.
Citera
2015-05-21, 13:35
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Bibelns övernaturliga inslag kan man tro på. Bevis för övernaturligt skeende är för de omedelbart närvarande, men även då kan det vara svårt att riktigt tro att det skett.
En gång hörde jag någon i radion berätta om att när han var liten hade han bett Gud att göra det kalla badvattnet varmt, han ville hävda att det blev varmt, men trots det var han så vitt jag förstod det inte troende då han berättade detta. Kan JAG använda det som bevis för något? Nej, det får stå för honom. Men jag har ingen anledning att misstro det jag hörde. Kan jag använda det som står i Bibeln som bevis för att det skett? Nej, jag kan däremot välja att tro det eftersom det står i Bibeln. Jag TROR att Bibeln är Guds budskap till människan. Om följden av sådant som står beskrivet kan observeras idag och det inte verkar kunna bortförklaras på annat sätt än att man principiellt hävdar att det som står i Bibeln inte har verkligt sanningsvärde, så har man egentligen inte lyckats motbevisa det skrivna. Det är där vi befinner oss idag.

Visst, men du tappar i så fall all trovärdighet när du kräver bevis för påståenden som talar mot dina egna.
Citera
2015-05-21, 13:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Först skulle jag säga att fossil per definition är sten som ersatt biologiskt material och inte bör använda sig av C-14. Sedan skulle jag säga att C-14 inte är ett godtagbart mått för saker som är äldre än ungefär 50,000 år. Och sedan skulle jag be dig om en objektiv och vetenskaplig källa som inte heter något med "creation" och "science" i samma namn.

Igen skulle jag be dig om en objektiv källa, etc.
Efter en ~4-500.000 år finns det 1 molekyl kvar av C-14 från ett helt kg med dess halveringstid typ...
Citera
2015-05-21, 13:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag hävdar inte att detta är bevisat genom observation heller! Varför kräver ni svar på sådant ni själva inte kan svara på? Nebularhypotesen har sina egna problem, det hindrar en naturligtvis inte från att TRO på den.
Det var du som började tjafsa om bevisbördan och motbevis mot bibeln, och du som hävdade att det fanns vetenskapligt stöd för Bibeln (ospecificerat vad), så varför denna panik att slå ifrån dig?

Citat:
Berättelser av den typ du tar upp är inte ens beskrivna som om det är något som händer varje dag. De är tvärtom där för de som var där då, som tecken av olika slag, AVSTEG från det vanliga. OM det skett så var de alltså underverk av något slag. Att idag ta berättelsen om solen och månen som stoppades, som garant för att Bibeln är felaktig så verkar man blind för att Berättelsen i sig hävdar det vara ett mirakel. Hade liknande skett idag hade man nog också talat om mirakel - oförklarligt osv, själva berättelsen som sådan kan inte tas som garant för att denna typ av händelser aldrig inträffat.
Det var du som hävade att det fanns vetenskapligt stöd för bibliska berättelser. Det var du som ville att vi vetenskapligt skulle motbevisa bibeln men nu är ditt försvar alltså att vi inte kan utesluta magi? Självklart kan vi inte utesluta ofalsifierbara påståenden. Däremot vet vi rent vetenskapligt att om ex. jorden plötsligt skulle tvärnita sin rotation och få solen att stanna mitt i himlen hade det varit katastrofalt och allt liv i hela världen hade blivit utplånat. Det hade däremot inte en sagoberättare under antiken eller bronsåldern vetat.

Citat:
Däremot garanterar en naturalistisk världsbild att sådant aldrig kan hända, så utifrån en TRO på en naturalistisk världsbild kan man naturligtvis hävda att denna berättelse tyder på att Bibeln inte kan stämma, men rent objektivt sett bör ju inte glömmas att Bibeln själv talar om detta som mirakel. Något man kan TRO på.
Så nyss var det vetenskapligt försvarbart att tro på bibeln och det skulle jongleras med bevisbördan, men när du blir synad, ja då handlar det om tro och magi. Bra, då vet vi det. Då kan du skita i vetenskapligt försvar för dina fantasier och förhålla dig till det som just fantasier istället.
Citat:
Myten att världsöversvämningen aldrig inträffat beror på att man när man grundade dagens geologiska förståelse missförstod de observationer man gjorde som om de var bevis på att denna aldrig inträffat. Idag finns väldigt mycket som talar för att denna översvämning faktiskt ägt rum i den omfattning som Bibeln beskriver.
Nej, det finns det inte. Det finns bibelviftande pseudovetenskapare som försöker skohorna in sina sagor i verkligheten på alla sätt och vis man kan komma på däremot.
Citera
2015-05-21, 13:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Efter en ~4-500.000 år finns det 1 molekyl kvar av C-14 från ett helt kg med dess halveringstid typ...

Ja, men det KAN även produceras naturligt av kärnreaktioner under jorden nära fossilerna, men det är fortfarande inget man använder C-14 till så hela argumentet känns som tjafs och desperat tolkande av informationen för att främja en agenda ingen seriös vetenskapare skulle syssla med.
Citera
2015-05-21, 13:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, men det KAN även produceras naturligt av kärnreaktioner under jorden nära fossilerna, men det är fortfarande inget man använder C-14 till så hela argumentet känns som tjafs och desperat tolkande av informationen för att främja en agenda ingen seriös vetenskapare skulle syssla med.
Visst är det så.
Citera
2015-05-21, 13:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det står i bibeln. Som naturligvis är sann eftersom en omniscient och omnipotent 'gud' har diktererat/inspirerat den.

Napkinism i all sin intellektuella prakt.
Ahh, napkinism jag älskar dina nydanade uttryck ibland.
Citera
2015-05-21, 13:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringschefen
Alltså, eftersom att det finns så pass mycket bevis som pekar mot att vetenskapen och religion inte hänger ihop, varför motsätter sig då religiösa förespråkare religiösa rön vetenskapen i helhet?

Det kan inte vara så att alla religiösa anhängare är dumma i huvudet, så kom gärna med egna teorier om varför det (fortfarande!) är så att religiösa inte "tror" på vetenskap..
Var har du fått den märkliga idén ifrån att "religiösa motsätter sig vetenskap", eller att "vetenskap och religion inte hänger ihop"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in