2015-05-20, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Var får du "att komma sanningen så nära som möjligt" ifrån? Att översätta så nära grundtexten som möjligt för att om möjligt förstå vad författaren ville ha sagt. Inget mer än så!

Jag frågade om jag förstod dig rätt. Av tonen i ditt svar att döma så gjorde jag inte det. Men om vi stryker den meningen om sanning så står resten av mitt inlägg kvar. När du skriver översätta så nära grundtexten som möjligt menar du då en nära ordagrann översättning eller en översättning som försöker fånga andemeningen i texten? För det första är inte något som vi idag kommer att tolka på samma sätt som författaren och det andra är en oerhört komplicerad uppgift som lätt faller på subjektivt tyckande.

Citat:
Xploit verkade mena att man kan använda "vetenskapen" till att avgöra vad som är sant och inte i Bibelns berättelser. Då blir det lätt att nutida mytiska föreställningar får överhanden och Bibelns budskap förvrängs.

Det blir också lätt att gamla mytiska föreställningar får ge vika.

Citat:
Varför skulle vetenskapen vilja stänga någon bakdörr? Det är slutledningar som stänger bakdörrar i de olika tankebyggnader som kan konstrueras med hjälp av vetenskapliga observationer. Finns det någon vetenskaplig observation som i sig ger att Gud inte finns? Om ja, så vad?

Jag skrev redan innan att jag inte anser att det finns bevis för att Gud inte finns. Så jag vet inte var du får det ifrån. Jag förstår inte heller riktigt vad i ordet slutledning du hakar upp dig på. Helt sant har många vetenskapliga teorier visats sig inte stämma. De har då förkastats. Det är kanske vetenskapens "vackraste" och viktigaste bidrag till mänskligt vetande. Men för att komma vidare måste man bygga på den kunskap som finns och dra slutsatser av de observationer man gör. Man kan inte hålla en "tankebyggnad" öppen för Guds hand utan måste se till de fakta som är relevanta för det man observerar.

Citat:
Jag vet att evolutionister hävdar att deras teori är så alldeles vansinnigt validerad, men vad har man att komma med i form av en rent vetenskaplig observation som ger att man kan veta helt objektivt att det skett en nyskapande evolution? Om du gissar på "mutationer" så har du gissat på en gissning. Hittills har inte mutationer kunnat bevisas ge nytt informationsmaterial till ett genom som aldrig tidigare innehaft den nya informationen, endast kunnat slå av och på gener som redan existerat i genomet för arten i fråga. Så jag undrar vad man menar är så otroligt validerat?
Att i poetiska ordalag svamla om vad evolutionsteorin är och inte är kräver en troende för att anamma det. För en utomstående är detta ganska uppenbart. Det behöver nämligen anammas i tro då mycket av det som påstås vara vetenskapligt i den inte är exklusivt för den. Media gör sitt bästa för att få folk att se evolutionsteorin som en omfattande och övergripande teori, allt från universums utveckling till organisk utveckling till människans utveckling till new Age-liknande svammel om vad människan är på väg att utvecklas till osv osv. Jag har inte stött på någon evolutionist som opponerar sig mot sådana företeelser.

Vad är en evolutionist? Borde vara någon som förespråkar evolutionism. Men det verkar inte riktigt vara det du menar. Och vad är nyskapande evolution? Är det Meyer du refererar till här? Det är du som pratat om mutationer. Evolutionsteorin pekar på variationer och hur dessa ger organismer en fördel, eller nackdel, som i förlängningen påverkar reproduktionen. Ta hunduppfödning som exempel. Genom att para de minsta hundarna med varandra ökar man chansen att de ska föda små hundar. Tar man de minsta av de hundarna ökar man chansen att att de föda små hundar. Till sist kommer ännu mindre hundar att födas. Menar du då att den minsta hundens storlek finns programmerat sedan "start" och att det enbart handlar om att "slå av och på" en gen? I så fall borde en grand danois avkomma kunna muteras till storleken av en pekines. Men det händer ju inte så ofta.

Nej, det är inte media, ateister, agnostiker eller LCD trippande hippies som pratar om evolutionsteorin som en övergripande teori. Det är enbart från religiöst håll. Sök bara på Flashback så får du se själv. Som vetenskaplig litteratur har bibeln mycket mer grundläggande problem än att människa och apa delar ursprung. Till exempel geologi, paleontologi eller att människan kom före djuren OCH tvärtom.

Låt Bibeln vara en bland många källor för själens bildning. För vetenskap är det inte.
Citera
2015-05-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Om översättning var det kanske ett olyckligt ordval av mig. Översättning alltså i mer konventionell mening, vad vi kan kalla en rent språklig översättning, så att vi förstår vad som står i texten, är också viktigt och måste först utföras. Först därefter måste vi alltså göra det jag talade om ovan, så att vi kan ställa upp hypoteser som vi därefter kan testa utifrån Bibelns text. Vad menar Bibeln på modernt vetenskapligt språk med saker som "himlen"? Vad är den biologiska/zoologiska motsvarigheten till en "sorts" djur? Olika sorters djur och himlen är antagligen fullt tillräckliga för att vi skall förstö Bibelns berättelser och njuta av dess poesi, men blir desto svårare om vi är intresserade av att testa vetenskapliga hypoteser.
Ja, det kan ju bli knepigt med ordvalen ibland eftersom Bibeln talar om synligt och osynligt, andligt och materiellt, och att ordbetydelser av det ena även gäller det andra eller att det bara gäller det ena och inte det andra. Då får man ju hoppas på hjälp ur sammanhanget för att förstå vad som avsågs med det skrivna. Dina exempel med "himmel" och "sorts djur" framgår av sammanhanget i Genesis.

Citat:
Jag håller med dig i att en översättning gärna få vara historivetenskapligt inriktad, i den mening att en översättning ej bör ta hänsyn till senare traditioner eller upptäckter, utan så långt som det är möjligt är anpassad efter det sammanhang författaren är verksam i. Översättningar som präglas av den senare filosofin uppskattas ej enligt erfarenhet särskilt mycket i skapelsetroende krestar (exempelvis Bibel2000), men här kan jag tänka mig att dessa skulle invända med att sådana Biblar är i högsta grad moderniserade, och därför inte väl reflekterar en mer historivetenskaplig läsart.
Inte så länge sedan jag läste en lite bok om just skillnader mellan Bibel 2000 och Folkbibeln av Seth Erlandsson. Det är riktigt tydligt att den förra är belamrad och "anpassad" med ordval som är direkt förändrade till att passa en "modern" Bibelkritisk syn på det skrivna, än vad som tydligt avsågs med grundtexten.

Citat:
Hur man på ett vetenskapligt tillfredsställande vis skall visa att något hände p.g.a. Gud vet jag dock ej. Man kan ju allt som oftast etablera en alternativ förklaring. Denna alternativa förklaring kan te sig väldigt osannolik, men för att använda det som ett argument för Gud måste vi kunna kvantifiera sannolikheten hos alternativet Gud; jag känner inte till någon metod som tillåter oss att göra detta. Vidare, och detta är ett problem du antyder ovan, är att det finns en viljaasspekt i Gud, vilket kan innebära vissa ting som vi vill kunna reproducera vetenskapligt ej så går.
Då är det bra att vi har Bibeln att undersöka. Den ger åtminstone eventuella möjliga ledtrådar emellanåt. Vi är i alla fall inte hängandes helt i luften angående den Gud som beskrivs i Bibeln. (Jag har märkt att ateister har svårt att ta till sig att man faktiskt kan undersöka Bibeln)
Citera
2015-05-20, 14:44
Medlem
Er teori om hur universum skapades är inte bevisad. Likadant existensen av svarta hål. Jag är själv muslim och väldigt intresserad i sådant, men kan skilja teori från verklighet. Till sist tror jag inte att vetenskap och religion går emot varandra. Ni vetenskapsmän skrapar bara på ytan av det system som gud skapat. Det ligger i vår natur att ställa frågor och försöka förstå. Men akta er, det är lätt att stirra sig blind på teorier och utgå från att de är sanna.

Finns helt enkelt många vetenskapsmän som blir blöt i brallan av sånt här och därför går vilse.
Citera
2015-05-20, 14:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticTwelve
Er teori om hur universum skapades är inte bevisad. Likadant existensen av svarta hål. Jag är själv muslim och väldigt intresserad i sådant, men kan skilja teori från verklighet. Till sist tror jag inte att vetenskap och religion går emot varandra. Ni vetenskapsmän skrapar bara på ytan av det system som gud skapat. Det ligger i vår natur att ställa frågor och försöka förstå. Men akta er, det är lätt att stirra sig blind på teorier och utgå från att de är sanna.

Tydligen är du helt inkapabel till att skilja mellan HYPOTES (inte teori) och verklighet, eftersom du tämligen okunnigt börjar från ad hoc premissande omkring 'gud'.
Citera
2015-05-20, 14:51
Medlem
Citat:
Er teori om hur universum skapades är inte bevisad.
Det beror förstås på vad man menar. Big Bang är bevisat, men Big Bang är inte en så allomfattande teori som teister vill göra gällande.
Citat:
Likadant existensen av svarta hål.
Svarta hål är som mörk materia bevisade i dess effekt, men inte till innehåll.
Citera
2015-05-20, 14:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Finns helt enkelt många vetenskapsmän som blir blöt i brallan av sånt här och därför går vilse.

Lustigt att du påstår dig kunna skilja teori från verklighet och sedan följer upp med att påstå en guds existens som om det skulle vara fakta. Din gud är på sin höjd ett postulat, mest näraliggande anekdoter. Om du ska förhålla dig objektiv till sådana saker kanske du skulle lägga av med absoluta påståenden om verklighetens förskaffenhet.
Citera
2015-05-20, 14:58
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Det beror förstås på vad man menar. Big Bang är bevisat, men Big Bang är inte en så allomfattande teori som teister vill göra gällande.

Svarta hål är som mörk materia bevisade i dess effekt, men inte till innehåll.

Astronomen Bruce H. Margon utryckte detta så här: Det är rätt pinsamt att behöva erkänna att vi inte kan hitta 90% av universum.
Denna saknade massa är den så att säga "mörka materian"
Vi kan då endast urskilja ca 10% av allt.

Resten är ett enda stort ?
Citera
2015-05-20, 15:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Astronomen Bruce H. Margon utryckte detta så här: Det är rätt pinsamt att behöva erkänna att vi inte kan hitta 90% av universum.

Citat:

"Resten"???

Åter försöket på att reducera vetenskapens verklighets-beskrivning (för sen att stoppa in arguments from ignorance).
Citera
2015-05-20, 16:13
Bannlyst
Snälla ni som skriver att man "vet" att t ex svarta hål finns, kan ni inte hålla sådana kommentarer för er själva?
Ni drar ner den teoretiska fysiken till sandlådenivå, och det gör mig beklämd.
Citera
2015-05-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angrylarry
Snälla ni som skriver att man "vet" att t ex svarta hål finns, kan ni inte hålla sådana kommentarer för er själva?

Citationstecknen är runt svarta hål, inte vet.
Vi vet att gravitationen inte beter sig i enlighet med det vi beräknat och observerar, därför krävs något okänt som förklarar gravitationsböjningen.

Protesterar du mot orden "svarta hål" är du välkommen att introducera ett bättre begrepp.
Har du ingenting att bidraga med till tråden föreslår jag att du återgår till dina konspirationsteorier om månlandningarna.
Citera
2015-05-20, 16:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angrylarry

Inte mer "beklämd" än jag blir när vetenskapens systematiska metodologi förvrängas.
Citera
2015-05-20, 16:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744

Om han citerades korrekt hade han fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in