2015-05-16, 15:09
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
En vän utan aktivt FB-konto ber om hjälp:

Hej skulle uppskatta hjälp med 2 uppgifter, hjärnsläppet är totalt.

Det hävdas att y = 2^x är en lösning till differentialekvationen ln(2)* y’ - y’’ = 0
Är det rätt? Motivera svar med beräkningar.

Är jag fel ute om jag först deriverar och får y’ = 2^x * ln(2) , men har helt tappat hur andraderivatan ska se ut och resterande bevis.

Andra frågan är

Beräkna integralen (1 , 3) 2sin 3x dx

Här står det helt still i skallen.

I. Om du kan derivera 2ˣ kan du rimligen också derivera 2ˣ · ln(2) eftersom derivering är en linjär operation och ln(2) är en konstant.

II. Du vet att derivatan av cosinusfunktionen är sinusfunktionen och vice versa. Därmed vet du att anti-derivatan av sinusfunktionen måste vara något innehållandes cosinusfunktionen. Eftersom 3x är argumentet för sinusfunktionen som skall integreras måste det också vara argumentet för cosinusfunktionen. Alltså måste funktionen vara på formen 2 · C · cos(3x). Derivera uttrycket 2 · C · cos(3x) och identifiera vad C måste vara för att det skall bli integranden.

EDIT: Läste integranden fel.
Senast redigerad av eldoradokaffe 2015-05-16 kl. 15:23.
Citera
2015-05-16, 16:14
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldoradokaffe
I. Om du kan derivera 2? kan du rimligen också derivera 2? · ln(2) eftersom derivering är en linjär operation och ln(2) är en konstant.

II. Du vet att derivatan av cosinusfunktionen är sinusfunktionen och vice versa. Därmed vet du att anti-derivatan av sinusfunktionen måste vara något innehållandes cosinusfunktionen. Eftersom 3x är argumentet för sinusfunktionen som skall integreras måste det också vara argumentet för cosinusfunktionen. Alltså måste funktionen vara på formen 2 · C · cos(3x). Derivera uttrycket 2 · C · cos(3x) och identifiera vad C måste vara för att det skall bli integranden.

EDIT: Läste integranden fel.

Tack för att du tar dig tid!

1. Då bör y??*bli 2^x * ln^2(2)

Och beräkningen ln(2) * (2^x*ln(2)) - (2^x*ln^2(2)) vilket visar att y = 2^x?

2. Släpper inte alls för mig här. Skulle du möjligen kunna gå igenom stegen lite snabbt så jag kan bilda mig en*uppfattning. Denna del av Ma4 är fan riktigt klurig.
Citera
2015-05-16, 16:48
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Tack för att du tar dig tid!

1. Då bör y??*bli 2^x * ln^2(2)

Och beräkningen ln(2) * (2^x*ln(2)) - (2^x*ln^2(2)) vilket visar att y = 2^x?

2. Släpper inte alls för mig här. Skulle du möjligen kunna gå igenom stegen lite snabbt så jag kan bilda mig en*uppfattning. Denna del av Ma4 är fan riktigt klurig.

I. Ja,

y' = 2ˣ · ln(2)
y'' = 2ˣ · (ln(2))²

Insättning i vänsterledet i differentialekvationen som du gjort ger

ln(2) · (2ˣ · ln(2)) - 2ˣ · (ln(2))² = 0

Eftersom vänsterledet efter insättning är lika med högerledet (d.v.s. 0) efter insättning uppfyller funktionen 2ˣ differentialekvationen.

II. Vi söker en primitiv funktion till 2 · sin(3x). Betrakta funktionen

f(x) = cos(3x)

Derivera denna med hjälp av kedjeregeln så erhåller du

f'(x) = -3sin(3x)

Detta är nästan uttrycket vi söker integrera, sånär som på en konstant faktor. Låt oss nu studera, för något godtyckligt tal C, funktionen

g(x) = C · cos(3x)

Derivera dettta uttrycket med hjälp av kedjeregeln

g'(x) = -3 · C · sin(3x)

Uttrycket vi vill integrera är 2 · sin(3x). Sätt g'(x) lika med det sökta uttrycket

g'(x) = 2 · sin(3x) ⇔ -3 · C · sin(3x) = 2 · sin(3x) ⇔ -3C = 2 ⇔ C = -2/3

Alltså verkar det som att

g(x) = -2/3 · cos(3x)

är en primitiv funktion till 2 · sin(3x). Vi testar för att försäkra oss om att det stämmer.

g'(x) = -2/3 · -3 · sin(3x) = 2 · sin(3x)

Så var alltså fallet.
Senast redigerad av eldoradokaffe 2015-05-16 kl. 16:51.
Citera
2015-05-16, 17:02
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
"X ska sätta in 4280 kr på ett sparkonto med räntan 2,4. X sätter i dem i 3 månader. Hur mycket är pengarna värda efter 3 månader?"

Bör bli:
4280*1,024^3 men enligt facit 4280*1,0024^3

Det är antingen fel i facit eller så läser du av symbolen fel. Om räntan är 2.4 promille (‰ ist. för %) är svaret i facit korrekt.
Citera
2015-05-16, 18:32
Medlem
Jag ska räkna ut lim x-> 0 (x*sin(ax) + x^2)/(cosx - sqrt(1+ax^2)) för alla reella värden på konstanten a.

Då maclaurinutvecklade jag och fick lim x-> 0 (ax^2 - ax^4/3! + O(ax^6) + x^2)/((1-x^2/2 + O(x^4)) - (1+ax^2/2 + O(ax^4))). Men vad ska jag göra sen?
Citera
2015-05-16, 19:24
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Jag ska räkna ut lim x-> 0 (x*sin(ax) + x^2)/(cosx - sqrt(1+ax^2)) för alla reella värden på konstanten a.

Då maclaurinutvecklade jag och fick lim x-> 0 (ax^2 - ax^4/3! + O(ax^6) + x^2)/((1-x^2/2 + O(x^4)) - (1+ax^2/2 + O(ax^4))). Men vad ska jag göra sen?

Förenkla först täljare och nämnare, bryt sedan ut x² och låt x → 0. Du har emellertid gjort fel i Maclaurinutvecklingen för sin(ax).
Citera
2015-05-16, 19:37
Medlem
katekes1s avatar
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med denna fråga:

Lös ekvationsystemet

lg(x)+lg(y)=2
e^x=e^4y
Citera
2015-05-16, 19:44
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katekes1
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med denna fråga:

Lös ekvationsystemet

lg(x)+lg(y)=2
e^x=e^4y

Logaritmera båda leden i den andra ekvationen. Då erhåller du x i termer av y. Ersätt ditt x med detta uttryck i den första ekvationen och tillämpa logaritmlagen

ln(ab) = ln(a) + ln(b)

baklänges.
Citera
2015-05-16, 19:49
Medlem
Citat:
Förenkla först täljare och nämnare, bryt sedan ut x² och låt x → 0. Du har emellertid gjort fel i Maclaurinutvecklingen för sin(ax).

Okej men ser inte vad jag gjort för fel i sin(ax). sin(ax) blev ax - ax^3/3! + O(ax^5) och sen multiplicerade jag varje term med x eftersom jag hade x*sin(ax).
Citera
2015-05-16, 19:54
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okej men ser inte vad jag gjort för fel i sin(ax). sin(ax) blev ax - ax^3/3! + O(ax^5) och sen multiplicerade jag varje term med x eftersom jag hade x*sin(ax).

sin(ax) = ax - (ax)³/3! + O(x⁵)
Senast redigerad av eldoradokaffe 2015-05-16 kl. 19:57.
Citera
2015-05-16, 20:04
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Logaritmera båda leden i den andra ekvationen. Då erhåller du x i termer av y. Ersätt ditt x med detta uttryck i den första ekvationen och tillämpa logaritmlagen

ln(ab) = ln(a) + ln(b)

baklänges.

Tack du är grym!
Jag tar en till:

Bestäm f ' (0) + f (1) Då man vet att f ' (1) + f(0) = 1
Och för alla x gäller att f ' (x) + f(x)= 0
Citera
2015-05-16, 20:12
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katekes1
Tack du är grym!
Jag tar en till:

Bestäm f ' (0) + f (1) Då man vet att f ' (1) + f(0) = 1
Och för alla x gäller att f ' (x) + f(x)= 0

Ställ upp uttrycket

f'(x) + f(x) + f'(y) + f(y)

Vad blir uttryckets värde för alla x och y? Välj kluriga värden på x och y och se om du kan gruppera termerna på ett sätt som blir fruktbart.

EDIT: Eftersom det förefaller som att du arbetar med ekvationssystem blir ett mer systematiskt sätt att lösa uppgiften på följande vis. Från f'(x) + f(x) = 0 följer

f'(1) + f(1) = 0
f'(0) + f(0) = 0

Addera den första likheten till den andra och gruppera termerna på önskvärt vis.
Senast redigerad av eldoradokaffe 2015-05-16 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in