2015-05-19, 16:06
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilaten
Finns det nån graf som visar historiken för hela sitt innehav istället för varje konto för sig ?
Under fliken "Värdepapper", om det är det du menar.
Citera
2015-05-19, 16:11
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

What he said

Vill du gå in lite mer på detalj och exempelvis sortera bort vissa konton kan du även ta ut en portföljrapport.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-05-19, 16:15
Medlem
Citat:

precis, Tack för hjälpen =)
Citera
2015-05-19, 20:05
Medlem
Vad är det mest korrekta värdet att titta på när man vill se hur mycket ens portfölj har utvecklats?

http://tinypic.com/r/16kqr7a/8 Utveckling 1: -545 kr och +2,99 %. Vad jag läst mig till är det någon form av indexifierad bild av kontot.

http://tinypic.com/r/27wr9zp/8 Utveckling 2: -555 kr och -1,72 %. Denna innefattar ju bara de värdepapper man har just nu och tar inte hänsyn till tidigare försäljningar och utdelningar mm.

http://tinypic.com/r/s2w93d/8 Utveckling 3: Realiserat och orealiserat resultat.

Vilken ger en mest rättvisande bild? Jag kan tänka mig att bilden "Utveckling 2" faller bort när man handlar lite fram och tillbaka då man inte får en helhetsbild för sitt konto. Portföljrapporten "Utveckling 3" borde ju vara det mest tillförlitliga, men vilket resultat ska man titta på? Har försökt googla mig till detta men det verkar finnas en hel del förrvirring.
Citera
2015-05-19, 22:26
Avslutad
Vill gärna ha dagens utveckling! Eller det finns någonstans?
Citera
2015-05-20, 13:03
Medlem
Celenos avatar
Jag tycker det här var lite lustigt, om man nu kan använda "lustigt" om sånt här.

Fick detta den 15e:

Villkorsändringar för Sparkonto+ Collector
Från: Avanza 2015-05-15
Vi vill informera dig om att Collector uppdaterar sina villkor för Sparkonto+ Collector. De nya villkoren gäller från och med den 15 juni 2015.
...
För dig som kund innebär de nya villkoren främst att Collector framöver har rätten att utannonsera en ränteförändring en arbetsdag innan ränteändringen träder i kraft, och inte 14 dagar som i tidigare villkor.

Ok. Inget konstigt, jag läser aldrig villkoren ändå. Att ändra dem samma dag som man informerar om det kan kanske var lite väl sent dock.

Men så fick jag detta igår, den 19e:

Från och med imorgon den 20 maj sänker Collector räntan på Sparkonto+ Collector från 0,60 % till 0,40 %.

Ok, inget konstigt med det heller. Räntorna sänks hos alla, och Collector har ju trots allt rätt att informera ränteändringar så sent som dagen innan enligt sina egna villkor som de ändrade för 4 dagar sedan. Wait, what?

Med andra ord: "Villkoren" är helt jävla meningslösa eftersom man kan ändra dem med 0 dagars varsel. Några 14 dagars framförhållning som stod i de tidigare villkoren har ALDRIG varit aktuellt, eftersom man bara behövde skicka ut ett mail dagen innan där man skriver "förresten, nu är det 1 dag som gäller och i morgon ändrar vi räntan".

Rant over...
Citera
2015-05-20, 15:01
Medlem
shogun-rs avatar
När man väljer nyheter på börssidan, så tycker i alla fall jag att det vore smidigt att kunna göra en inställning med vilken typ av nyheter som skall vara standard.

Nu är "Alla nyheter" det som visas först, så om man t ex kan välja så att "Telegram" är det som är standard. Vore bra tycker jag.

Dessutom håller börsskärmen att ändra tillbaka till "Alla nyheter" mitt i när jag håller på att läsa "Telegram", riktigt störande. Gör bara funktionen än mer välbehövlig.
Citera
2015-05-20, 21:05
Medlem
framtands avatar
Citat:
Jag tycker det här var lite lustigt, om man nu kan använda "lustigt" om sånt här.

Fick detta den 15e:

Vi vill informera dig om att Collector uppdaterar sina villkor för Sparkonto+ Collector. De nya villkoren gäller från och med den 15 juni 2015.
...
För dig som kund innebär de nya villkoren främst att Collector framöver har rätten att utannonsera en ränteförändring en arbetsdag innan ränteändringen träder i kraft, och inte 14 dagar som i tidigare villkor.

Ok. Inget konstigt, jag läser aldrig villkoren ändå. Att ändra dem samma dag som man informerar om det kan kanske var lite väl sent dock.

Från och med imorgon den 20 maj sänker Collector räntan på Sparkonto+ Collector från 0,60 % till 0,40 %.

Ok, inget konstigt med det heller. Räntorna sänks hos alla, och Collector har ju trots allt rätt att informera ränteändringar så sent som dagen innan enligt sina egna villkor som de ändrade för 4 dagar sedan. Wait, what?

Med andra ord: "Villkoren" är helt jävla meningslösa eftersom man kan ändra dem med 0 dagars varsel. Några 14 dagars framförhållning som stod i de tidigare villkoren har ALDRIG varit aktuellt, eftersom man bara behövde skicka ut ett mail dagen innan där man skriver "förresten, nu är det 1 dag som gäller och i morgon ändrar vi räntan".

Rant over...

Ja det där va ju faktiskt riktigt dåligt, klart de vetat om förändringarna i mer än en jävla dag.
Citera
2015-05-20, 22:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank

/Kristoffer, Avanza

Hej igen
Undrar följande: På vilken punkt, i vilken aspekt, skulle du säga att ni främst skiljer er från Nordnet. För oss sparare framstår ni i de flesta aspekter som tämligen lika, så vore intressant få veta vad ni själva anser vara den största skillnaden (och då syftar jag främst på skillnader som är märkbara för oss sparare, alltså exempelvis inte att NN är verksamma i Norge, det är inget som jag som svensk småsparare märker av).
Citera
2015-05-21, 13:40
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IntegralX
Vad är det mest korrekta värdet att titta på när man vill se hur mycket ens portfölj har utvecklats?

http://tinypic.com/r/16kqr7a/8 Utveckling 1: -545 kr och +2,99 %. Vad jag läst mig till är det någon form av indexifierad bild av kontot.

http://tinypic.com/r/27wr9zp/8 Utveckling 2: -555 kr och -1,72 %. Denna innefattar ju bara de värdepapper man har just nu och tar inte hänsyn till tidigare försäljningar och utdelningar mm.

http://tinypic.com/r/s2w93d/8 Utveckling 3: Realiserat och orealiserat resultat.

Vilken ger en mest rättvisande bild? Jag kan tänka mig att bilden "Utveckling 2" faller bort när man handlar lite fram och tillbaka då man inte får en helhetsbild för sitt konto. Portföljrapporten "Utveckling 3" borde ju vara det mest tillförlitliga, men vilket resultat ska man titta på? Har försökt googla mig till detta men det verkar finnas en hel del förrvirring.

Hej!

Tack för din fråga.

Du bör främst kika på utvecklingen som står till höger om din kontograf. Den siffran beräknar både utveckling i procent samt utveckling i kronor och det är en smaksak om man främst föredrar att kika på utvecklingen i kronor eller i procent.

Det som skiljer sig mellan dessa två är att utvecklingen i kronor beräknas på det värde som du har på kontot nu jämfört med ett det värde som du hade på ditt konto vid ett historiskt datum. Utvecklingen i procent tar dock inte hänsyn till om det har varit olika stora värden på kontot vid olika tidpunkter. Det här innebär att om du har 1000 kr på kontot dag 1 och de rör sig 1% upp, och sedan sätter in 10 000 kr och de rör sig ned 1% så kommer du att ha plus minus 0% men i rena pengar så har du ca 10 900 kr dvs -100 kr i utveckling.

Precis som du är inne på så är den utveckling som du visar på bild 2 i många fall något missvisande eftersom den inte räknar med de värdepapper som du tidigare sålt samt att utdelningar inte heller räknas med. Den visar helt enkelt din kursmässiga avkastning på de innehav du har i dagsläget.

Vill du läsa om hur kontografen beräknas så kan du göra det på denna länk.

Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Vill gärna ha dagens utveckling! Eller det finns någonstans?

Utvecklingen finns tyvärr inte att se på kontoöversikten på ett enkelt sätt. Du har en viktad utveckling i procent som du kan se på kontoöversikten under respektive värdepapperstyp. Har du flera värdepapper så behöver du dock räkna ihop det manuellt för att se den totala utvecklingen. Jag ska framföra önskemålet om att se dagens utveckling för hela kontot.

Citat:

Fick detta den 15e:

...

Rant over...

Jag kan hålla med om att det var dålig tajming med våra två meddelanden, eftersom det blir lite förvirrat då de kommer så pass tätt inpå varandra.

Jag har kontrollerat ärendet vår tredjepartsavdelning som har kontakten med våra Sparkonto+-aktörer och det är faktiskt ganska olyckliga omständigheter som gör att det ser tokigare ut än vad det egentligen är. Collector har från början skrivit vid punkt 13 i sina avtal att de har rätt att ändra räntan och meddela kunderna (om det är till nackdel för kund) "så snart det kan ske" om ränteändringen är till följd av ändringar i omständigheter som bolaget inte råder över, ex. det allmänna ränteläget. Det är alltså en sådan förändring som de gjort den 19 Maj, och det är även så det har sett ut den senaste tiden. Om räntan ändras på grund av andra orsaker så måste de meddela 14 dagar innan ändringen träder i kraft, och det är alltså den rutinen som bolaget ändrar från och med den 15 Juni.

Eftersom en sådan ändring är en villkorsändring så måste det i sin tur meddelas minst 30 dagar innan den träder i kraft. Det är därför vi var tvungna att meddela det den 15 Maj för att den ska gälla den 15 Juni. Tajmingen på de här två meddelandena var inte helt optimal måste jag säga, det ber jag om ursäkt för och det har jag även framfört till vår tredjepartsavdelning.

Tveka inte att återkomma om något var oklart eller om du har fler frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
När man väljer nyheter på börssidan, så tycker i alla fall jag att det vore smidigt att kunna göra en inställning med vilken typ av nyheter som skall vara standard.

Nu är "Alla nyheter" det som visas först, så om man t ex kan välja så att "Telegram" är det som är standard. Vore bra tycker jag.

Dessutom håller börsskärmen att ändra tillbaka till "Alla nyheter" mitt i när jag håller på att läsa "Telegram", riktigt störande. Gör bara funktionen än mer välbehövlig.

Jag förstår vad du menar. Jag har bollat den här frågan med vår produktägare. Det är tyvärr som så att själva widgeten kräver viss omkodning för att fungera på det sätt som du beskriver. Jag har lagt till det som ett önskemål, men det kommer tyvärr nog inte att få högsta prio.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej igen
Undrar följande: På vilken punkt, i vilken aspekt, skulle du säga att ni främst skiljer er från Nordnet. För oss sparare framstår ni i de flesta aspekter som tämligen lika, så vore intressant få veta vad ni själva anser vara den största skillnaden (och då syftar jag främst på skillnader som är märkbara för oss sparare, alltså exempelvis inte att NN är verksamma i Norge, det är inget som jag som svensk småsparare märker av).

Tack för en mycket bra och relevant fråga. Det finns väldigt många svar på just den frågan men jag ska försöka ta upp de nyckeldelar som många finner intressanta när de väljer mellan oss och Nordnet.

Vi erbjuder i grund och botten i princip samma konton. Vi har Sparkonto+ samt FX-konto som de inte har, men i övrigt så har vi likadana konton för sparande, ex. Aktie- och fondkonto, ISK samt pensionssparande. Om man tittar på vår prislista så har vi olika courtageklasser. Vi erbjuder handel från 1 kr och man kan välja mellan 4 olika courtageklasser beroende på vilken som passar bäst. Nordnet har 3 olika courtageklasser, där den lägsta har 39 kr i courtage (jag räknar bort Pro & Private Banking-klassen hos både oss och dem). De har dock Nordnet direkt (separat sida) med courtage från 7 kr, men den tjänsten går ej att kombinera med handel i ISK.

En bidragande orsak till varför jag tror många kunder kommer till oss istället för till Nordnet är för att de uppskattar vår hemsida, både navigeringen samt de funktioner som den innehåller. För aktiehandel så har vi exempelvis kurser och orderdjup som uppdateras i realtid utan att du behöver uppdatera webbläsaren, så att du kan få informationen snabbt till dig för att fatta dina beslut. Vi har även en börsskärm som många uppskattar. Där kan du lägga in olika delar så som bevakningslistor, aktiegrafer etc. och sedan flytta runt dem så som du önskar ha dem. Graferna hos oss är tydligare och innehåller även teknisk analys och du kan se både nyheter, utdelningar samt dina egna affärer i aktiegrafen.

I dagsläget så har däremot Nordnet en lägre kreditränta (för de som nyttjar belåning) och de har även Shareville vilket vi inte har. Vi försöker däremot att inspirera våra kunder genom andra medel, såsom olika typer av listor, blogginlägg osv.

Sist men inte minst har vi precis lanserat Avanza Markets där du kan handla våra egna Certifikat och Mini Futures helt courtagefritt (om ordern överstiger 1000 kr) via sajten. Eftersom produkterna är populära så tror vi att många av våra kunder uppskattar att vi nu kunna stryka courtaget. Du kan läsa mer om Avanza Markets på vår hemsida.

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar! Är det någon specifik del som du undrar över så kan jag självklart förklara närmare. Jag har försökt hålla mig till det uppenbara och inte gått in något på hur vi ser på vår affär samt vilken strategi som vi har.

/Dan, Avanza
Citera
2015-05-21, 14:17
Medlem
r0lands avatar
yo!

Fixa så även OMX Stockholm 30 står med procentuell utveckling i flikarna med?
Och certifikaten?

Vore nice. Inte bara aktier. När man tradar är det lättare.
Citera
2015-05-21, 14:42
Bannlyst
Citat:

Fick detta den 15e:

...

Rant over...

Varför ha du pengar i "+"-konton när är du får 0,5 procentenheter mer utan den giriga mellanhanden Avanza?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in