2015-05-16, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Oavsett om han är inblandad eller bara en mytoman som vill ha uppmärksamhet så måste en person som finns på mordplatsen klädd som mördaren och ljuger om sina förehavanden utredas. Det är det enda namnet som vi har rent konkret som fanns på plats.

Fast då måste någon annan än PU ta i det. Det ingår nämligen inte i deras instruktion. De får bara ta i saker som har med levande människor att göra som slutligen kan dömas i domstol. Med andra ord kan de inte jobbar med SE, CGÖ, VG mfl hur intressant det än är.

Möjligen skulle de kunna jobba med AK kring Skandia om det fanns intresse.
Citera
2015-05-16, 09:25
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Håller med om logiken speciellt om man ser honom som utvald skytt. Men vill man stå i centrum och har gjort samhället århundratdets tjänst och sen får man inte ens lämna sina vittnesmål. Är han inblandad så tror jag inte att han var tänkt som skytt. Han hade bara hjälpt till med bevakning eller med att se till så gubbarna kunde få lite värme på baksidan. Sen när han ska hålla uppsikt på sin sida så korsar plötsligt paret Sveavägen. Det kanske bara var en spaning och att det är han som är Moelvs gubbe som "sköt i affekt".
Oavsett om han är inblandad eller bara en mytoman som vill ha uppmärksamhet så måste en person som finns på mordplatsen klädd som mördaren och ljuger om sina förehavanden utredas. Det är det enda namnet som vi har rent konkret som fanns på plats.
Om man inte tror att något annat vittne eller poliserna i tjänst har utfört mordet. Allt annat är bara gissningar och fantasier. Anonyma brev och diverse utpekanden år efter händelsen.

Jag har aldrig förstått faiblessen med att utse SE till skytt. Där bred ryggtavla och 30 till 40 år uppgraderades till hans 52 och en spolformad kropp. Där hans springande enligt honom själv enbart var att springa efter en glammande skolklass. Den beskrivningen är han ensam om. Liksom mycket annat.

Är det inte så att hans beskrivning är nedsättande i många fall.

Anna Hage gjorde allt fel. Det var han som gjorde det rätta med att placera honom i en rätt ställning. Det var enbart han som kunde kommunicera med Lisbet. Det var han som visade riktningen med hela armen Söderström kunde inte ens parkera rätt. Han stod 20 meter därifrån och kunde inte sköta sköta sitt arbete. Som senare Holmer och GW köpte. Samtidigt som han var en elefant visade han riktningen med sin snabel.

Redan här finns det en anomali. Det högsta befälet på stan. Som tidigare blivit utsedd till det p.g.a. sin tidigare inkompetens.

Fel signalement gavs. Som av en slump var hans eget. Och även fast han stod där i sammanhanget med signalementet och protesterade så var det ingen som förstod sambandet och inte ens noterade hans uppenbarelse. Trots hans egna protester.

Jag vill inte vara otrevlig, men diskuterar du och jag samma mord.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-16 kl. 09:36.
Citera
2015-05-16, 09:33
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I Henry Olofssons förhör anges att Ann-Sofi Olofsson ska åka till Österrike och inte Öst-Tyskland . Mera logiskt i sportlovstider.

Det låter bättre. Jag läste väl slarvigt, det var väl på nattkröken och snokade igenom förhöret.

Men det finns ju annat av intresse. Är det ett utbrett fuskande med tidsskrivningen bland väktarna som får det att verka märkligt? Och varför har inte Engstöms alla ut- och inpasseringar loggats?
Citera
2015-05-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det låter bättre. Jag läste väl slarvigt, det var väl på nattkröken och snokade igenom förhöret.

Men det finns ju annat av intresse. Är det ett utbrett fuskande med tidsskrivningen bland väktarna som får det att verka märkligt? Och varför har inte Engstöms alla ut- och inpasseringar loggats?

Utpasseringarna är bara ett vred det registreras ej. Man ska dra sitt stämpelkort om man tar längre lunch alltså ej äter i interna matsalen. Men det har med lönerna att göra ej med dörrarna. Som de uppger i förhören så känner väktarna många av personalen så väl så att de mot föreskrifterna öppnar dörren för dem när de bankar på utan att de drar sitt kort. Så att det saknas loggar är inget konstigt.
Det som är konstigt är att SE hävdar att han ej varit ute tidigare när väktare hade släppt in honom.
Citera
2015-05-16, 10:00
Medlem
Är det läge att läsa FurirRevaers tidigare inlagda artikel:

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2015-05-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast då måste någon annan än PU ta i det. Det ingår nämligen inte i deras instruktion. De får bara ta i saker som har med levande människor att göra som slutligen kan dömas i domstol. Med andra ord kan de inte jobbar med SE, CGÖ, VG mfl hur intressant det än är.

Möjligen skulle de kunna jobba med AK kring Skandia om det fanns intresse.

Är det då inte inte slående i sammanhanget att de som ville ha en lösning en gång i tiden var de som ville ha en lösning som inte var sanningen men samtidigt definierade sanningen via HH. Och kom undan med det.

För är det inte så boboslacke. Att skillnaden mellan sanningen och lögnen är en skyttegrav mellan de som vet och de som inte vill att andra ska veta. Där vinnaren på slagfältet skriver historien. Där du själv i ett antal inlägg vädjar till de som vet eftersom annars skriver andra personer deras historia och eftermäle.

Där dagens unga skiter i detta. Eftersom de är framtiden utan att känna till historien. Och samtidigt på något sätt inte vill veta. Eftersom det är ointressant.

Jag och du och alla andra i tråden är kvarlevor som inte ens i framtiden kan detekteras av en idemässig paleontolog. Eftersom intresse saknas.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-16 kl. 10:38.
Citera
2015-05-16, 11:22
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Var kommer uppgiften om Pargesa ifrån?
Står i det där NATO-dokumentet som refererar till bl a OP och indienaffären (vapen-uran) etc. På ett ställe står funds from PARGESA och "RE: Thunholm", dvs "reference, Thunholm". Pargesa var/är ett schweiziskt finansföretag/bank som Thunholm/SEB var involverade i.

https://www.flashback.org/sp30733761
Citat:
N-15: NORSE CONTACT WITH HOSTEN AND HIS GROUP HAS BEEN ESTABLISHED BY BULL-HANSEN STAFF TO WARM CAMPAGN FOR SWEDEN TO JOIN NATO AND DESTAB[ILIZE] SWEDISH POLIT[ICAL] SCENE. FUNDS FROM PARGESA AS NEEDED. (RE:THUNHOLM)XX
Det där med att Engström tjatar om Oslo hela tiden när han pratar med personalchefen på Skandia på lördagen är ju intressant. I Oslo låg vid den här tiden det skandinaviska operativa ledningen för NATO. Enligt uppgift. Någon med mer fakta där får gärna komplettera.

Bull-Hansen som det står i citatet är norske försvarschefen (ÖB) Fredrik Bull-Hansen. Förutom att han var ÖB mellan 1984-87 så var han chef för norska militära underrättelsetjänsten 1977-79.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Bull-Hansen
Senast redigerad av FurirRevaer 2015-05-16 kl. 11:34. Anledning: Faktatillägg
Citera
2015-05-16, 11:49
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har aldrig förstått faiblessen med att utse SE till skytt. Där bred ryggtavla och 30 till 40 år uppgraderades till hans 52 och en spolformad kropp. Där hans springande enligt honom själv enbart var att springa efter en glammande skolklass. Den beskrivningen är han ensam om. Liksom mycket annat.

Anna Hage gjorde allt fel. Det var han som gjorde det rätta med att placera honom i en rätt ställning. Det var enbart han som kunde kommunicera med Lisbet. Det var han som visade riktningen med hela armen Söderström kunde inte ens parkera rätt. Han stod 20 meter därifrån och kunde inte sköta sköta sitt arbete. Som senare Holmer och GW köpte. Samtidigt som han var en elefant visade han riktningen med sin snabel.

Redan här finns det en anomali. Det högsta befälet på stan. Som tidigare blivit utsedd till det p.g.a. sin tidigare inkompetens.

Fel signalement gavs. Som av en slump var hans eget. Och även fast han stod där i sammanhanget med signalementet och protesterade så var det ingen som förstod sambandet och inte ens noterade hans uppenbarelse. Trots hans egna protester.

Det blir mer och mer som tyder på att Engström antingen är den ensamme galningen som av en slump stöter på paret Palme och råkar vara beväpnad (tagit med vapnet till jobbet för att rengöra det eller så gillar han bara känslan av att bära på det. Finns sådana människor. Eller något annat skäl, okänt för oss). Läs t ex K-O Bornemarks kriminalroman om mordet, Skyldig utan skuld.

Eller så är han en speciell person som vill göra sig en större roll i livet än vad han mäktar med. Som du skriver så gör alla andra fel, bara han gör allt rätt. Han vet, han förstår och är i centrum. Fast ingen sett eller lagt märke till honom. En chockad och upprörd gubbe bland andra chockade och upprörda vittnen. Som bara vågade kika fram och sedan stövla tillbaka till jobbet och säkerheten, dricka kaffe för att lugna sig innan han ringer frun. Prata av sig.

Nej, jag tror inte längre att han är en del i en konspiration men han borde ha plockats in och förhörts grundligen. Jämför fotografen Berlins berättelse om hur han misstänktes och plockades in för förhör. Eller Gunnarsson. Eller Alf Lundin. T o m Kramm plockades ju in men han hade alibi som gjorde att han släpptes omgående.

Däremot framstår Kohut som mer och mer misstänkt. Varför gjorde hon så att hon var ensam mellan 1645-2045? Är det för att det inleddes någon sorts verksamhet då som bara hon skulle veta om. Det finns ju rykten/uppgifter om en sambandsövning i källaren, någon amerikan som ansluter på kvällen. Är det den här mannen hon tar med i bilen ut när hon kör från jobbet? Någon vars närvaro inte får bli känd pga förhållande till främmande makt eller vad?
Citera
2015-05-16, 11:50
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Snälla läs gärna det som det länkas till istället för att ställa idiotiska frågor. Den larmande dörren åtgärdades av den äldre kvinnliga väktaren på sin rond.

Vad är det för idiotiska frågor jag ställer? Den uppgiften har jag sett på flera håll tidigare. Ber om ursäkt för att jag missade att uppgiften om vem som stängde dörren fanns att finna i länkat material. I övrigt förväntar jag mig inte att du har förmåga att koppla samman informationen i NATO-dokumenten med andra uppgifter utifrån din snäva horisont. Tur att det finns andra som varit med ett tag som tycks finna detta intressant.
Citera
2015-05-16, 11:53
Medlem
Lite om ITAC:

http://www.dn.se/arkiv/nyheter/falskt-spar-gav-nato-skulden
Citera
2015-05-16, 12:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Oavsett om han var den flyende man som vittnen sett eller inte, så hade han ingen spolformad kropp men ett lite plufsigt ansikte. Enligt honom själv var han en ganska snabb sprinter. Dina förutfattade meningar har ett ganska begränsat intresse. Droppa din bild av SE, som nog är formad av olika antipatier, och skapa dig en ny utifrån mer objektiva uppgifter.
Citera
2015-05-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det blir mer och mer som tyder på att Engström antingen är den ensamme galningen som av en slump stöter på paret Palme och råkar vara beväpnad (tagit med vapnet till jobbet för att rengöra det eller så gillar han bara känslan av att bära på det. Finns sådana människor. Eller något annat skäl, okänt för oss). Läs t ex K-O Bornemarks kriminalroman om mordet, Skyldig utan skuld.

Eller så är han en speciell person som vill göra sig en större roll i livet än vad han mäktar med. Som du skriver så gör alla andra fel, bara han gör allt rätt. Han vet, han förstår och är i centrum. Fast ingen sett eller lagt märke till honom. En chockad och upprörd gubbe bland andra chockade och upprörda vittnen. Som bara vågade kika fram och sedan stövla tillbaka till jobbet och säkerheten, dricka kaffe för att lugna sig innan han ringer frun. Prata av sig.

Nej, jag tror inte längre att han är en del i en konspiration men han borde ha plockats in och förhörts grundligen. Jämför fotografen Berlins berättelse om hur han misstänktes och plockades in för förhör. Eller Gunnarsson. Eller Alf Lundin. T o m Kramm plockades ju in men han hade alibi som gjorde att han släpptes omgående.

Däremot framstår Kohut som mer och mer misstänkt. Varför gjorde hon så att hon var ensam mellan 1645-2045? Är det för att det inleddes någon sorts verksamhet då som bara hon skulle veta om. Det finns ju rykten/uppgifter om en sambandsövning i källaren, någon amerikan som ansluter på kvällen. Är det den här mannen hon tar med i bilen ut när hon kör från jobbet? Någon vars närvaro inte får bli känd pga förhållande till främmande makt eller vad?

Kohuts vittnesmål saknas. Men där man i sammanhanget via de andras utsagor inte kan spåra mer än jag kan förklara.

Enligt Olofsson var det inte onormalt att butikens ägare Lennart på fredagar önskade tillgång till den gröna dörren. Där man själva öppnade tillgången via garageporten samtidigt som man ignorerade dörrens larm eftersom man insåg larmets källa. Där Kohut i sammanhanget jobbade ensam. Men eftersom Palme mördades blev denna normalitet till något onormalt och suspekt.

Enligt de vittnesmål som vi diskuterar finns det inget som tyder på att Engströms eller Kohuts agerande styrdes efter mordets tidtabell. Snarare är det väl så att de styrdes efter ett normalt beteende på arbetsplatsen.

Där Bergström ger intryck av en anomali ger de andra uttryck för en normalitet och en verklighet. Där skillnaden mellan en chef och dess fotfolk enbart kan skönjas när chefen sätts under press.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in