Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-18, 12:45
  #2869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Betalningsviljan hos de som lånar pengar verkar vara nära noll, trustbuddy och deras inkasso partner verkar helt ointresserade av att försöka driva in pengar.... Så det kommer att ta åratal om man nånsin får tillbaka några pengar...

Det är inte fullt så illa som det verkar. Jag väntar också på att mina pengar ska återbetalas och den enda marknaden som det verkar fungera någorlunda på är Finland. På den svenska och framförallt den danska marknaden är det nästan helt dött med återbetalningar.
Jag räknar i alla fall med att få igen en stor del av mina pengar. När tillräckligt lång tid har förflutit kommer de dåliga lånen att betraktas som "förlorade" och då skrivs de av, varvid förlusten delas mellan samtliga långivare och du får igen det mesta av ditt utlånade kapital. Tyvärr kan detta ta mycket lång tid, kanske flera år.
Citera
2015-05-18, 13:32
  #2870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
När tillräckligt lång tid har förflutit kommer de dåliga lånen att betraktas som "förlorade" och då skrivs de av, varvid förlusten delas mellan samtliga långivare och du får igen det mesta av ditt utlånade kapital. Tyvärr kan detta ta mycket lång tid, kanske flera år.

Har inte ännu fått tillbaka några pengar i samband med att förluster registrerats på mitt konto. Har haft stoppad utlåning i runt 2år. Har försökt få veta hur länge det tar innan lån förlustavskrivs men inte fått nått svar.

Om bolaget överlever kanske man har tillbaka pengarna på 5-6år, men jag tvivlar på att bolaget i dess nuvarande form överlever så länge.
Citera
2015-05-18, 14:06
  #2871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Har inte ännu fått tillbaka några pengar i samband med att förluster registrerats på mitt konto. Har haft stoppad utlåning i runt 2år. Har försökt få veta hur länge det tar innan lån förlustavskrivs men inte fått nått svar.

Att förluster registreras på ditt konto betyder inte att det behöver vara just något av dina dåliga lån som avskrivits. Förluster betalas ju solidariskt av alla långivare.

Hur mycket av det kapital du har begärt åter har du fått tillbaka efter 2 år? Det låter konstigt att du inte fått igen det mesta av dina pengar eftersom återbetalning av 90 % av kapitalet har fungerat fram till i höstas.
Citera
2015-05-18, 15:17
  #2872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Att förluster registreras på ditt konto betyder inte att det behöver vara just något av dina dåliga lån som avskrivits. Förluster betalas ju solidariskt av alla långivare.

Hur mycket av det kapital du har begärt åter har du fått tillbaka efter 2 år? Det låter konstigt att du inte fått igen det mesta av dina pengar eftersom återbetalning av 90 % av kapitalet har fungerat fram till i höstas.

Jo 90% uttaget har jag fått igenom. Är de resterade 10% jag pratar om.

Uppenbart är det inte nåt av mina lån som avskrivits då jag inte fått tillbaka några pengar i samband med förlustregistreringar. Ville bara göra folk uppmärksamma på att det tar lång tid innan TB gör avskrivningar. Då mina lån har varit stoppade i 2år, och redan då var nog flertalet av dem förfallna eftersom jag hade cirka 1-2% i ränta det sista halvåret jag var aktiv på TB.
Citera
2015-05-18, 17:52
  #2873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Jo 90% uttaget har jag fått igenom. Är de resterade 10% jag pratar om.

Men då är ju ditt läge inte lika illa som de av oss som inte fått igenom vår begäran om uttag av 90 %. Tillsammans med den ränta du fått bör du totalt ligga på plus med ditt sparande hos TB. Jag har själv bara fått ut drygt 12 % av mitt insatta kapital och vet inte hur länge jag måste vänta innan jag kan få ut resten.
Citera
2015-05-18, 20:47
  #2874
Medlem
Mitt senaste 90 % uttag gick igenom i juli 2014. Därefter har jag fått ut ca 30 % av mitt utlånade kapital, detta genom att ha utlåning stoppad och ta ut outlånade pengar. Hade i slutet av juli 2014 ca 392 tkr låst hos TB och till dags dato fått ut 121 tkr av detta. Har inte tagit hänsyn till valutakurs, avgifter, ränteintäkter i den beräkningen. Har pengar i Finland, Danmark, Norge och Sverige.

Så det rullar på tycker jag, men det tar tid...
Citera
2015-05-18, 23:03
  #2875
Medlem
Jag har fått ut ca 10% av pengarna på 6 månader.... problemet är ju bara det att tempot på betalningar sjunker nu har man ju snart bara kvar de som absolut inte har för avsikt att betala....

Allt prat om att den Finska marknaden fungerar så bra, ja det sker förluster på den finska marknaden löpande ja det kommer återbetalningar i samband med detta.... men tempot på detta är extremt långsamt vilket enligt mina beräkningar borde ta 6 år innan jag fått ut mina pengar....

Intressant föresten att Trustbuddy överger hela affärsmodellen med små lån.... ungefär som att Volvo skulle sluta göra bilar och börja tillverka cyklar istället och alla bara rycker på axlarna....
Citera
2015-05-19, 00:34
  #2876
Medlem
Amazonites avatar
Samma här. Stoppade utlåningen i mars 2013. Förra året gjorde jag ett 90%-uttag eftersom jag insåg att de inte skulle betala tillbaka pengarna i den takt de lovar. Har fortfarande drygt 9% utlånat till 37 personer.
Citera
2015-05-19, 13:07
  #2877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Jag har fått ut ca 10% av pengarna på 6 månader.... problemet är ju bara det att tempot på betalningar sjunker nu har man ju snart bara kvar de som absolut inte har för avsikt att betala....

Allt prat om att den Finska marknaden fungerar så bra, ja det sker förluster på den finska marknaden löpande ja det kommer återbetalningar i samband med detta.... men tempot på detta är extremt långsamt vilket enligt mina beräkningar borde ta 6 år innan jag fått ut mina pengar....

Intressant föresten att Trustbuddy överger hela affärsmodellen med små lån.... ungefär som att Volvo skulle sluta göra bilar och börja tillverka cyklar istället och alla bara rycker på axlarna....

Det är väl ändå en något missvisande jämförelse, är väl mer som att Volvo slutar göra personbilar och fokuserar verksamheten på lastbilar. Den viktigaste faktorn är väl ändå P2P formatet, inte snabblånen?

Oavsett vad så ser jag det som ett bra steg framåt, uppenbarligen har snabblån formatet inte fungerat så som det är tänkt. Återigen så hoppas jag att de i samband med avvecklingen (eller en kort tid efter, så att de bra lånen hinner betalas tillbaka) säljer av alla dåliga fordringar, så att de som sitter fast i den avvecklade verksamheten kan välja mellan att ta hem sina pengar, eller investera i de nya typerna av marknader.
Citera
2015-05-19, 16:16
  #2878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Oavsett vad så ser jag det som ett bra steg framåt, uppenbarligen har snabblån formatet inte fungerat så som det är tänkt. Återigen så hoppas jag att de i samband med avvecklingen (eller en kort tid efter, så att de bra lånen hinner betalas tillbaka) säljer av alla dåliga fordringar, så att de som sitter fast i den avvecklade verksamheten kan välja mellan att ta hem sina pengar, eller investera i de nya typerna av marknader.

Du låter väldigt optimistisk.Har du någon information som vi andra inte har eller är antagandet att TB skulle kunna sälja av de dåliga lånen bara en förhoppning? Är inte risken större att TB helt enkelt struntar i dem som sitter med dåliga lån och låter kronofogden ta hand om de lånen med allt vad det innebär av långa väntetider på återbetalning?
Citera
2015-05-19, 16:27
  #2879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Du låter väldigt optimistisk.Har du någon information som vi andra inte har eller är antagandet att TB skulle kunna sälja av de dåliga lånen bara en förhoppning? Är inte risken större att TB helt enkelt struntar i dem som sitter med dåliga lån och låter kronofogden ta hand om de lånen med allt vad det innebär av långa väntetider på återbetalning?

Det är absolut en optimistisk förhoppning. Med tanke på att de har faktoringavtal i Finland så tror jag nog att de är medvetna om hur bra det är för likviditeten.

Att TB helt skulle strunta i lånen är förstås en möjlighet, men verkar osannolikt. Då blir det ju en himla massa kunder som kommer vara skitförbannade (med all rätta) för att TB inte gör vad som behövs för att driva in lånen, dvs sälja av dem. Jag är övertygad om att det är det bästa alternativet för TB att sälja av lånen i samband med att man upphör med snabblåneverksamheten, och det är dessutom det bästa för långivarna. Så visst är det optimistiskt, men knappast osannolikt att något sånt händer. Det ligger liksom i alla parters intresse. Långivare som är skitförbannade kommer att sprida en himla massa dålig information och gnäll om bolaget, vilket gör det svårare att attrahera nya långivare och låntagare för de nya produkterna.

Oavsett vad bolaget väljer, så tror jag att de kommer meddela vad de ska göra med de gamla/dåliga lånen i samband med att den verksamheten avvecklas.
Citera
2015-05-19, 16:40
  #2880
Medlem
Intressant detta med Finland. Det är där det verkligen går som allra sämst för min del. Jag har iofs inga jättepengar där men runt 15 000 kr. Jag har väl fått tillbaka någon hundring av dem om man räknar sedan årsskiftet. Senaste 2 månaderna har jag fått tillbaka någon enstaka KRONA.

Jag har såklart begärt 90 % uttag med Erik skrev ju till mig att de inte sysslar med 90 % uttag längre. Något som dementerades av Jesper sedan när Erik nog kom på att han sa för mycket ... Blir så förbannad!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback