2015-05-17, 11:49
Medlem
Callicless avatar
Kanonbra aktion, har sett det skrivas om detta lite varstans nu... Det är sån här politisk aktivism som ger positiv uppmärksamhet till Sverige och svenskarnas sak och förmodligen genererar sympati hos vanligt folk.
Citera
2015-05-17, 12:00
Medlem
power.rangerss avatar
Jag förespråkar verkligen inte den här typen av aktivism och kan känna att det är att gå flera steg för långt, men även Aftonbladet gick för långt. Så länge en människa varken hotar eller trakasserar en enskild individ eller familj så tycker jag inte att man ska hänga ut personerna på det sätt som Aftonbladet gjorde. Både detta och det som AB gjorde är obehagligt och skrämmande, det ska inte behöva vara så.
Det bästa vore om man kund ha en öppen dialog i det offentliga rummet som var fritt från hot, uthängningar och andra stigmatiseringar. Om man tar Flashback som ett exempel, många trådar finns ju till för att folk inte vågar ta diskussionerna i det offentliga rummet. För yttrar man vissa åsikter offentligt så riskerar man att bli utsatt för våld och andra stämplingar. Om media och andra människor kan bidra till ett samtalsvänligare och tolerantare åsiktklimat, då behöver det inte gå så här långt.

Lite mer Voltaire 2.0 helt enkelt!
Senast redigerad av power.rangers 2015-05-17 kl. 12:14.
Citera
2015-05-17, 12:14
Medlem
IngmarBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbkeeer
Även om nuvarande median försvinner blir det skit av den också så småningom-Makt korrumperar.

Mja det vet jag inte. Media är ju sina ägare. Aftonlögnen ägs av amerikansk-judiska banker till stor del, och dess agenda blir ju därefter. Så länge t.ex. Fria Tider ägs av bra killar som Widar Nord, kommer ju bra och sanningsenliga nyheter komma ut därifrån. Det är ju först om Widar genom bestickning eller liknade, skulle sälja ut tidningen, som den skulle bli skit. Att Widar får mycket makt i sig självt, innebär ju inte att han helt plötsligt skulle börja bli PK och dyrka feminism eller dylikt, d.v.s. definitionen av att vara skit och korrupt.
Citera
2015-05-17, 12:41
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Jag förespråkar verkligen inte den här typen av aktivism och kan känna att det är att gå flera steg för långt, men även Aftonbladet gick för långt. Så länge en människa varken hotar eller trakasserar en enskild individ eller familj så tycker jag inte att man ska hänga ut personerna på det sätt som Aftonbladet gjorde. Både detta och det som AB gjorde är obehagligt och skrämmande, det ska inte behöva vara så.
Det bästa vore om man kund ha en öppen dialog i det offentliga rummet som var fritt från hot, uthängningar och andra stigmatiseringar. Om man tar Flashback som ett exempel, många trådar finns ju till för att folk inte vågar ta diskussionerna i det offentliga rummet. För yttrar man vissa åsikter offentligt så riskerar man att bli utsatt för våld och andra stämplingar. Om media och andra människor kan bidra till ett samtalsvänligare och tolerantare åsiktklimat, då behöver det inte gå så här långt.

Lite mer Voltaire 2.0 helt enkelt!

Jag är lite inne på din linje. Jag är starkt emot uthängningarna som Aftonbladet och Expressen gjorde. Man måste få ha korkade eller kontroversiella åsikter utan att media ska knacka på ens dörr med ett kamerateam.

Jag kan förstå dem som tycker att Jan Helin får smaka på sin egen medicin och att "han började ju". Men det är inte en ursäkt att sjunka lika lågt. Risken finns att saker eskalerar och att vi framöver får se allt mer av uthängningar och hackningar av folks datorer. Illa.
Citera
2015-05-17, 12:46
Medlem
Perignons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Jag är lite inne på din linje. Jag är starkt emot uthängningarna som Aftonbladet och Expressen gjorde. Man måste få ha korkade eller kontroversiella åsikter utan att media ska knacka på ens dörr med ett kamerateam.

Jag kan förstå dem som tycker att Jan Helin får smaka på sin egen medicin och att "han började ju". Men det är inte en ursäkt att sjunka lika lågt. Risken finns att saker eskalerar och att vi framöver får se allt mer av uthängningar och hackningar av folks datorer. Illa.

Fler uthängningar á la Researchgruppen, menar du? Alltså Aschberg & co? För tro mig; dessa drar sig inte ett jävla skvatt för att "sjunka lika lågt" då dom befunnit sig där under lång tid - det är deras levnadssätt.

Kom ihåg följande: Ingen har vunnit en strid genom att visa högre moral, det är ett Hollywood-påhitt.
Citera
2015-05-17, 13:10
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perignon
Fler uthängningar á la Researchgruppen, menar du? Alltså Aschberg & co? För tro mig; dessa drar sig inte ett jävla skvatt för att "sjunka lika lågt" då dom befunnit sig där under lång tid - det är deras levnadssätt.

Kom ihåg följande: Ingen har vunnit en strid genom att visa högre moral, det är ett Hollywood-påhitt.

Det är alltid den utsattes val, alltså om man ska hämnas eller låta det passera. Det har ingen annan rätt att bestämma utan den utsatte själv.

Min poäng är att det känns obehagligt att det ska dras till den här nivån. Vad är nästa steg? En morbrand eller knivattack? Det finns gränser. Jag vill ha ett öppnare samtalsklimat där åsikter ventileras fritt. Där man nästan kan svära varandra i ansiktet av frustration och ilska men sedan skaka hand efter debatten. Man måste tolerera olika åsikter och alla människor har rätt att säga sin åsikt. Om man sedan tycker att åsikten är fel så har man givetvis rätt att framföra sin motargumentation och använda vetenskap eller annan statistik till sin fördel. Om man tycker att någon har fel åsiket så måste man försöka omvända åsikterna med hjälp av öppen och fri argumentation! Men man ska inte skapa en stigmatisering och svartmålning ena stunden, för att i nästa sekund klaga över att personer är anonyma och ilskna.
Citera
2015-05-17, 13:43
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Det är alltid den utsattes val, alltså om man ska hämnas eller låta det passera. Det har ingen annan rätt att bestämma utan den utsatte själv.

Min poäng är att det känns obehagligt att det ska dras till den här nivån. Vad är nästa steg? En morbrand eller knivattack? Det finns gränser. Jag vill ha ett öppnare samtalsklimat där åsikter ventileras fritt. Där man nästan kan svära varandra i ansiktet av frustration och ilska men sedan skaka hand efter debatten. Man måste tolerera olika åsikter och alla människor har rätt att säga sin åsikt. Om man sedan tycker att åsikten är fel så har man givetvis rätt att framföra sin motargumentation och använda vetenskap eller annan statistik till sin fördel. Om man tycker att någon har fel åsiket så måste man försöka omvända åsikterna med hjälp av öppen och fri argumentation! Men man ska inte skapa en stigmatisering och svartmålning ena stunden, för att i nästa sekund klaga över att personer är anonyma och ilskna.
Vilken nivå pratar du om, att ringa på dörren och artigt be att få ställa några frågor. Tycker du AB är för ett öppet samtalsklimat? Tror du Jan Helin skulle ställa upp i publikt sammanhang och svara på frågor från NU?

Självklart är det så att AB borde granskat Expo och vänsterns våld betydligt hårdare men nu är det inte så och NU m.fl. får försöka hitta andra vägar. All heder till NU.
Citera
2015-05-17, 13:48
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngmarBergman
Mja det vet jag inte. Media är ju sina ägare. Aftonlögnen ägs av amerikansk-judiska banker till stor del, och dess agenda blir ju därefter
De ägs inte mer än man man vänta sig av bankfonder etc.
http://www.schibsted.com/no/ir/Aksjen/Aksjonarer/

Knappast någon rösträtt gällande innehållet i tidningen.
Citera
2015-05-17, 14:34
Medlem
Wahnsinns avatar
http://bloggar.aftonbladet.se/janhelin/

Helin har uppdaterat sin blogg, men skriver ingenting om händelsen.
Citera
2015-05-17, 14:55
Medlem
IngmarBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
De ägs inte mer än man man vänta sig av bankfonder etc.
http://www.schibsted.com/no/ir/Aksjen/Aksjonarer/

Knappast någon rösträtt gällande innehållet i tidningen.

Ett ägande av judebanker på 30,4% renderar självfallet ett betydande inflytande.
Citera
2015-05-17, 15:24
Medlem
sinewaves avatar
Skönt med de i tråden som likställer media med den vanliga befolkningen ungefär som om maktförhållanden är 50/50. När Nordisk ungdom besöker Jan Helin är det trots allt de svagare i samhället som sparkar uppåt medan när Jan Helins kompisar terroriserar vanligt folk är det de starkare som sparkar nedåt. På så vis rör det sig inte om något "öga för öga" som en del här försöker göra det till.

En annan sak som många tragglar på om är att inget löser sig genom att använda samma metoder, men saken är den att alla samhällsförändringar någonsin har skett genom att de svagare eller osynligare grupperna i olika samhällen gett sig på de som för närvarande har makten. Kungahus, regeringar eller massmedier. Vilka samhällsförändringar har skett genom att de med mindre makt lagt sig platta för de som sitter på makten?
Citera
2015-05-17, 15:41
Medlem
smurflers avatar
Tycker att det här är toppen. Det är sådan här politisk aktivism vi vill se - lugn, vårdad och sansad. Det här klippet lyfter ju en politisk poäng på ett mycket, mycket effektivare sätt än om man hade sprayat hakkors på dörren, eller lappat med något obskyrt budskap. Det är sådana här klipp som folk är benägna att sprida på sociala medier, och det är då man når ut till en stor publik.

Mycket smart gjort, och tycker att det var roligt att se! Tycker att Jan Helin skulle kunnat ställa upp lite, då det faktiskt var lugna och vårdade ungdomar som kom hem till honom som sansat ställde frågor och gav honom andrum. Han stannade ju faktiskt också kvar utomhus en liten stund efter att han hade fotograferat, vilket påvisar att han faktiskt tolkade situationen som icke-hotande också.

Och gällande att ta kort skulle jag också göra det om någon kom hem till mig. Man vet aldrig hur saker och ting kan vinklas i efterhand, eller vad som kan hända. Nu sköttes dock det här mycket snyggt så det behövdes inte, men som en säkerhetsåtgärd så förstår jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in