2015-05-19, 11:51
Medlem
UncleBerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 52Tele
Du vet inte vad du pratar om. Jag är själv fastighetsmäklare och är till skillnad från ett fåtal kollegor framförallt i Sveriges storstäder, ytterst noggrann med allt som rör budgivningen och eftersträvar alltid så långt det är möjligt transparens i detta momentet av en affär. Kompetenta fastighetsmäklare behövs i allra högst grad av många olika anledningar som du inte begriper, särskilt när det gäller förmedling av fastigheter, som inte sällan involverar en rad komplicerade juridiska frågor som en lekman på området sällan eller aldrig skulle klara av utan juridisk utbildning på området.
Du har inte lust att utveckla så vi enkla lekmän slutar se ditt yrke som ett luftjobb?
Citera
2015-05-19, 11:56
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Här hade det varit ytterst intressant med en Flashbackgranskning. 100 frivilliga bostadsköpare som blivit lurade hade nog kunnat städa upp träsket lite. Kanske ett upprop? Granska din mäklare-tråden..
Citera
2015-05-19, 11:56
Medlem
Ratis avatar
Jag ser dock inte anledningen till att anlita en mäklare annat än till kontraktsskrivning.
Citera
2015-05-19, 12:08
Medlem
Citat:
Du vet inte vad du pratar om. Jag är själv fastighetsmäklare och är till skillnad från ett fåtal kollegor framförallt i Sveriges storstäder, ytterst noggrann med allt som rör budgivningen och eftersträvar alltid så långt det är möjligt transparens i detta momentet av en affär. Kompetenta fastighetsmäklare behövs i allra högst grad av många olika anledningar som du inte begriper, särskilt när det gäller förmedling av fastigheter, som inte sällan involverar en rad komplicerade juridiska frågor som en lekman på området sällan eller aldrig skulle klara av utan juridisk utbildning på området.

En helt naturligt fråga: Hur många gånger har du och andra seriösa mäklare helt enkelt avbrutit en budgivning på grund av oseriös verksamhet. Det behöver inte alls handla om oseriösa mäklare, utan t ex säljare som via bekanta trixar med budgivningen. Självklart ingå polisanmälan i ett sådant avbrott.

Jag är hemskt ledsen, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett bostadsannonser med meddelandet "Budgivning avbruten pga oegentligheter, polisutredning pågår".

En mäklare skall väl tillvarata både köparen & säljarens intressen, dvs ovanstående borde vara en naturlig del av mäklarens dagliga arbete, eller?
Citera
2015-05-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag ser dock inte anledningen till att anlita en mäklare annat än till kontraktsskrivning.

En anledning är att du vill ha bättre betalt för ditt boende kanske:
http://nwt.se/arbeteekonomi/2015/05/11/maklade-forsaljningar-gav-battre
Du får alltså nästa alltid tillbaka de pengar du betalar till din mäklare samt oftast betydligt mer och dessutom gör mäklaren jobbet så du behöver inte hålla koll på lagar regler, ringa runt till spekulanter osv. utan endast skriva under ett kontrakt och flytta. Kan det vara en anledning till att anlita mäklare kanske?

Källa: Värderingsdata
Citera
2015-05-19, 12:14
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandola7
http://www.aftonbladet.se/nyheter/feature/granskning/article20810220.ab

Driver egen mäklarfirma. Ska tydligen vara "idérik". Vem är mäklaren?

Många psykopater dras till mäklarjobben. Psykopater har en tendens att söka sig till branscher där man har stora möjligheter att lyckas och dra in mycket pengar, men där man inte sitter 6 år på en högskola precis. Yrken där man kan förlita sig på en sociala förmåga. Politik, säljare, mäklare. Finns även en del psykopater inom advokat och åklagaryrket, även om det kräver en högre utbildning. Även en del kockar har psykopatiska drag.
Citera
2015-05-19, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nissenissesson
Om det är mig du tilltalade, så bekräftar du bara vad jag nyss skrev; ett onödigt krångligt juridiskt system, som finns till, bara för att politiker vill att vissa skall kunna ha jobb, låtsasjobb. Juridiska systemet behöver inte vara krångligt, utan istället lättbegripligt och logiskt. Men så är det ju inte, just för att blodsugande parasiterna skall känna att de har ett jobb. Gud bevare att utföra ett riktigt jobb som skapar mervärde för medmänniskor och samhället.

Ni kälkborgare och rika gynnas ju av det krångliga skattesystemet på bekostnad av det vanliga fattiga folket. Ni livnär er ju på "krånglet".

Jaha, så du menar alltså att högre juridisk utbildning inom fastighetsrätt, bostadsrätt, köplagen m.m. endast är till för att vi fastighetsmäklare skall ha ett arbete? Eller vad menar du? Utveckla gärna på vilket sätt mitt yrke är ett "låtsasjobb" och varför jag inte skulle kunna som du skriver "skapa mervärde för medmänniskor och samhället"? Ditt problem är nog att du som så många andra i det här landet tror för mycket på vad som skrivs i Aftonbladet och andra kvälls/morgontidningar där merparten styrs av kulturmarxisterna på Södermalm.
Citera
2015-05-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
En helt naturligt fråga: Hur många gånger har du och andra seriösa mäklare helt enkelt avbrutit en budgivning på grund av oseriös verksamhet. Det behöver inte alls handla om oseriösa mäklare, utan t ex säljare som via bekanta trixar med budgivningen. Självklart ingå polisanmälan i ett sådant avbrott.

Jag är hemskt ledsen, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett bostadsannonser med meddelandet "Budgivning avbruten pga oegentligheter, polisutredning pågår".

En mäklare skall väl tillvarata både köparen & säljarens intressen, dvs ovanstående borde vara en naturlig del av mäklarens dagliga arbete, eller?

Det kan absolut förekomma, men det är givetvis väldigt svårt att belägga att en viss person/personer känner/är bekanta med en säljare, som är med och driver upp en budgivning.

Det stämmer att vi ska tillvarata både köparens & säljarens intressen, dock föreskriver 8§ FML att "Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen".
Citera
2015-05-19, 12:39
Medlem
Citat:
Jaha, så du menar alltså att högre juridisk utbildning inom fastighetsrätt, bostadsrätt, köplagen m.m. endast är till för att vi fastighetsmäklare skall ha ett arbete? Eller vad menar du? Utveckla gärna på vilket sätt mitt yrke är ett "låtsasjobb" och varför jag inte skulle kunna som du skriver "skapa mervärde för medmänniskor och samhället"? Ditt problem är nog att du som så många andra i det här landet tror för mycket på vad som skrivs i Aftonbladet och andra kvälls/morgontidningar där merparten styrs av kulturmarxisterna på Södermalm.

Mäklare upplevs nog som "på låtsas" när man inom mäklarskrået tillåts fuska obegränsat och genom diverse trixerier lyckas manövrera undan krav på lagar där man t ex lyckas hålla "straff" för bedrägerier, oegentligheter mot huvudman etc etc inom ett ofarligt pricksystem istället för som för alla andra inom den rätta juridiken. Kanske en ny balans mellan lagrum och pricksystemet skulle etableras för att höja yrkets status?
Citera
2015-05-19, 12:42
Medlem
inte konstigt att bostadspriserna har gått upp så mycket dom senaste åren.
Citera
2015-05-19, 12:45
Medlem
Fooulzs avatar
Det är väl knappast någon nyheter att det används mullvader i auktions-baserade jobb..

Men vad skulle hända om hon åkte fast? Snackar vi böter, fängelse eller vad?
Citera
2015-05-19, 12:52
Medlem
njekss avatar
Då har vi ännu en faktor till den fortsatta bostadsbubblan, inte räcker det bara med att utbudet är för litet vilket pressar priserna uppåt. Utan vi har även mäklare som manipulerar upp priserna, fy fan säger jag bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in