Citat:
Ursprungligen postat av
Foxies
Någon som kort kan förklara historiebruken ideologiskt & existentiellt?
Förstår alla de andra, men dessa var lite knepigare. Bäste vore ett exempel

Ideologiskt historiebruk är när man tolkar historien med ideologiska ögon, alternativt använder historien som argument för att rättfärdiga sin ideologi. Dessa båda kan ofta gå in i varandra. Detta är något som förekommer i så gott som alla länder och samhällen.
Ett exempel är hur kommunismen talar om en evig klasskamp. Särskilt tydligt blir det i Kina. På stenåldern verkar folket ha levt någorlunda jämlikt, vilken kom att ändras med att kungar och senare kejsare gjorde sitt intåg i historien. Kommunistpartiet kan då hävda att samhället under stenåldern var kommunistiskt och att man därför nu återigen fått den naturliga ordning i samhället som fanns från början.
(Nu är jag inte helt hundra på att kinesisk historieskrivning verkligen ser ut exakt så, men jag hoppas du förstår min poäng med exemplet.)
Ett annat exempel är att de tyska nazisterna lärde ut att neanderthalarna dött ut för att de var undermänniskor jämfört med homo sapiens och dessutom sämre på krig. Det passade deras ideologi om rasöverlägsenhet och kampideal.
Existentiellt historibruk vet jag dock inte vad det är.