2015-05-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunehjort12
När dom tog honom på bron förra veckan så var det väl knappast några tveksamheter att han hade plöjt över ett gäng ungdomar...

Det som hänt saknar motstycke men man kan inte så fort någon kör i fyllan eller so i detta fall tänka "han kommer om någon dag göra ett vansinnesdåd som får riksmedia att hårdbevaka"
Kanske man kunnat hjälpa honom tidigare om han haft bekymmer men om man inte vill är det svårt. Personer som mår psykiskt dåligt eller har alkoholism som sjukdom brukar sällan erkänna att det behövs hjälp.
Hade han haft ryggproblem så hade han nog uppsökt vården för länge sedan. Sedan har jag ingen aning men hur mkt och ofta drack han? Hur blev han normalt i fyllan? Finns ju många som lägger ut fyllbilder på nätet och förhärligar alkohol utan att egentligen inte ha bekymmer.
Citera
2015-05-20, 19:10
Medlem
Man undrar vad som föranledde att GM:s släkting kontaktade psykvården redan före påkörningen och var orolig för honom och varför man då inte satte LPT på karln. Sedan borde man absolut kontaktat psykvården än en gång, efter påkörningen, för ingen kan väl trott att han var i bättre psykiskt skick efter det???

Det är lätt att vara efterklok, men va fan....
Citera
2015-05-20, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannu1982
Det som hänt saknar motstycke men man kan inte så fort någon kör i fyllan eller so i detta fall tänka "han kommer om någon dag göra ett vansinnesdåd som får riksmedia att hårdbevaka"
Kanske man kunnat hjälpa honom tidigare om han haft bekymmer men om man inte vill är det svårt. Personer som mår psykiskt dåligt eller har alkoholism som sjukdom brukar sällan erkänna att det behövs hjälp.
Hade han haft ryggproblem så hade han nog uppsökt vården för länge sedan. Sedan har jag ingen aning men hur mkt och ofta drack han? Hur blev han normalt i fyllan? Finns ju många som lägger ut fyllbilder på nätet och förhärligar alkohol utan att egentligen inte ha bekymmer.

Jag tror inte vi har bevis för att han är alkoholist, utan att det är ett antagande som gjorts på grundval av den grova rattfyllan kombinerat med hans facebookstatusar och ölbryggeri. Det är ofta alkoholberoende som kör bil grovt rattfulla...
Citera
2015-05-20, 19:21
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Man undrar vad som föranledde att GM:s släkting kontaktade psykvården redan före påkörningen och var orolig för honom och varför man då inte satte LPT på karln. Sedan borde man absolut kontaktat psykvården än en gång, efter påkörningen, för ingen kan väl trott att han var i bättre psykiskt skick efter det???

Hans ex från Thailand bor inte längre på samma adress som Yx-Benny. Vad jag förstår hade dom barn ihop också.
Om hon dragit, skaffat sig en ny, så räcker väl det för att han skulle deppa ner sig?
Citera
2015-05-20, 19:22
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:

Sannolikt hade han börjat dricka en massa och kanske snurrat till det lite halvt hypomant. De är mycket i maj, inte minst för en lärare...
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2015-05-20 kl. 20:05.
Citera
2015-05-20, 19:29
Medlem
Citat:

Jag tror faktiskt att många ringer till sjukvården och är orolig för anhörig eller vänner. Om man då skulle skriva LPT på dem alla vore ju konstigt.
Det kan ju vara så att de hjälpt till med att få nån tid hos psykolog men vi vet ju hur mycket resurser det satsas i vården och vilka enorma investeringar Landstinget gör........
Sedan så är det kanske lite sekretessbelagt, en personal på ex NUS kan ju inte gå ut med och redogöra för vad detta samtal handlade om. JAg tror som sagt de får flera samtal per dygn men att det i de flesta fall går att lugna den anhörige och sedan få nån tyid då personen får träffa någon. Hade den anhörige däremot ringt i exempelvis måndags och varit orolig så kanske annat hade skett dvs polis kommit och tagit med honom?
Citera
2015-05-20, 19:49
Medlem
discomusens avatar
Är det verkligen bra stt Sveriges bästa och starkaste advokat ska försvars galningen? Han är ju så pass duktig att han säkert kommer få ner hans straff och trycka myclet
På att han faktiskt var berusad. Skulle ej förvåna mig om han får milt straff pga det. Btw, hur fasen får man Silbersky som advokat, kan alla önska honom? Måste han godkänna uppdraget eller är det Umeå tingsrätt som godkänner det?
Citera
2015-05-20, 19:58
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Sannolikt hade han börjat dricka en massa och kanske snurrat till det lite halvt hypnomant. De är mycket i maj, inte minst för en lärare...

Visst menar du "hypomant", eller?
Citera
2015-05-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Är det verkligen bra stt Sveriges bästa och starkaste advokat ska försvars galningen? Han är ju så pass duktig att han säkert kommer få ner hans straff och trycka myclet
På att han faktiskt var berusad. Skulle ej förvåna mig om han får milt straff pga det. Btw, hur fasen får man Silbersky som advokat, kan alla önska honom? Måste han godkänna uppdraget eller är det Umeå tingsrätt som godkänner det?

Är bra han har Silbersky. Nu så försvarar jag inte GM handlande men...............nu kanske Silbersky kan pressa lite dvs

* Borde han låsts in då han kört på tre st?
* Borde varningssiganlerna setts då anhörig ringde?
* Gjorde skolledningen rätt som skickade dit en rekror hem till honom om betygen när han kanske bevisligen inte mådde bra? Rektorn gjorde väl bara vad som ingick i hennes arbete.
Citera
2015-05-20, 20:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Visst menar du "hypomant", eller?
Visst gör jag det, tack!

Det finns några elever här som vittnar om en lite udda personlighet och att han är den "alla gillar" så nog tror jag att han länge varit lite eljest. Undrar dock vad det var som skedde dagarna innan brokörningen?
Citera
2015-05-20, 20:05
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
På att han faktiskt var berusad. Skulle ej förvåna mig om han får milt straff pga det.

Det skulle i så fall (om ens det -- det funkade i alla fall inte för Mattias Flink) vara på grund av en renodlad alkoholpsykos. Har svårt att tänka mig, att berusning i sig kan vara grund för strafflindring.

Citat:
Btw, hur fasen får man Silbersky som advokat, kan alla önska honom?

Ja, jag tror alla kan önska honom.

Citat:
Måste han godkänna uppdraget eller är det Umeå tingsrätt som godkänner det?

Han kan rimligen säga nej om han vill (?), och det kan nog vara så att det krävs rättens godkännande (men i så fall förmodligen mest en formalitet). Mycket gissningar här från undertecknads sida.
Citera
2015-05-20, 20:12
Medlem
crachies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Plus att det knappast varit ett enda fall av mordbrand i Umeå de senaste decennierna. Märkligt att det inträffar just när Yx-Benny fått sitt psykbryt.
Jag sätter en tjuga på att han även hunnit med att elda lite på fritiden.

om du ens orkar googla några sekunder kräks ut information utan källa så kan du du se att mordbrand har skett i Umeå bara senaste åren, både med dödlig utgång, för att dölja mord och utan skador
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in