2015-05-16, 08:10
Medlem
JoaquinPhoenixs avatar
Emojis känns så otroligt barnsligt och det har gått helt överstyr idag. Speciellt när man ser vuxna män och kvinnor som skriver halva sina sms med emoji gubbar och figurer. Jag har otroligt svårt att ta någon seriös som använder dem men jag är kanske helt ensam om detta.

Hur känner ni kring detta?
Citera
2015-05-16, 08:53
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinPhoenix
Emojis känns så otroligt barnsligt och det har gått helt överstyr idag. Speciellt när man ser vuxna män och kvinnor som skriver halva sina sms med emoji gubbar och figurer. Jag har otroligt svårt att ta någon seriös som använder dem men jag är kanske helt ensam om detta.

Man kan ju använda en i slutet på sitt sms för att tydliggöra ens sinnesstämning.
Citera
2015-05-16, 09:09
Medlem
FrankBucks avatar
Tycker faktiskt det är ett underskattat, smidigt sätt att uttrycka saker och ting. Enda anledningen till att vi har skriftspråk istället för "tecken" (som kinesiskan) torde vara att alla inte kan rita, detta löser ju dock dagen teknologi.
Citera
2015-05-16, 09:31
Medlem
endures avatar
Menar du alla emojis eller bara de som kan uppfattas överflödiga?

T.ex. en smiley =) eller winkey är ju helt ok, tycker jag.

Fler än så är lite töntigt. Däremot kan jag dra till med en tennisboll och ett frågetecken när jag hör med en polare om hen vill spela tennis, men det är ett specialfall för mig iaf.
Citera
2015-05-16, 10:12
Medlem
Vissa tycker jag är OK när det ska förtydligas att något sagts som skämt så det inte kan misstolkas.

Använder eller :P

Adrig

Nått som stör mig är de som använder kräkande smileys och andra liknande om och om igen.
När något diskuteras på Facebook och det är samma personer igen och igen som använder dessa larviga smileys för tioåringar när dom själva är 20-70 år gamla.
Oftast sätter dom dit dessa larviga kräkssmileys och skriver aldrig ens ord!

Dessa människor känns som att jag vill inte ens ha med dom att göra.
Typ att dom har taskig smak och är mindre bemedlade.
Citera
2015-05-16, 12:02
Medlem
bog11s avatar
Citat:

Det är ju inte nåt speciellt problem med just emojis, utan ett generellt samhällsproblem. Vi har idag en stor grupp "vuxna" som vägrar växa upp och ta riktigt ansvar. Titta på de flesta arbetsplatser vilken otrolig massa barnsligheter det förekommer där. Eller se på drogproblemen, där "vuxna" medvetet väljer att supa sig fulla regelbundet, eller "vuxna" som medvetet väljer att bli knarkare. Hur vuxet och ansvarsfullt är det?

Emojis är inte ett problem, det är ett symptom på ett betydligt allvarligare problem. Men då är detta fel forum.
Citera
2015-05-16, 12:29
Medlem
Vi är väl lata och vill lägga ner så lite jobb som möjligt på kommunikation. När man pratar ansikte mot ansikte med någon, både hör de ens tonfall och ser ens ansiktsuttryck, så man kan använda väldigt få ord. Att t.ex. svara "coolt" till någon kan räcka i ett vanligt samtal, men kan betyda massor av olika saker när man skriver det, med olika nyanser.

* Hur ironisk är personen på en skala?
* Ointressant - jag har hört skämtet förut?
* Intressant men jag vill inte veta mer?
* Jag vill egentligen bara smöra för att få dig i säng?
Citera
2015-05-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Tycker faktiskt det är ett underskattat, smidigt sätt att uttrycka saker och ting. Enda anledningen till att vi har skriftspråk istället för "tecken" (som kinesiskan) torde vara att alla inte kan rita, detta löser ju dock dagen teknologi.

Citat:
Ursprungligen postat av endure
Däremot kan jag dra till med en tennisboll och ett frågetecken när jag hör med en polare om hen vill spela tennis, men det är ett specialfall för mig iaf.

Men det skulle bli väldigt stora tangentbord med alla symboler
Citera
2015-05-17, 11:37
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Endian
Men det skulle bli väldigt stora tangentbord med alla symboler

Kan ju kombinera tecken, t ex en boll plus en hand betyder handboll samtidigt som en boll plus en fot betyder fotboll
Citera
2015-05-17, 12:44
Medlem
Citat:

Emojis är väldigt bra när de inte överanvänds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in