2015-05-06, 17:45
Medlem
zorb89s avatar
Såg inte det här komma, extremt tagen nu.

Flyttar nog över hela Enquest innehavet till FPC imorgon, gjort en snabb vinst där nu igen.

Nu till min anledning och varför kursen inte lyckats dippa som jag trodde.

ZTE lanserade idag Nubia Z9 med SIDOSENSOR!!!

https://www.youtube.com/watch?v=hbqQ2sKifxI
http://finwire.se/component/news/FWM0005ABD/zte-lanserar-flaggskeppsmobilen-z9-med-sidomonterad-fingeravtryckssensor

Våran sensor lanserades i Februari/mars: 1145
"Förutom kärnfunktionen som touchsensor kan FPC1145 också innehålla andra
funktioner som normalt finns i egna knappar på sidan av telefonen, t.ex.
avstängningsknappen eller volymkontrollen. Precis som övriga touchsensorer från
FPC tillhandahåller FPC1145 ledande biometriprestanda och fullt stöd för 360
graders rotation.

FPC1145 kommer att vara färdig för massproduktion under andra kvartalet 2015.
Under Mobile World Congress i Barcelona kommer FPC att demonstrera en
referensimplementation, där FPC1145 har integrerats som sidoknapp i en
smartphone."

Fingerprint card sa även idag att de INTE kan meddela alla modeller då det i vissa fall strider mot leveransavtalen.

ZTE är en top 10 tillverkare och jag känner mig 99% säker på att det är våran sensor och är det inte så kommer jag dumpa innehavet helt då det isåfall kommit en kraftfull konkurrent.
2015-05-06, 20:40
Medlem
Är det läge att investera eller är det för sent?
2015-05-06, 21:02
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson.niklas
Är det läge att investera eller är det för sent?
Inte försent men jag skulle inte råda att köpa nu om man inte vet vad man gör. Det kommer en rapport som lär visa -15 till -23mln men då får vi se omsättningen för Q2, ligget den över 200-230mln blir det vinstresultat i delårsrapporten för Q2 och då ska man ha position innan!

Skulle jag vara dig skulle jag avvakta och se om den sjunker till runt 58-60kr och då hoppa på. Gör den ej det så stå över, finns andra aktier som ligger billigare för stunden.

Men investerar du med horisonten 1år kvittar det ifall du väntar eller köper nu.
2015-05-06, 21:21
Medlem
Verkar ha en fin supportnivå på 59,5. Bryter den förbi 65 kan nog en fin uppgång väntas. Under 59,5 blir nog tufft med tanke på att vi har en "bearish divergence" senaste veckan.
2015-05-11, 08:17
Medlem
zorb89s avatar
Boom!!!

Skål bröder!!

Microsoft visar upp våra sensorer som kommer iår och sen får vi dessutom denna order idag!!

*
*

Ditt sökord var: fingerprint

Fingerprint Cards AB: Fingerprint Cards får touchsensororder om 235 miljoner SEK

2015-05-11 08:01

Fingerprint Cards (FPC) har fått en order avseende touchsensorerna FPC1025 och FPC1155 från distributören World Peace Industrial Group (WPI), som ingår i WPG Holding. WPI är en av FPC:s distributörer på den asiatiska marknaden. Leveranserna planeras ske under det tredje kvartalet 2015 och sensorerna kommer att användas av smartphoneleverantörer i Kina. Ordervärdet om 235 MSEK är inkluderad i bolagets gällande försäljningsprognos för helåret 2015 om +1 000 MSEK. Jörgen Lantto, tillförordnad VD för FPC, kommenterar: "Denna order, vars värde är lika stort som FPC:s totala intäkter under 2014 visar på att touchsensorer nu etableras som en standardkomponent i en växande del av smartphonemarknaden. Vår breda portfölj av touchsens
2015-05-11, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Boom!!!

Skål bröder!!

Microsoft visar upp våra sensorer som kommer iår och sen får vi dessutom denna order idag!!

*
*

Fingerprint Cards AB: Fingerprint Cards får touchsensororder om 235 miljoner SEK

Fingerprint Cards (FPC) har fått en order avseende touchsensorerna FPC1025 och FPC1155 från distributören World Peace Industrial Group (WPI), som ingår i WPG Holding. WPI är en av FPC:s distributörer på den asiatiska marknaden. Leveranserna planeras ske under det tredje kvartalet 2015 och sensorerna kommer att användas av smartphoneleverantörer i Kina. Ordervärdet om 235 MSEK är inkluderad i bolagets gällande försäljningsprognos för helåret 2015 om +1 000 MSEK. Jörgen Lantto, tillförordnad VD för FPC, kommenterar: "Denna order, vars värde är lika stort som FPC:s totala intäkter under 2014 visar på att touchsensorer nu etableras som en standardkomponent i en växande del av smartphonemarknaden. Vår breda portfölj av touchsens
Sålde av mitt innehav på dryga 71.. rätt eller fel?
Min teori är att vi kommer se en återhämtning, då jag givetvis tankar på nytt.
2015-05-11, 11:41
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Boom!!!

Skål bröder!!

*
*

Skål! Så jävla gött! Zorb, tack för länkarna angående ZTE i fredags. Fick mig att öka innehavet med 50%, ruggigt bra timing!

Nu blir det till att ligga lång med aktierna och lägga tradandet åt sidan. Rätta mig om jag har fel, men är inte generellt sett Q1+Q2 sämre än Q3+Q4 vad gäller lansering av mobiltelefoner? Prognosen på en miljard+ kommer ju överskjutas med råge om detta fortsätter. Lägg därtill Swipe som kommer att ge mer betydande intäkter under 2016 så tänker då jag inte ligga utanför nåt utan enbart tanka framöver när tillfälle ges!
2015-05-11, 13:49
Medlem
Kom in på 69.5kr imorse och tänker ligga lång men kanske lite högt?
Är det kanske bättre att vänta på rekylen och sälja av mitt innehav nu för att köpa tillbaka på en lite lägre nivå?

Någon med ngra åsikter?
2015-05-11, 15:15
Medlem
Lightnights avatar
Synd att jag bara hade råd med 250 st när jag köpte i höstas. Har ett gav på 40 kr ungefär. Men man får väl glädjas åt att det ser lite blåare ut i portföljen i alla fall.
2015-05-11, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starkagubben
Kom in på 69.5kr imorse och tänker ligga lång men kanske lite högt?
Är det kanske bättre att vänta på rekylen och sälja av mitt innehav nu för att köpa tillbaka på en lite lägre nivå?

Någon med ngra åsikter?

Sålde av innehavet med en vinst på ~5000;-
Skall göra analys och återkommer när tillfället ges men högt potential i detta företag!
2015-05-11, 16:49
Medlem
zorb89s avatar
Jag älskar hur bolaget tagit tag i de interna problemen. Jörgen Lantoo är extremt försiktig med orden och det tyder på att de INTE vill göra marknaden besviken igen, det här är då ett svar på att 1 miljard är säkert lagd. Tyckte faktiskt att det var en låg prognos då jag räknade med 1,5miljarder, men hellre en prognos som håller!!

Det här vet vi om omsättningen so far:
Q1 = 140miljoner
75mln
90mln
110mln
235mln
Summa: 140+75+90+110+235 = 650mln

Ordern på 235mln är för Q3 och endast ifrån ett HUS, det kommer garanterat beställas mer ifrån de andra husen för Q3.

Med vad vi nu vet kan vi säkert veta att 1miljard nås och säkert blir det runt 1,2miljarder mer rimligt.

KURSEN?

Jag räknar nog bort Nyemissionen som jag haft i tidigare beräkningar då vi verkar ha överlevt första månaderna som jag trodde skulle bli svårt med ökad omsättning. 5mln aktier mindre att dela på, totalt 56mln.

Dagens kurs motsvarar med ett rimligt P/E tal på 30 detta:
71kr/30 = 2,37kr vinst/aktie
2,37*65mln aktier = 154mln i vinst totalt

Når vi 1,2miljarder tror jag vi bör hamna runt 150-180mln i vinst.

Så kursen ligger nu hyfsat rätt för 2015 så länge ovan stämmer, endast mina antagande. Men i det här har jag inte räknat in vad marknaden tänker, det här caset är ett fint papper att lägga i byrån ett tag framöver med riktkurs 1-2år. Så inser marknaden hur bra det kan bli kanske kursen lägger sig på kommande års förhoppning.

Jag låg ALL IN tidigare men sedan 63-64kr äger jag "endast" fpc med halva portföljen, det kommer förbli så och det är min långsiktiga del så säljer inte av här trots fin utdelning.

Jag vågar inte gissa hur kursen drar men känns som att de som inte lyssnat tidigare har väl missat en hel del av resan, speciellt när jag skrek REA runt 40kr. Så långsiktiga köper och de som tror på snabb uppgång köper inte nu..

Microsoft visar våra sensorer(59:00):
http://channel9.msdn.com/events/Ignite/2015/BRK2324

Skål!
2015-05-11, 17:06
Medlem
Lillbubbens avatar
Köpte för ca 40 lappar i höstas på ca 40kr st. Överväger att skjutsa in 80 lappar till. Tror att vi är innan slutet av året på mellan 90 och 100! Skål comrades!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in