2015-05-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Varför då? det finns ju jätte många människor som inte kan få barn, som mer en gärna adopterar så adoptera bort barnet till dem då?

Nej självklart är jag inte emot kvinnlig aborträtt... men jag blir så jävla less när det blir ett jäkla liv på att männen vill ha samma rätt att kunna få göra en juridisk abort.

Du gör mig lite tårögd! precis detta skrev jag också men SW ville bara kalla det för trams så jag la ner diskussionen med henne!

Väldigt bra skriven text!
Det görs närmare 40 000 aborter per år i detta land. Finns inte en jäkel som vill lägga tid och pengar på detta när man kan lösa problemet med några piller.
Citera
2015-05-16, 18:37
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Det görs närmare 40 000 aborter per år i detta land. Finns inte en jäkel som vill lägga tid och pengar på detta när man kan lösa problemet med några piller.

Va?
Citera
2015-05-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Är det för barnets skull som kvinna bestämmer sig för att behålla barnet emot mannens vilja? För att tydliggöra. Ponera att mannen har skyddat sig vid samlaget.

Förmodligen ja och för att hon vill bli förälder.tror du kvinnor enbart väljer att föda och ta hand om oönskade barn för att göra livet jävligt för pappan?

Citat:
Jasså? Hur kommer det då sig att mannen är tvingad att skriva på faderskapserkännandet och betala underhåll?

Alternativet ÄR juridisk abort. D.v.s mannen slipper att betala underhåll och mannen slipper att skriva på faderskapserkännandet-->D.v.s JURIDISK abort.

Du pratar om grovkränkning av barn. Då kan man ta en adekvat parallell jämförelse. Det borde vara lika grov kränkning av barnet att man får lov att inseminera och adopterar.
Med tanke på att det står i lagen att barnet har rätt att ha kontakt med sina biologiska föräldrar.

Dock så har man gjort ett undantag med barnen i donationslagen att de har rätten att få veta om deras biologiska pappa/mamma (beroende på om det handlar om ägg- eller spermadonation, eller båda) när det kommer till insemination.
Märkligt nog så hör man aldrig en feminist gapa om "barnets rättigheter" och att det är "kränkande" för barnet att de inte få lov att ha kontakt med sina biologiska föräldrar under uppväxten.
Samma är det med adoption.. Barnet växer ju knappast upp med tillgång till rätten att få tillgång till sina biologiska föräldrar och "rätten att veta sitt ursprung".

Så de som gapar och lipar och dra upp "kränkthetskortet" och "rättighetskortet" skall lägga ned hyckleriet och även lobba för ett förbud mot insemination och även adoption.

För både insemination och adoption är ju lika kränkande mot "barnets rättighet" till sitt ursprung, som det är för ett barn att växa upp utan en fader när mamman väljer att behålla barnet emot pappans vilja.

Adoption bygger på faktumet att barn just inte har biologiska föräldrar eller att nationen de tillhör har ekonomiska förutsättningar kunna ta hand om dessa barn.
Så hur menar du just feminister ska "gapa" kring dessa barns rättigheter till sina biologiska föräldrar som alltså inte existerar och som kanske inte ens barnhemmet de kommer ifrån vet?
Det existerar idag kritik gentemot adoption speciellt gällande adoption från U-länder ex.
Det existerar också uppgifter på att adopiton blivit en lukrativ bransch där barn säljs och köps.
Men jag har faktiskt svårt se hur detta hör ihop med abortdiskussionen?
Är väl inga feminister som försvarar att man säljer barn olagligt till adoption trots att de har föräldrar?

Insemination kommer med 2 val i Danmark så som jag fattat det.
Antingen ges man möjlighet att få tillgång till donatorns namn i de fall han har gett tillstånd till detta.
eller också vill man inte ha detta och då väljer man donatorer som också sagt nej till att uppge sitt namn. Nån som är mer insatt får gärna korrigera mig om jag har fel.

I Sverige så har vi dock en lag som säger att ett barn har rätt få veta donatorns identitet vid 18 års ålder.

Insemination i Sverige är heller inte tillåtet för singelkvinnor utan enbart för par. dvs en man uses också till fader.

Så vad är ditt problem?
Senast redigerad av ScottWalter 2015-05-16 kl. 18:49.
Citera
2015-05-16, 18:43
Medlem
Citat:
Va?
Ja, samhället vill inte heller ha de här 40 000 barnen oönskade barnen per år. Vill kvinnan inte ha det så löser man därför problemet med några piller.
Citera
2015-05-16, 18:43
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Varför då? det finns ju jätte många människor som inte kan få barn, som mer en gärna adopterar så adoptera bort barnet till dem då?

Nej självklart är jag inte emot kvinnlig aborträtt... men jag blir så jävla less när det blir ett jäkla liv på att männen vill ha samma rätt att kunna få göra en juridisk abort.

Du gör mig lite tårögd! precis detta skrev jag också men SW ville bara kalla det för trams så jag la ner diskussionen med henne!

Väldigt bra skriven text!

Tackar..

Jag anser att nu när man lever i dessa moderna tider med de förutsättningar vi har i dagsläget så skall man fan inte behålla ett tankesätt som tillhör medeltiden, som ironiskt nog feminister är värst på att hålla sig kvar vid, när det kommer till barnfrågor.

Citera
2015-05-16, 18:50
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ja, samhället vill inte heller ha de här 40 000 barnen oönskade barnen per år. Vill kvinnan inte ha det så löser man därför problemet med några piller.

Varför gör då inte dessa kvinnor detta, när mannen uppenbarligen inte vill ha barn med dem? om det nu bara är att ta några piller så är problemet löst!

Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Tackar..

Jag anser att nu när man lever i dessa moderna tider med de förutsättningar vi har i dagsläget så skall man fan inte behålla ett tankesätt som tillhör medeltiden, som ironiskt nog feminister är värst på att hålla sig kvar vid, när det kommer till barnfrågor.

Precis! men samtidigt tycker jag också att mannen skall ha en viss tid på sig att kunna kräva juridisk abort och inte komma när det är för sent eller när barnet redan är fött, när är absolut senast en kvinna får göra abort utan speciella anledningar?

Citera
2015-05-16, 18:52
Medlem
Citat:
Jaha. Så vad tycker du att en man som inte vill ha barn ska göra då?

Mycket underlig fråga. Den går inte ihop.
Citera
2015-05-16, 18:53
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Nej jag är inte speciellt dum.
Dum är man dock om man inte klara att se hela bilder och förstå vad vissa saker ger för konsekvenser för andra och inse att om dessa konsekvenser blir värre för dessa än det första problemet innebär, så är det inte speciellt smart gå vidare i saken.

Om vi ska ge män exakt samma rätt att "plocka ut" embryot som kvinnor har så leder det till grov kränkning av kvinnors fysiska integritet. Alltså ingen bra väg.

Ger vi män rätt att skita i att embryot som han bidragit till att skapa växer och blir till en medmänniska så får vi en radda av konsekvenser som är direkt ovärdiga för denna nya människa, som samhället har skyldigheter se till får ett lika värdigt liv som man nr. 1.

Just på grund av ovan ger inte svenska staten män juridiska aborträttigheter. Det är inte ens en fråga uppe på tapeten politiskt. Därför att nej, ingen politiker är så "dum"

Problemet är ett s.k. icke lösbart sådant eftersom det inte finns nån jämlikhet eller rättvisa i denna sak. Största rättvisan och mest värdigt för alla 3 parter är det system som vi har idag.
Men om du tycker kvinnans sits är så oslagbart mycket bättre, så tycker jag du bara ska byta kön.

Precis. Jag tror att de som förespråkar mannens rätt att tvinga kvinnan till abort, är de som är så omogna att de tror att deras rätt att knulla utan konsekvenser står över allt annat.
Och i botten verkar de ha en annan sak gemensam: en ilska mot kvinnor och mot "feminism", vad de nu menar med det.

Vad den här ilskan kommer ifrån kan man bara spekulera om, kanske från att aldrig få ligga alls? Och istället för att ta itu med orsakerna till det, så hittar man på en "icke-fråga", som skulle kunna uppstå om de någonsin fick ligga.
Citera
2015-05-16, 18:54
Medlem
Citat:
Varför gör då inte dessa kvinnor detta, när mannen uppenbarligen inte vill ha barn med dem? om det nu bara är att ta några piller så är problemet löst!

Precis! men samtidigt tycker jag också att mannen skall ha en viss tid på sig att kunna kräva juridisk abort och inte komma när det är för sent eller när barnet redan är fött, när är absolut senast en kvinna får göra abort utan speciella anledningar?
Det gör ju kvinnor också när de inte vill ha barn. Vill kvinnor inte ha barn så löser de problemet helt enkelt.

Det kallas Eget Ansvar.
Citera
2015-05-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Precis. Jag tror att de som förespråkar mannens rätt att tvinga kvinnan till abort, är de som är så omogna att de tror att deras rätt att knulla utan konsekvenser står över allt annat.
Och i botten verkar de ha en annan sak gemensam: en ilska mot kvinnor och mot "feminism", vad de nu menar med det.

Vad den här ilskan kommer ifrån kan man bara spekulera om, kanske från att aldrig få ligga alls? Och istället för att ta itu med orsakerna till det, så hittar man på en "icke-fråga", som skulle kunna uppstå om de någonsin fick ligga.

Jag frågade dig om du visste vad tråden handlar om. Du skrev att du visste men uppenbarligen gör du inte det.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Det gör ju kvinnor också när de inte vill ha barn. Vill kvinnor inte ha barn så löser de problemet helt enkelt.

Det kallas Eget Ansvar.

Mm männen har inte samma chans, så att kalla det där för eget ansvar är skrattretande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Mycket underlig fråga. Den går inte ihop.
Vi är eniga om det ligger i samhällets intresse att män och kvinnor undvika att skaffa som de själva inte vill ha. Hur ska då en man som själv inte vill ha barn agera för att anses agera i samhällets intresse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in