Citat:
Jag frågade om jag förstod dig rätt. Av tonen i ditt svar att döma så gjorde jag inte det. Men om vi stryker den meningen om sanning så står resten av mitt inlägg kvar. När du skriver översätta så nära grundtexten som möjligt menar du då en nära ordagrann översättning eller en översättning som försöker fånga andemeningen i texten? För det första är inte något som vi idag kommer att tolka på samma sätt som författaren och det andra är en oerhört komplicerad uppgift som lätt faller på subjektivt tyckande.
Citat:
Det blir också lätt att gamla mytiska föreställningar får ge vika.
Citat:
Varför skulle vetenskapen vilja stänga någon bakdörr? Det är slutledningar som stänger bakdörrar i de olika tankebyggnader som kan konstrueras med hjälp av vetenskapliga observationer. Finns det någon vetenskaplig observation som i sig ger att Gud inte finns? Om ja, så vad?
Jag skrev redan innan att jag inte anser att det finns bevis för att Gud inte finns. Så jag vet inte var du får det ifrån. Jag förstår inte heller riktigt vad i ordet slutledning du hakar upp dig på. Helt sant har många vetenskapliga teorier visats sig inte stämma. De har då förkastats. Det är kanske vetenskapens "vackraste" och viktigaste bidrag till mänskligt vetande. Men för att komma vidare måste man bygga på den kunskap som finns och dra slutsatser av de observationer man gör. Man kan inte hålla en "tankebyggnad" öppen för Guds hand utan måste se till de fakta som är relevanta för det man observerar.
Citat:
Jag vet att evolutionister hävdar att deras teori är så alldeles vansinnigt validerad, men vad har man att komma med i form av en rent vetenskaplig observation som ger att man kan veta helt objektivt att det skett en nyskapande evolution? Om du gissar på "mutationer" så har du gissat på en gissning. Hittills har inte mutationer kunnat bevisas ge nytt informationsmaterial till ett genom som aldrig tidigare innehaft den nya informationen, endast kunnat slå av och på gener som redan existerat i genomet för arten i fråga. Så jag undrar vad man menar är så otroligt validerat?
Att i poetiska ordalag svamla om vad evolutionsteorin är och inte är kräver en troende för att anamma det. För en utomstående är detta ganska uppenbart. Det behöver nämligen anammas i tro då mycket av det som påstås vara vetenskapligt i den inte är exklusivt för den. Media gör sitt bästa för att få folk att se evolutionsteorin som en omfattande och övergripande teori, allt från universums utveckling till organisk utveckling till människans utveckling till new Age-liknande svammel om vad människan är på väg att utvecklas till osv osv. Jag har inte stött på någon evolutionist som opponerar sig mot sådana företeelser.
Att i poetiska ordalag svamla om vad evolutionsteorin är och inte är kräver en troende för att anamma det. För en utomstående är detta ganska uppenbart. Det behöver nämligen anammas i tro då mycket av det som påstås vara vetenskapligt i den inte är exklusivt för den. Media gör sitt bästa för att få folk att se evolutionsteorin som en omfattande och övergripande teori, allt från universums utveckling till organisk utveckling till människans utveckling till new Age-liknande svammel om vad människan är på väg att utvecklas till osv osv. Jag har inte stött på någon evolutionist som opponerar sig mot sådana företeelser.
Vad är en evolutionist? Borde vara någon som förespråkar evolutionism. Men det verkar inte riktigt vara det du menar. Och vad är nyskapande evolution? Är det Meyer du refererar till här? Det är du som pratat om mutationer. Evolutionsteorin pekar på variationer och hur dessa ger organismer en fördel, eller nackdel, som i förlängningen påverkar reproduktionen. Ta hunduppfödning som exempel. Genom att para de minsta hundarna med varandra ökar man chansen att de ska föda små hundar. Tar man de minsta av de hundarna ökar man chansen att att de föda små hundar. Till sist kommer ännu mindre hundar att födas. Menar du då att den minsta hundens storlek finns programmerat sedan "start" och att det enbart handlar om att "slå av och på" en gen? I så fall borde en grand danois avkomma kunna muteras till storleken av en pekines. Men det händer ju inte så ofta.
Nej, det är inte media, ateister, agnostiker eller LCD trippande hippies som pratar om evolutionsteorin som en övergripande teori. Det är enbart från religiöst håll. Sök bara på Flashback så får du se själv. Som vetenskaplig litteratur har bibeln mycket mer grundläggande problem än att människa och apa delar ursprung. Till exempel geologi, paleontologi eller att människan kom före djuren OCH tvärtom.
Låt Bibeln vara en bland många källor för själens bildning. För vetenskap är det inte.