Citat:
Ursprungligen postat av
mediteramera123
Jag är kristen och har inga problem med evolutionsteorin. Jag tror på vetenskapen men anser att vetenskapen lämnar tillräckligt mycket öppet för att den ska vara möjlig att kombinera med en gudstro.
Jag är så less på alla ignoranta fördomar om kristna människor.
Freixenet skriver inte att alla kristna är sådana heller.
Däremot finns det fler av sådana inom kristendom och islam än de religioner som han tar upp. Men evolutionsförnekare och månlandningskonspirationer hittar man även inom "hinduism" där Hare Krishna utmärker sig som de mest tydliga med den ståndpunkten.
För buddhister är inte evolutionsteorin eller universums skapelse etc särskilt relevant för filosofin i sig. Det är kunskapen om lidandet och hur man tar sig ur det som är centralt. Filosofin faller inte med att revidera de skapelseberättelser som faktiskt finns i och med att skrifterna inte är någon Guds ord och därmed huggna i sten.
Mycket av att vi kanske inte märker av vetenskapsfientligheten bland österländska religioners anhängare beror kanske på att de är relativt få här i väst, sällan missionerar och inte får mycket mediautrymme.
Dock ger artiklar som den
här (lagom publicerad av Aftonbladet just denna morgon) vatten på Hindu-fundamentalisternas kvarn, eftersom de menar att människan funnits mycket länge och hade storslagna civilisationer långt innan vetenskapen menar att det fanns. Räkna med att
Död o Återfödd spammar diverse forum och bloggar med detta material som underlag...