2015-05-18, 18:48
Medlem
Kan det verkligen vara så? Att man får sämre betyg bara för att man inte skrivit utförligt, men ändå skrivit rätt?
Citera
2015-05-18, 18:53
Bannlyst
Fel, Det är innehållet som räknas inte om man skrivit 2000 ord snarare än 20 ord. Påtala detta för läraren och säg att du kommer uppföra en anmälan om läraren inte tar fram en kursplan som styrker hans tillvägagångssätt vilket inte heller kommer finnas.
Citera
2015-05-18, 18:53
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotenn
Kan det verkligen vara så? Att man får sämre betyg bara för att man inte skrivit utförligt, men ändå skrivit rätt?

Om du kollar på kriterierna står det tydligt för nästan ALLA ämnen på C-nivå att du ska kunna skriva utförligt. För A-nivå är det utförligt och nyanserat.

Klart som fan läraren kan ge dig ett E om du inte uppfyller kriterierna.
Citera
2015-05-18, 18:58
Medlem
Precis som användaren ovan påpekat så måste du skriva utförligt för att nå dom högre betygen. Ibland finns det ju även krav på hur många ord uppsattsen ska innehålla.
Senast redigerad av Aaxcon 2015-05-18 kl. 19:02.
Citera
2015-05-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Om du kollar på kriterierna står det tydligt för nästan ALLA ämnen på C-nivå att du ska kunna skriva utförligt. För A-nivå är det utförligt och nyanserat.

Klart som fan läraren kan ge dig ett E om du inte uppfyller kriterierna.

Jag förstår det, men om det inte står tydligt. Naturligtvis skrev jag utförligt men "inte tillräckligt" det är det som är grejen. Vissa svar skrev jag kort på o andra mer utförligt. Så jävla ologisk lärare.
Citera
2015-05-18, 19:24
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Jag förstår det, men om det inte står tydligt. Naturligtvis skrev jag utförligt men "inte tillräckligt" det är det som är grejen. Vissa svar skrev jag kort på o andra mer utförligt. Så jävla ologisk lärare.

Om det inte står tydligt eller ej är inte relevant.

Läser sista året på gymnasiet nu och det jag lärt mig är att alltid motivera dina svar. Om du bara skriver ett svar på 20 ord utan någon motivering eller liknande resulterar det i 9/10 fall att man landar på ett tråkigt betyg.
Citera
2015-05-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Om det inte står tydligt eller ej är inte relevant.

Läser sista året på gymnasiet nu och det jag lärt mig är att alltid motivera dina svar. Om du bara skriver ett svar på 20 ord utan någon motivering eller liknande resulterar det i 9/10 fall att man landar på ett tråkigt betyg.

Aja får ta upp det med läraren när jag träffar honom
Citera
2015-05-18, 21:27
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Du kan skriva väldigt mycket text som inte är utförligt likväl att du kan skriva ganska korta texter som är utförliga.

Det är just innehållet som spelar roll och inte mängden text. Ofta så står det på E nivå att du ska skriva översiktligt och sen utförligt och nyanserat på högre kunskapskrav.
Citera
2015-05-18, 22:22
Medlem
Det är (som vanligt) lättare om man gör en TS genom att först beskriva vad det är för KURS/ÄMNE man läser. Sedan är det tämligen lämpligt att också länka de KUNSKAPSKRAV som man är oense med läraren om. På det sättet kan vi sakkunniga (dvs inte 99% av de som hänger här) råda dig utifrån korrekt information i TS.

Ofta är det så att eleven inte har skrivit utförligt (dvs tydliggjort elevens tankegångar och motiverat med välgrundade argument). Läraren vill inte ha en uppsats till svar utan det räcker med några rader. Dock krävs det ibland att man skriver 1-3 sidor för att kunna få med allt som läraren tänker sig att du ska få med. Är det en svenskkurs kan det också vara så att läraren vill att du absolut skriver en A4 om något för att kunna träna dig på att skriva längre texter. Läraren har minst gjort en C-uppsats på högskola/universitet och vet därför att det går att skriva utförligt med väldigt komprimerad text. Det är så vi skriver text inom akademin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in