Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Fast vaddå. Det slutar ju knappast i "statens fickor", utan fortsätter därifrån till andra företag och privatpersoner. Så sådär kan man ju inte säga.
Finns förresten en hel del företag som betalar en realskatt på typ 2%.
Vinsten i ett företag är ju, något förenklat, nettovärdet av det företaget producerar. Värdet av det du som arbetare producerar i ett företag går inte till andra företag i någon egentlig bemärkelse, det är ju mer ett utbyte av produkter och tjänster i så fall. Det jag menar är att ett företags omkostnader (som betalas delvis av det arbetaren producerar) är ju ett annat företags produktion. De "fortsätter" alltså inte i någon verklig bemärkelse.
Värdet som ett företag producerar, hamnar i väldigt liten utsträckning hos privatpersoner. Man kan argumentera för att kundens värde ökar med economies of scale exempelvis, men det är näst intill aldrig en värdeökning p g a arbetskraft, utan p g a kapital.
Vilka företag i Sverige betalar en realskatt på 2%, och hur går detta till om jag får fråga? Koncernbidrag och liknande förutsätter jag inte är med i beräkningarna här.