2015-05-19, 10:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Vore kul om det praktiserades i större skala och det såg ut som om MP (att det skulle finnas ett mer föraktligt parti i Sveriges riksdag går jag inte med på) förlorade en massa väljare till SD.
Vi kör på det. Håll ögonen öppna efter nästa OU från Demoskop.
2015-05-19, 12:11
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Även om jag ser en viss komik i att svara mp i oi på frågan vad jag röstade förra gången och nu uppge sd så avråder jag folk från att göra det.

Oi har det tillräckligt svårt för att göra träffsäkra prognoser. Varför göra det svårare, för att sedan klaga på att de är inkompetenta? Det blir som att ge någon ett problem utan svar för att sedan klaga på att svaret är fel.

Om man nu gör så, så tycker jag inte man har rätt att klaga p oi undersökningar. Varför inte istället göra det så enkelt som möjligt för dem och påvisa var de gör fel samt ge förslag på förbättringar.

Det pratas ibland om sds fotsoldater på internet, ifall flera systematiskt försöker påverka ou resultat i fel riktning så är jag rädd för att det finns fog för den kritiken.
2015-05-19, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Även om jag ser en viss komik i att svara mp i oi på frågan vad jag röstade förra gången och nu uppge sd så avråder jag folk från att göra det.

Oi har det tillräckligt svårt för att göra träffsäkra prognoser. Varför göra det svårare, för att sedan klaga på att de är inkompetenta? Det blir som att ge någon ett problem utan svar för att sedan klaga på att svaret är fel.

Om man nu gör så, så tycker jag inte man har rätt att klaga p oi undersökningar. Varför inte istället göra det så enkelt som möjligt för dem och påvisa var de gör fel samt ge förslag på förbättringar.

Det pratas ibland om sds fotsoldater på internet, ifall flera systematiskt försöker påverka ou resultat i fel riktning så är jag rädd för att det finns fog för den kritiken.
Det brukar talas om den bruna svansen av fotsoldater på Internet som näthatar/hotar journalister och andra som vågar säga ifrån. Att några systematiskt ljuger i opinionsundersökningar har nog mycket lite med detta att göra.

I övrigt förstår jag din poäng. Jag är dock inte helt säker på att den av dig föreslagna vägen är den som ger mig optimal utdelning. Jag tar gärna del av en utförligare analys av effekterna av att svara på Thulinskt vis jämfört med det ärliga svaret.
2015-05-19, 15:13
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Vilseledande svar är sannolikt irrelevant eller av mycket liten betydelse för reala mätresultat även i relation till statistisk inkompetens.

Betydligt relevantare är vissa instituts uppenbara benägenhet att syssla med manipulationer och korrumperade redovisningar av sina mätresultat!

Speciellt torde skojarna på Sifo, Ipsos och Skop utmärka sig - givetvis på bekostnad av sin trovärdighet!
2015-05-19, 15:26
Medlem
8711s avatar
Konstigt att det bara kommer ha kommit två mätningar den 20:e in i månaden imorgon.

Imorgon måste ju en komma. Sen nästan varje dag.
2015-05-19, 17:09
Medlem
Citat:
Håller helt med. Att manipulera siffror för att anpassa verkligheten efter ens egna motiv tycker jag vi kan lämna åt regimmedia. Låt integritet och ärlighet vara SD och dess anhängares signum. Det vinner SD mer på i längden.
2015-05-19, 18:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Konstigt att det bara kommer ha kommit två mätningar den 20:e in i månaden imorgon.

Imorgon måste ju en komma. Sen nästan varje dag.

Man får hoppas det, är less på rundgången i den här evighetstråden. OI är inte intresserade av att redovisa justa fakta vad avser SD, det är solklart. Vad mer behöver konstateras?
2015-05-19, 21:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Man får hoppas det, är less på rundgången i den här evighetstråden. OI är inte intresserade av att redovisa justa fakta vad avser SD, det är solklart. Vad mer behöver konstateras?

Det som går på rundgång i den här evighetstråden är väl snarare alla konstiga konspirationsteorier om opinionsinstituten. CrispyKreem hade ett bra inlägg om det tidigare:

http://www.flashback.org/p51795623#p51795623
2015-05-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Håller helt med. Att manipulera siffror för att anpassa verkligheten efter ens egna motiv tycker jag vi kan lämna åt regimmedia. Låt integritet och ärlighet vara SD och dess anhängares signum. Det vinner SD mer på i längden.
Yougov kommer sannolikt på fredag och sentio på torsdag.
2015-05-19, 22:38
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det som går på rundgång i den här evighetstråden är väl snarare alla konstiga konspirationsteorier om opinionsinstituten.

Även Trådens mera framträdande och begåvade ordbajsare, men med mindre utbildning i ämnet statistik, borde kunna inse uppenbara egendomliga och systematiska mönster i vissa OI:s mätresultat vad gäller SD!

Orsaken att så är fallet framgår exempelvis med önskvärd tydlighet av, en av beställarna av OU, ChefJ-dens skriverier och agenda i DN!

Det är självklart att en av Trådens fokus bör ligga på att avslöja statistiska oegentligheter!

Tala om konspirationsteorier, manipulationer och korruption...
2015-05-19, 22:52
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det som går på rundgång i den här evighetstråden är väl snarare alla konstiga konspirationsteorier om opinionsinstituten. CrispyKreem hade ett bra inlägg om det tidigare:

http://www.flashback.org/p51795623#p51795623

Lika lite som vi litar på instituten litar vi på vissa debattörer.

Sd har nog 17-18 % just nu därför att det mellan min tumme och pekfinger finns mer känsla för opinionsläget än hos den samlade expertkåren. Men i deras fall är det mest en fråga om vad de vill och inte vill.
2015-05-20, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Lika lite som vi litar på instituten litar vi på vissa debattörer.

Sd har nog 17-18 % just nu därför att det mellan min tumme och pekfinger finns mer känsla för opinionsläget än hos den samlade expertkåren. Men i deras fall är det mest en fråga om vad de vill och inte vill.

Vissa gillar anekdoter, håll till godo.

Idag pratade jag med en nära bekant, en kvinna i 55-års åldern. Hon personifierar godheten själv. I alla fall så sa hon helt plötsligt att tiggarna får bostäder och cyklar i vår stad. Bostäder, frågade jag. Jo, hennes pappa och mamma som är+80 år har sett tiggarnas läger i stadens parker med allt vad det innebär när de tar sina promenader och sagt att tiggarna nu fått bostäder och cyklar i en annan del av staden så nu cyklar tiggarna till jobbet och tigger. Mina föräldrar pratar om sverigedemokraterna fortsatte hon, nästan lite förläget. Jag fattar inte sa hon, de som har så konstiga åsikter (SD). Berätta vad det är du inte gillar, sedan avbröt jag henne för att inte hon skulle behöva göra bort sig.

Radio och TV har ju i åratal satt främlingsfientlig, rasistisk eller fascistisk framför SD så nu tror många, även du att SD och dess väljare har taskig människosyn och det har de såklart inte. SD exploderar i OU och det är ju inte så att svenskarna helt plötsligt blivit rasister. Allt fler inser att det här är fel. SD står för samma politik som övriga Europa står för idag. Det är "7K" som är extrema.

Allt fick sjunka in lite. Hennes föräldrar hade inte blivit rasister ändå. Jag, en hon känt i 15 år och som hon litar på är inte heller rasist.

Vi måste ju ta hand om de som kommer, fortsatte hon. Du måste välja, kontrade jag. Vill du ha fri invandring där var och en får ta hand om sig själv eller vill du behålla välfärdssamhället. Det går om du tänker efter inte att ha både fri invandring och hög välfärd. Vi hann beta av PISA-studien, ENQA utsparkning av HSV, vården, arbetslösheten, bidragssystemen, asylinvandringen kontra lyxsökarinvandringen, tja halva programmet. Så klart oerhört mycket mer snack mellan raderna här, men hon blev där och då övertygad "SD:are". Hennes föräldrar och jag OCH verkligheten tillsammans avgjorde det. Jag såg förvandlingen i hennes ögon. Vad ska vi då göra med alla människor som behöver hjälp upprepade hon. Hjälp på plats och det är precis vad FN och alla hjälporganisationer säger. Vi hjälper ingen långsiktigt genom att vi själva går under. Vart tog alla norrmän, danskar, finländare på flykt vägen under andra världskriget? Sverige! Hjälp på plats i närområdet, vatten, mat, medicin, skola, trygghet, tält, baracker på plats. Inte i Sverige. Mångkultur fungerar inte. Enstaka individer berikar, hundratusentals bäddar för konflikt. Hon begrep frågeställningen och svaren. Inget snack.

Nu till det festliga i anekdoten. Hon har kontakt med tusentals kanske tiotusentals människor i Sverige varje år.

Precis som Gefundes skriver så litar jag mer på intrycken jag får när jag rör mig ute och när jag pratar med folk. Det tycker jag säger mer om trenderna än vissa OI mer eller mindre misslyckade "gissningar".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in