2015-05-19, 09:35
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/feature/granskning/article20810220.ab

Driver egen mäklarfirma. Ska tydligen vara "idérik". Vem är mäklaren?
Citera
2015-05-19, 09:35
Moderator
blomvattnares avatar
Lite citat:
Citat:
Här diskuterar en kvinnlig mäklare fejkade bud med Aftonbladets reporter som utger sig för att vilja sälja en lägenhet.
– Det är ju helt olagligt att hålla på med sådana budgivningar men ibland ska man ju ha någon som startar det liksom, säger mäklaren.
Både köpare och andra som förekommer i samband med hennes bostadsaffärer vittnar i dag om fusket.

Den kvinnliga mäklaren har jobbat länge i Stockholm och är verksam på en firma som säljer både lägenheter, villor och fritidshus.
Hon marknadsför sig med att hon är idérik och tycker om att åstadkomma lösningar.
En man som känner kvinnan lite grann och inte haft några som helst affärer med henne berättar att han värvades för att användas som falsk budgivare:
– Vi satt och käkade och tog ett glas vin på en krog på Söder. Då frågade hon mig om hon fick använda mitt namn.
– Hon sa bara att hon skulle använda mitt namn som budgivare så jag visste om det var någon som ringde.
Citera
2015-05-19, 10:01
Medlem
Jag hade gärna sett dödsstraff på de. Min avsky mot de avskum till människor, går inte och förklara. Jag kan bara hoppas att något tar reda på vilka de är, och bryter alla ben o kroppen på de. Tycker de de är lustiga liksom? Lura av människor hundratals tusen kr.

Snälla kan vi inte bara införa kinesiska lagar emellanåt? Så folk blir rädda? Lite publika hängningar och avrättningar av eko brottslingar- tror det hade gjort vårt latte samhälle gott!
Citera
2015-05-19, 10:07
Medlem
Gurglarens avatar
Läste igenom hennes svar. Många av hennes "vänner" som AB kallar det köpte ju faktiskt fastigheterna. Säger inte att hon är oskyldig till att trissa upp priserna med fejkbud men i många av fallen tror jag det var riktiga bud.
Citera
2015-05-19, 10:38
Medlem
Stifta en lag att den som trissar bud och sedan drar sig ur ska lägga mellanskillnaden från att de gav sig in i leken till slutbudet. Och gör alla bud offentliga.
Citera
2015-05-19, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Jag hade gärna sett dödsstraff på de. Min avsky mot de avskum till människor, går inte och förklara. Jag kan bara hoppas att något tar reda på vilka de är, och bryter alla ben o kroppen på de. Tycker de de är lustiga liksom? Lura av människor hundratals tusen kr.

Snälla kan vi inte bara införa kinesiska lagar emellanåt? Så folk blir rädda? Lite publika hängningar och avrättningar av eko brottslingar- tror det hade gjort vårt latte samhälle gott!

Enligt pressen fuskar 50% av mäklarna. Det blir många människor som betalt hundratusentals eller miljoner mer än vad man kanske skulle ha gjort. Vidrigt, vidrigt, vidrigt. Hela samhället genomsyras av fusk och lurendrejeri, mäklare, tandläkare, hantverkare, bilreparationsfirmor, banker, försäkringsbolag. Gå ut genom dörren så riskerar du att bli lurad... Trevligt samhälle.
Citera
2015-05-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Stifta en lag att den som trissar bud och sedan drar sig ur ska lägga mellanskillnaden från att de gav sig in i leken till slutbudet. Och gör alla bud offentliga.

Bud är offentliga i de allra flesta fall. Grejen är att det inte är budgivarna som bestämmer hur budgivningen går till. Vill säljaren ha en "stängd" budgivning så är det så (oftast lyxigare bostäder). Vissa vill sälja hemligt.

Dock tror jag att du menar att budgivarna ska vara offentliga under budgivningens gång. Men det är helt orimligt, då skulle folk kunna börja med att ringa och hota varandra.
Citera
2015-05-19, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Enligt pressen fuskar 50% av mäklarna. Det blir många människor som betalt hundratusentals eller miljoner mer än vad man kanske skulle ha gjort. Vidrigt, vidrigt, vidrigt. Hela samhället genomsyras av fusk och lurendrejeri, mäklare, tandläkare, hantverkare, bilreparationsfirmor, banker, försäkringsbolag. Gå ut genom dörren så riskerar du att bli lurad... Trevligt samhälle.

Å andra sidan så hade personerna som sålde bostaden kunnat gå miste om hundratusentals eller miljoner kronor som någon uppenbarligen tyckte att bostaden var värd.

Visst är många mäklare ohederliga skojare, men man kommer aldrig ifrån att köpet i slutändan gjorts frivilligt.
Senast redigerad av LenaMHelin 2015-05-19 kl. 11:02.
Citera
2015-05-19, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Aftonbladet måste ha de sämsta journalisterna eftersom dom lurar i dumma svenskar som dig en massa saker. Rubriken "Varannan mäklare fuskar med buden" är inte fakta och det är inte statistik, det är ett citat från en ex mäklare som själv fuskat med bud som sitter och "tror och spekulerar". Trovärdigt? Nej. Dock finns det rötägg som håller på med sånt, oftast samlas samma typ av folk på ett kontor fullt av kladdiga mäklare, ofta i innerstan. Finns små mäklarbyråer som varit kända för att ha varit oetiska men som efter några år försvunnit/bytt namn och så fortsätter samma gäng igen. Att varannan mäklare gör detta är fullständigt skitnsack. Mer rimlig statistik är enstaka procent.

Aftonbladet vinklar även statistiken dom tagit fram att antalet varningar på mäklare ökar. Det är tvärtom, dom har minskat. Hänvisar den faktan till denna artikel: http://www.maklarsamfundet.se/vinklad-tolkning-av-statistik-nar-aftonbladet-granskar-fastighetsmaklare
Citera
2015-05-19, 11:27
Bannlyst
Parasit- och ockeryrke som borde förbjudas likt många andra låtsasyrken. Folk skall kunna köpa sin bostäder direkt utan mellanhänder, och ha den basala kunskapen från sin skolgång kring vilka regler som gäller. Men systemet är byggt så här, så parasiter och otäcka slemmiga varelser skall kunna ha ett "jobb" och utnyttja folk med ett onödigt krångligt system (juridik).

Självklart är det rimliga att denna bedragare borde skaka galler.
Citera
2015-05-19, 11:38
Medlem
Du vet inte vad du pratar om. Jag är själv fastighetsmäklare och är till skillnad från ett fåtal kollegor framförallt i Sveriges storstäder, ytterst noggrann med allt som rör budgivningen och eftersträvar alltid så långt det är möjligt transparens i detta momentet av en affär. Kompetenta fastighetsmäklare behövs i allra högst grad av många olika anledningar som du inte begriper, särskilt när det gäller förmedling av fastigheter, som inte sällan involverar en rad komplicerade juridiska frågor som en lekman på området sällan eller aldrig skulle klara av utan juridisk utbildning på området.
Citera
2015-05-19, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 52Tele
Du vet inte vad du pratar om. Jag är själv fastighetsmäklare och är till skillnad från ett fåtal kollegor framförallt i Sveriges storstäder, ytterst noggrann med allt som rör budgivningen och eftersträvar alltid så långt det är möjligt transparens i detta momentet av en affär. Kompetenta fastighetsmäklare behövs i allra högst grad av många olika anledningar som du inte begriper, särskilt när det gäller förmedling av fastigheter, som inte sällan involverar en rad komplicerade juridiska frågor som en lekman på området sällan eller aldrig skulle klara av utan juridisk utbildning på området.

Om det är mig du tilltalade, så bekräftar du bara vad jag nyss skrev; ett onödigt krångligt juridiskt system, som finns till, bara för att politiker vill att vissa skall kunna ha jobb, låtsasjobb. Juridiska systemet behöver inte vara krångligt, utan istället lättbegripligt och logiskt. Men så är det ju inte, just för att blodsugande parasiterna skall känna att de har ett jobb. Gud bevare att utföra ett riktigt jobb som skapar mervärde för medmänniskor och samhället.

Ni kälkborgare och rika gynnas ju av det krångliga skattesystemet på bekostnad av det vanliga fattiga folket. Ni livnär er ju på "krånglet".
Senast redigerad av nissenissesson 2015-05-19 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in