Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Lika lite som vi litar på instituten litar vi på vissa debattörer.
Sd har nog 17-18 % just nu därför att det mellan min tumme och pekfinger finns mer känsla för opinionsläget än hos den samlade expertkåren. Men i deras fall är det mest en fråga om vad de vill och inte vill.
Vissa gillar anekdoter, håll till godo.
Idag pratade jag med en nära bekant, en kvinna i 55-års åldern. Hon personifierar godheten själv. I alla fall så sa hon helt plötsligt att tiggarna får bostäder och cyklar i vår stad. Bostäder, frågade jag. Jo, hennes pappa och mamma som är+80 år har sett tiggarnas läger i stadens parker med allt vad det innebär när de tar sina promenader och sagt att tiggarna nu fått bostäder och cyklar i en annan del av staden så nu cyklar tiggarna till jobbet och tigger. Mina föräldrar pratar om sverigedemokraterna fortsatte hon, nästan lite förläget. Jag fattar inte sa hon, de som har så konstiga åsikter (SD). Berätta vad det är du inte gillar, sedan avbröt jag henne för att inte hon skulle behöva göra bort sig.
Radio och TV har ju i åratal satt främlingsfientlig, rasistisk eller fascistisk framför SD så nu tror många, även du att SD och dess väljare har taskig människosyn och det har de såklart inte. SD exploderar i OU och det är ju inte så att svenskarna helt plötsligt blivit rasister. Allt fler inser att det här är fel. SD står för samma politik som övriga Europa står för idag. Det är "7K" som är extrema.
Allt fick sjunka in lite. Hennes föräldrar hade inte blivit rasister ändå. Jag, en hon känt i 15 år och som hon litar på är inte heller rasist.
Vi måste ju ta hand om de som kommer, fortsatte hon. Du måste välja, kontrade jag. Vill du ha fri invandring där var och en får ta hand om sig själv eller vill du behålla välfärdssamhället. Det går om du tänker efter inte att ha både fri invandring och hög välfärd. Vi hann beta av PISA-studien, ENQA utsparkning av HSV, vården, arbetslösheten, bidragssystemen, asylinvandringen kontra lyxsökarinvandringen, tja halva programmet. Så klart oerhört mycket mer snack mellan raderna här, men hon blev där och då övertygad "SD:are". Hennes föräldrar och jag OCH verkligheten tillsammans avgjorde det. Jag såg förvandlingen i hennes ögon. Vad ska vi då göra med alla människor som behöver hjälp upprepade hon. Hjälp på plats och det är precis vad FN och alla hjälporganisationer säger. Vi hjälper ingen långsiktigt genom att vi själva går under. Vart tog alla norrmän, danskar, finländare på flykt vägen under andra världskriget? Sverige! Hjälp på plats i närområdet, vatten, mat, medicin, skola, trygghet, tält, baracker på plats. Inte i Sverige. Mångkultur fungerar inte. Enstaka individer berikar, hundratusentals bäddar för konflikt. Hon begrep frågeställningen och svaren. Inget snack.
Nu till det festliga i anekdoten. Hon har kontakt med tusentals kanske tiotusentals människor i Sverige varje år.
Precis som Gefundes skriver så litar jag mer på intrycken jag får när jag rör mig ute och när jag pratar med folk. Det tycker jag säger mer om trenderna än vissa OI mer eller mindre misslyckade "gissningar".