Jag älskar hur bolaget tagit tag i de interna problemen. Jörgen Lantoo är extremt försiktig med orden och det tyder på att de INTE vill göra marknaden besviken igen, det här är då ett svar på att 1 miljard är säkert lagd. Tyckte faktiskt att det var en låg prognos då jag räknade med 1,5miljarder, men hellre en prognos som håller!!
Det här vet vi om omsättningen so far:
Q1 = 140miljoner
75mln
90mln
110mln
235mln
Summa: 140+75+90+110+235 =
650mln
Ordern på 235mln är för Q3 och endast ifrån ett HUS, det kommer garanterat beställas mer ifrån de andra husen för Q3.
Med vad vi nu vet kan vi säkert veta att 1miljard nås och säkert blir det runt 1,2miljarder mer rimligt.
KURSEN?
Jag räknar nog bort Nyemissionen som jag haft i tidigare beräkningar då vi verkar ha överlevt första månaderna som jag trodde skulle bli svårt med ökad omsättning. 5mln aktier mindre att dela på, totalt 56mln.
Dagens kurs motsvarar med ett rimligt P/E tal på 30 detta:
71kr/30 = 2,37kr vinst/aktie
2,37*65mln aktier = 154mln i vinst totalt
Når vi 1,2miljarder tror jag vi bör hamna runt 150-180mln i vinst.
Så kursen ligger nu hyfsat rätt för 2015 så länge ovan stämmer, endast mina antagande. Men i det här har jag inte räknat in vad marknaden tänker, det här caset är ett fint papper att lägga i byrån ett tag framöver med riktkurs 1-2år. Så inser marknaden hur bra det kan bli kanske kursen lägger sig på kommande års förhoppning.
Jag låg ALL IN tidigare men sedan 63-64kr äger jag "endast" fpc med halva portföljen, det kommer förbli så och det är min långsiktiga del så säljer inte av här trots fin utdelning.
Jag vågar inte gissa hur kursen drar men känns som att de som inte lyssnat tidigare har väl missat en hel del av resan, speciellt när jag skrek REA runt 40kr. Så långsiktiga köper och de som tror på snabb uppgång köper inte nu..
Microsoft visar våra sensorer(59:00):
http://channel9.msdn.com/events/Ignite/2015/BRK2324
Skål!