Citat:
Ursprungligen postat av
52Tele
Du vet inte vad du pratar om. Jag är själv fastighetsmäklare och är till skillnad från ett fåtal kollegor framförallt i Sveriges storstäder, ytterst noggrann med allt som rör budgivningen och eftersträvar alltid så långt det är möjligt transparens i detta momentet av en affär. Kompetenta fastighetsmäklare behövs i allra högst grad av många olika anledningar som du inte begriper, särskilt när det gäller förmedling av fastigheter, som inte sällan involverar en rad komplicerade juridiska frågor som en lekman på området sällan eller aldrig skulle klara av utan juridisk utbildning på området.
En helt naturligt fråga: Hur många gånger har du och andra seriösa mäklare helt enkelt avbrutit en budgivning på grund av oseriös verksamhet. Det behöver inte alls handla om oseriösa mäklare, utan t ex säljare som via bekanta trixar med budgivningen. Självklart ingå polisanmälan i ett sådant avbrott.
Jag är hemskt ledsen, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett bostadsannonser med meddelandet "Budgivning avbruten pga oegentligheter, polisutredning pågår".
En mäklare skall väl tillvarata både köparen & säljarens intressen, dvs ovanstående borde vara en naturlig del av mäklarens dagliga arbete, eller?