2015-05-16, 13:00
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Oavsett om han var den flyende man som vittnen sett eller inte, så hade han ingen spolformad kropp men ett lite plufsigt ansikte. Enligt honom själv var han en ganska snabb sprinter. Dina förutfattade meningar har ett ganska begränsat intresse. Droppa din bild av SE, som nog är formad av olika antipatier, och skapa dig en ny utifrån mer objektiva uppgifter.

Enligt honom själv var han inte enbart en ganska snabb sprinter. Han kunde inte ens springa ikapp en glammande skolklass. När han kom fram var de redan försvunna. Och det är hans egna ord.

Jag har inga antipatier mot honom. Jag påstår enbart att jag förstår hans grunder till att agera som han gjorde.

Att bildligt beskriva honom som jag gör emanerar från de foton som jag själv sett i tidningen Proletären.

Din antydan om att jag inte har tillgång till de mer objektiva uppgifterna som du har för att kunna skapa mig en mer korrekt uppfattning. Var finns de uppgifterna. Som jag sett sedan länge har vi två i tråden tillgång till samma källor. Eller tjuvhåller du på något i en tråd som jag inte besöker.

Där jag söker naturliga förklaringar söker du onaturliga enligt mig.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-16 kl. 13:18.
Citera
2015-05-16, 13:31
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Har inte läst alla förhör från scandia så jättenoga men för mig framstår det som att de finns lite att dölja för samtliga och att detta är något så trivalt som fusk med arbetstider och liknande.

Man tar pass från varnadra men skriver endå uppsig som att man är på plats och jobbar. Man stämplar inte ut när man går ut och lunchar på stan och vill därför inte öppna dörren med passerkortet osv osv. Typiskt småmygel som förekommer på alla arbetsplatser.

Detta är förståss jätte känsligt för alla på Scandia men helt ointresant för utredningen. Kan tänka mig att Kohuts förhör hemligstämplas just för att hon avslöjar allt detta mygel och att då allt faller på plats och utredarna blir nöjda och kan lägga detta till handlingarna.

Bara en tanke
Senast redigerad av fornamn.efternamn 2015-05-16 kl. 13:36.
Citera
2015-05-16, 16:30
Medlem
Remstam har nu också publicerat förhören med Reine Jansson.

http://lennartremstam.blogspot.dk/2015/05/vittne-reinhold-jansson-akte-med-fran.html

Att notera:

Jansson hävdar i förhör 870416 att han INTE såg något anmärkningsvärt på Malmskillnadsgatan. Några wt-män, som Sigge i ett senare förhör sade sig ha sett, är det alltså inte tal om.

I både det första förhöret från 1986 och det andra förhöret från 1987 insisterar Jansson på att man börjar åka någonstans mellan 2300 och 2315. I det tredje förhöret från september 1988 däremot är tiden förskjuten till 2315-2320. I december 88 hävdar han däremot att man absolut inte lämnade klubben före 2320.

Jansson förnekar att SC någonsin pratade med Roger Ö i telefon under mordkvällen.
Senast redigerad av HubertNorlen 2015-05-16 kl. 16:36.
Citera
2015-05-16, 17:03
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Lite om ITAC:

http://www.dn.se/arkiv/nyheter/falskt-spar-gav-nato-skulden
Intressant skrivet av Beckerus. Särskilt slutklämmen där han trots allt inte utesluter att uppgifterna stämmer, i varje fall delvis.
Citat:
...En rad uppgifter som finns i dokument som DN har tillgång till, och på några punkter är uppenbart felaktiga, är så sensationella att de i sin tur gör en styrd kampanj för att ifrågasätta äktheten motiverad...
Dvs, en motkampanj. Är dokumentet i sin tur en desinformationskampanj så kan man ju spekulera i kring vem som ligger bakom den. Och om det alls har med mordet att göra eller om det är någon/några underrättelseorgan som "passar på". När vattnet redan är grumligt så kan man ju ordna lite otyg för sina motståndare.
Citera
2015-05-16, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det blir mer och mer som tyder på att Engström antingen är den ensamme galningen som av en slump stöter på paret Palme och råkar vara beväpnad (tagit med vapnet till jobbet för att rengöra det eller så gillar han bara känslan av att bära på det. Finns sådana människor. Eller något annat skäl, okänt för oss). Läs t ex K-O Bornemarks kriminalroman om mordet, Skyldig utan skuld.

Eller så är han en speciell person som vill göra sig en större roll i livet än vad han mäktar med. Som du skriver så gör alla andra fel, bara han gör allt rätt. Han vet, han förstår och är i centrum. Fast ingen sett eller lagt märke till honom. En chockad och upprörd gubbe bland andra chockade och upprörda vittnen. Som bara vågade kika fram och sedan stövla tillbaka till jobbet och säkerheten, dricka kaffe för att lugna sig innan han ringer frun. Prata av sig.

Nej, jag tror inte längre att han är en del i en konspiration men han borde ha plockats in och förhörts grundligen. Jämför fotografen Berlins berättelse om hur han misstänktes och plockades in för förhör. Eller Gunnarsson. Eller Alf Lundin. T o m Kramm plockades ju in men han hade alibi som gjorde att han släpptes omgående.

Däremot framstår Kohut som mer och mer misstänkt. Varför gjorde hon så att hon var ensam mellan 1645-2045? Är det för att det inleddes någon sorts verksamhet då som bara hon skulle veta om. Det finns ju rykten/uppgifter om en sambandsövning i källaren, någon amerikan som ansluter på kvällen. Är det den här mannen hon tar med i bilen ut när hon kör från jobbet? Någon vars närvaro inte får bli känd pga förhållande till främmande makt eller vad?
Delar din uppfattning om Stig Engström, han kan nog avföras som misstänkt om inte mer information tillkommer vill säga. Cred till Remstam som bidrar med primärkällor.
Citera
2015-05-16, 17:10
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Intressant skrivet av Beckerus. Särskilt slutklämmen där han trots allt inte utesluter att uppgifterna stämmer, i varje fall delvis. Dvs, en motkampanj. Är dokumentet i sin tur en desinformationskampanj så kan man ju spekulera i kring vem som ligger bakom den. Och om det alls har med mordet att göra eller om det är någon/några underrättelseorgan som "passar på". När vattnet redan är grumligt så kan man ju ordna lite otyg för sina motståndare.

Så är det. Ett möjligt alternativ är som sagt att man hävdar att dokumenten är falsarium just för att minimera skadan.
Citera
2015-05-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Remstam har nu också publicerat förhören med Reine Jansson.

http://lennartremstam.blogspot.dk/2015/05/vittne-reinhold-jansson-akte-med-fran.html

Att notera:

Jansson hävdar i förhör 870416 att han INTE såg något anmärkningsvärt på Malmskillnadsgatan. Några wt-män, som Sigge i ett senare förhör sade sig ha sett, är det alltså inte tal om.

I både det första förhöret från 1986 och det andra förhöret från 1987 insisterar Jansson på att man börjar åka någonstans mellan 2300 och 2315. I det tredje förhöret från september 1988 däremot är tiden förskjuten till 2315-2320. I december 88 hävdar han däremot att man absolut inte lämnade klubben före 2320.

Jansson förnekar att SC någonsin pratade med Roger Ö i telefon under mordkvällen.

Intressant att Anni Fernberg nämnes. Jag är nästa 100 på att hon är den sk Annie F på Tingsrätten i Harvard-ärendet. Borrning pågår.
Citera
2015-05-16, 17:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt honom själv var han inte enbart en ganska snabb sprinter. Han kunde inte ens springa ikapp en glammande skolklass. När han kom fram var de redan försvunna. Och det är hans egna ord.

Jag har inga antipatier mot honom. Jag påstår enbart att jag förstår hans grunder till att agera som han gjorde.

Att bildligt beskriva honom som jag gör emanerar från de foton som jag själv sett i tidningen Proletären.

Din antydan om att jag inte har tillgång till de mer objektiva uppgifterna som du har för att kunna skapa mig en mer korrekt uppfattning. Var finns de uppgifterna. Som jag sett sedan länge har vi två i tråden tillgång till samma källor. Eller tjuvhåller du på något i en tråd som jag inte besöker.

Där jag söker naturliga förklaringar söker du onaturliga enligt mig.
Förutfattade meningar förklarar bara dina gränser. Det finns ingenting onaturligt i att söka nya kunskaper och förklaringar på mysterier.

SE är ett mysterium. Han hatade Palme (enl tinytiny), han hade jobbat på Skandia/Thule sedan Lindencrona, han hade eget lås till sitt arbetsrum, han klev ut på Sveavägen precis vid MOP,... m.m.
Citera
2015-05-16, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Förutfattade meningar förklarar bara dina gränser. Det finns ingenting onaturligt i att söka nya kunskaper och förklaringar på mysterier.

SE är ett mysterium. Han hatade Palme (enl tinytiny), han hade jobbat på Skandia/Thule sedan Lindencrona, han hade eget lås till sitt arbetsrum, han klev ut på Sveavägen precis vid MOP,... m.m.
Men om han var inblandad varför gick han ut talade i media? Det räcker inte att ha varit på plats och uppträtt märkligt, mer behövs.
Citera
2015-05-16, 17:45
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Står i det där NATO-dokumentet som refererar till bl a OP och indienaffären (vapen-uran) etc. På ett ställe står funds from PARGESA och "RE: Thunholm", dvs "reference, Thunholm". Pargesa var/är ett schweiziskt finansföretag/bank som Thunholm/SEB var involverade i.

https://www.flashback.org/sp30733761

Det där med att Engström tjatar om Oslo hela tiden när han pratar med personalchefen på Skandia på lördagen är ju intressant. I Oslo låg vid den här tiden det skandinaviska operativa ledningen för NATO. Enligt uppgift. Någon med mer fakta där får gärna komplettera.

Bull-Hansen som det står i citatet är norske försvarschefen (ÖB) Fredrik Bull-Hansen. Förutom att han var ÖB mellan 1984-87 så var han chef för norska militära underrättelsetjänsten 1977-79.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Bull-Hansen

Ja, Fredrik Bull-Hansen var norsk forsvarssjef i 1986. Han hadde tidligere vært etterretningssjef, og hadde dermed også et visst ansvar for Stay Behind. Men disse gruppene var nok utenfor hans kontroll, og han prøvde å rydde opp da det kom fram at det fantes mye våpen på avveie hos en del medlemmer (Meyer-saken). http://www.opo1.no/Lundkommisjonen/Lundkommisjonen%20komplett.pdf Mye annet om Stay Behind kom fram i en senere bok av Ronald Bye og Finn Sjue, men lite av det ble bekreftet.
Som forsvarssjef var Bull-Hansen opptatt av det tradisjonelle invasjonsforsvaret og senere kritisk til at deltakelse i utenlandsoppdrag krevde stadig mer ressurser. Han huskes godt fordi han var svært frittalende og snakket forsvarsminister Holst midt imot. Hans advarte spesielt mot at forsvaret av nordområdene var svekket.
Om forholdet til Sverige, så fant jeg en svensk artikkel basert på bl.a. intervjuer med Bull-Hansen. På side 29 står det om Norge og Natos økende frykt for Sovjets opprustning på 70- og 80-tallet. Videre beskrives en bekymring for at et svekket forsvar i nord-Sverige skapte en åpning for sovjetisk invasjon av Norge. Så den norske forsvarssjefen var på denne tiden interessert i et nærmere samarbeid med det svenske forsvaret og sikkert også å påvirke den politiske ledelsen.

Et sitat fra artikkelen beskriver situasjonen i tilfelle angrep på Sverige: «Är det här en strategisk lapsus, eller är det en strategiskt medveten sak där vi bidrar till att dra in NATO i kriget? Det vet inte jag”, svarar Jan Mörtberg. General Fredrik Bull-Hansen, landkommendör i Nordnorge 1980-81 och norsk Forsvarschef (motsvarande ÖB) 1984-87 vet däremot mer. Han bekräftar att man på norsk sida visste om denna lucka i det svenska försvaret. ”Vi tolkade det så att Sveriges möjlighet att effektivt försvara ett mer omfattande sovjetiskt angrepp över det territoriet var liten” säger Fredrik Bull Hansen (side 33). http://www.kkrva.se/wp-content/uploads/Artiklar/084/kkrvaht_4_2008_3.pdf For å forsvare Norge var NATO dermed tvunget til å forsvare Sverige selv om landet sto utenfor.

Ja, hovedkvarteret for NATOs nordkommando lå i 1986 like utenfor Oslo (på Kolsås i Bærum). Øverstkommanderende var alltid britisk, men ellers var ulike NATO-land representert. Nord-Norge, sør-Norge og Baltikum var ansett som de viktigste underkommandoene i nord-Europa http://no.wikipedia.org/wiki/Allied_Forces_Northern_Europe

Lite konspirasjonsteorier å finne om Bull-Hansen. Men leter vi i hans nære omgivelser, så finnes en del (Johan Jørgen Holst, Per Paust, Anne Orderud ... Balkan ).
Senast redigerad av brukerinne 2015-05-16 kl. 17:50.
Citera
2015-05-16, 18:03
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Men om han var inblandad varför gick han ut talade i media? Det räcker inte att ha varit på plats och uppträtt märkligt, mer behövs.

Seriösa och kunniga utredare hade avslöjat honom rätt omgående. Att trixa med in- och utstämplingar varken är eller var någon konst.

Därmed faller hela upplägget, ingick Engström och någon till i Skandiahuset hade de kunnat hanterat det hela mycket elegantare. Istället för att spreja omkring sig lögner och indicier.

Dock ger Anna Hage Engström närvaroalibi, i alla fall sett till hans egna utsagor.
Senast redigerad av Thurizas-09 2015-05-16 kl. 18:09.
Citera
2015-05-16, 19:38
Bannlyst
Vad säger mvagrippa och natteknik när det gäller Stig Engström?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in