Citat:
Ursprungligen postat av
FranzLisztBlevEj75
Partimodellen uppdaterad. Alla prediktioner av Novus och Yougov låg inom intervallen*. SD ångar på, nu på 18.5 ± 1.1%. S i fritt fall, snart är M största parti. Mycket talar för att Alliansen nu gått om de röd-gröna. C fortsätter sin ganska långa trend av "smygväxande", KD är illa ute.
* Det ska dock sägas att prediktionen av Novus byggde på ett för detta OI mer typiskt antal intervjuer. Hade modellen vetat att de skulle slå till med 4K intervjuer så hade Novus intervall varit något mindre och troligen hade S siffra hamnat precis utanför (vilket hade varit helt OK då ca ett partivärde per 2 OI bör hamna utanför 95%-iga intervall).
Tack för det fantastiska arbete du gör!
Funderade lite på C, och hur de kan öka trots att de inte gjort ett endaste dugg. KD, som minskar, har ju i alla fall bytt partiledare. Kan det vara så att tidigare miljöpartister, de som bryr sig om miljön på riktigt och inte bara fri invandring, går från MP till C? Jag tycker jag kan skönja det när jag tittar på din pdf, den bilden som heter "De små partierna".
Kul att SD ökar så mycket. Om några månader är det tre år till nästa val. Kan det bli så att SD blir största parti 2018? Det verkar inte omöjligt.