Citat:
Ursprungligen postat av
Zummar
Dessutom är inte hela Neynewa provinsen under is kontroll. 2 miljoner kan du max räkna med när det kommer till Neynewa.
Just i Hawija, södra halvan av Kerkuk provinsen har vi en befolkning på ca 0,5 miljon.
Baiji och norra Sallahadin har vi max 300 000.
Hela Anbar provinsen kontrolleras ej av is just nu. Så säg 1,2 miljoner
I irakiska/östra is-land har vi just till idag 4 miljoner människor.
Försöker hjälpa till så vi får en exakt siffra på hur många som bor i sunniternas nya land. Andra får hjälpa till när det kommer till syriska/västra is-land.
Jag räknade in att inte hela Nineve var under IS. Nineve har 3,5 miljoner, jag räknade in till 3 miljoner. Bara Mosul stad har 2 miljoner, sen har du den södra landsbygden som är under IS såsom Qayyarah, Hammam Ali, Shuwayrat, Hawd, Hader. Sen har du Jazira där du har Mahalabiya, Tal Abta, Sinjar (staden), Baaj, Tal Afar. Bara Tal Afar har hundratusentals invånare.
Finns några hundratusen i kristna distrikt öster om Mosul som vi inte räknar in då vissa områden är under Peshmerga och vissa är tömda på sin befolkning då alla kristna åkt till KRG. Och några hundratusen i nordvästra delen av Nineve. Av 3,5 miljoner så är det alltså runt 3 miljoner under IS områden.
Anbar sa jag att inte hela är under IS kontroll, men det är nästan så att hela befolkade delen av Anbar är det. Det är fler militärbaser än städer som Bagdad regimen kontrollerar. Det är endast Habbaniya och Haditha som fortfarande är kvar men även dessa kommer snart tas över.
Hawija har 0,5 miljoner, mer än vad jag antog i det jag skrev. Beiji och norra Salahuddin tillsammans med Hawija har då nästan 1 miljon, räknar vi in Hasakah provinsen så får vi 1 miljon där. 3 miljoner i Nineve och 1 miljon i Raqqa ger oss 5 miljoner. Sen har vi 1 miljon i Aleppo och Deir Ezzor vilket ger oss 7 miljoner. Anbar 1,5 miljoner och några hundratusen i Palmyra och östra Homs och östra Hama ger oss runt 9 miljoner.