2015-05-04, 09:03
Bannlyst
Köp en husbil hos KFM billigt och bo i en sådan istället, måste ändå vara komfortablare än att bo i en vanlig personbil.
2015-05-04, 09:06
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Jag blir snart vräkt, kan jag komma dit och bo med dig?
2015-05-12, 22:28
Medlem
Joordus avatar
Tack TS för att du delar med dig av dina erfarenheter!
Underbar läsning.

Jag har själv bott i bilen ett längre tag och en sak jag lärde mig var att aldrig någonsin avslöja vart du ställt bilen då du sov. Skriv inte ut platsen här TS!

Var och en behöver hitta sin egen plats.

Om du skriver ut den så kommer det vallfärda människor dit för att bo där och platsen kommer bli "infekterad" om man säger så. Lastbilschaffisarna som lämnat dig i fred av möjligen ömsesidig respekt kommer bli besvikna om de märker att du är borta och massor med nya människor är på plats. De kommer förstå att det går rykte om platsen som en sovplats.

Man tror att världen är liten men den är mycket mindre än så. Det kan bli så att du måste använda platsen igen TS och om det är 5-6 andra bilar där då med stökigt folk på nätterna så kommer platsen vara förstörd. Avslöja inte platsen TS, ta mitt råd.

Framtiden kanske inte blir som man tror.

Nu till själva ämnet att bo i bilen.
Nu vänder jag mig till både TS och alla andra som funderar på detta.
Lyckas du hitta gratis plats med motorvärmarstolpe är det ju väldigt lyckat. Kanske utanför något avlägset kontor där strömmen är på dygnet runt i stolparna och inte på timer är mycket fint. Se bara till att vara borta från platsen typ 1 timme innan de börjar sin arbetsdag så de inte ser dig och ringer polisen och börjar hålla span efter dig. Då kan du inte komma tillbaka.

Variera platser så ofta du kan. Spana ut kanske 7 platser och ta olika en hel vecka. Ta inte samma veckodag på samma plats nästa vecka. En mycket mer erfaren bilsovare sa detta av erfarenhet.

Parkera inte på exakt samma ruta då du använder samma parkeringsområde. Det försvårar också upptäckt. Det är så lätt att falla in i gamla mönster och ta exakt samma trygga parkeringsruta där inget hänt tidigare men andra kommer även att lägga märke till dig snabbare om du gör detta.

Då du väl parkerat. Kliv inte ur bilen. Om en bil svängar in på en parkeringsplats och någon iakttar så ser det inte konstigt ut om du inte kliver ur direkt. Syns du gå och sätta dig i bilen och inte åka iväg under natten verkar det som att du bor/sover i bilen. Det finns mycket människor som står och tittar i fönstren i sina lägenheter.

Om du sitter och sover i bilen på dagtid. Ha solglasögon på dig så förbipasserande som ser dig inte kan tyda om du har ögonen öppna eller inte.

Rör dig inte i bilen då någon går förbi på nära håll. Det mänskliga ögat är mycket bra på att uppfatta rörelser men om du sitter still kan de stirra nästan rakt på dig utan att se dig.

Köp en billig laptop som har ganska lång batteritid om ni vill ha något att göra. På mataffärer finns ofta öppet wifi. Där kan man ladda hem något att titta på på annan plats. Vill man ladda ner någon dokumentär från Youtube kan man använda savefrom.net och spara som en .mp4 och spela upp senare med VLC t.ex.

Man kan hänga en anordning med en bricka på stolsryggen i baksätet för att ha laptopen på som ett datorbord nästan.

Om du inte har gratis wifi och vill surfa lite så kör på Hallon.se 20GB för 149kr. Billigaste jag hittat för den mängden.

Ha en dunk i ryggsäck och låna toalett någonstans och fyll upp.

Köp vitaminbrustabletter på matvaruaffären. ~20kr för 20tabletter. Tas en tablett i ett glas vatten en gång om dagen då du vaknar. Har klarat mig väldigt länge utan att bli sjuk efter jag började med dessa.

Om jag sover i sovsäck så sover jag utan sockar. Om sockar blir svettiga har jag märkt att det är väldigt svårt att få fötterna varma igen. Har mycket svårt att somna med kalla fötter. För mig har det gått bäst utan sockar i sovsäck. Man kan även ta en "nödfilt" eller "space blanket" i folie som finns på t.ex Jula och ha runt sig i billigare sovsäck. En sådan filt kostar max 50kr. De reflekterar kroppsvärme mycket bra.

Termos med kokande vatten är underbart. Lätt att göra té eller bara ha som värmekälla i sovsäck om det behövs under natten.

Själv har jag oftast dörrarna låsta och nyckeln i tändningen ifall jag snabbt behöver åka från platsen.
Det har hänt att jag behövt åka från platsen snabbt och nyckeln legat i trång jeansficka och då man är nyvaken är det inte lätt att agera snabbt då.

Pappershanddukar från offentlig toalett och babywipes är ovärderliga i bilen!

Borsta inte tänderna i närheten av bilen. Kliver man ur bilen och direkt börjar borsta tänderna är det väldigt misstänkt att man sovit i bilen. Gå runt ett gatuhörn eller försök i alla fall se till att ingen ser dig.

Enligt mig är det viktigt att inte synas då man bor i bilen. I alla fall att minimera så mycket det går.
Börjar folk lära sig att man bor i bilen blir man väldigt sårbar om folk vill jävlas.

Hoppas TS eller någon annan har nytta av tipsen.
Mer tips kommer en annan dag
2015-05-13, 07:54
Medlem
Sikkans avatar
Måste säga att det inte alls låter så dumt! Du har lyckats få ihop ett sätt som gör att du får in bra med pengar

Du får ut ca 35 rent, men det viktigaste av allt; hur mycket sparar du/ni varje månad?

och vad kör du för mobilt bredband? Tele2 kör obundna abonnemang 100 GB/månad för 399.
2015-05-19, 21:04
Medlem
Hej allihopa, nu jag tillbaka!

Jag orkar faktiskt inte läsa igenom alla frågor, men det blev en intressant tråd!

Jag bor i bilen, fixade en lägenhet i några veckor, men nu är jag tillbaka i bilen.
2015-05-19, 21:09
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabam
Hej allihopa, nu jag tillbaka!

Jag orkar faktiskt inte läsa igenom alla frågor, men det blev en intressant tråd!

Jag bor i bilen, fixade en lägenhet i några veckor, men nu är jag tillbaka i bilen.

Haha, din jävla amatör! Äh, jag orkade inte heller så det är lugnt.

Jag hörde om en kille som bodde i bilen under 80-talet. Denna man tvättade tydligen sina kläder i bilen, samt hängde upp dem på tork i tvättlinor spända mellan handtagen som hjälper gamla samt feta att ta sig ut från sätet till gatan. Hur ser du på detta?
2015-05-19, 22:01
Medlem
Om du visste att du skylle sova i bilen, varför köpte du då inte en lämpligare bil?

Går ju att hitta Berlingo/Partner/Kangoo/Caddy med dieselvärmare som både är bra familjebilar, pendlingsbilar och ger möjlighet till helt plant och luftigt utrymme att sova på och sitta i? Man får lägga sig på diagonalen men där är gott om plats då.
2015-05-20, 01:02
Moderator
Lobengulas avatar
Att bo i en bil har inget med Arbetsliv och arbetsmarknad att göra. TS kan testa att pm:a någon mod i en annan sektion och höra om de vill ta sig an tråden men här blir den låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in