2015-05-15, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Om man lyckas i sitt liv så jobbar man, skaffar familj, pensioneras och sen dör.

Är det här verkligen din definition av ett lyckat liv?
Citera
2015-05-15, 17:20
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NopeNope
nu är jag ateist, men på vilket sätt visar det att det inte skulle finnas någon gud?

Därför att man inte belönas för goda handlingar utan tvärtom i många fall straffas. En rättvis gud hade aldrig tillåtit detta så religion är bluff och skit. Sen kan dumma lättlurade idioter tro på en belöning i himlen men inte fan får de det.
Citera
2015-05-15, 17:24
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Är det här verkligen din definition av ett lyckat liv?

Att bli rik och slippa jobba är väl bättre men man kommer ändå dö och förlora allt. Innan dess blir man ful, gammal och sjuk. Man förnedras till slut och sedan dör. Det finns ingen lycka annat än tillfälligt och när man dör spelar egentligen ingen roll. Bäst om jorden mycket snart gick under så folk slipper lida mer. Allt lidandet uppvägs knappast av korta och tillfälliga glädjeämnen så åt helvete med allt.
Citera
2015-05-15, 17:24
Medlem
proconsuls avatar
Världen är inte skyldig dig något. Ta av offerkoftan. Envar är sin egen lyckas smed, you know.
Citera
2015-05-15, 17:37
Medlem
Citat:
Om man lyckas i sitt liv så jobbar man, skaffar familj, pensioneras och sen dör. Är detta meningsfullt eller roligt? Nej... Misslyckas man så blir livet skit på andra sätt.

Jag har trott på andlighet, karma m.m. men har insett att det inte kan finnas någon högre ordning eller rättvisa. Man belönas inte på något sätt för att man gör det rätta eller försöker sköta sig. I mitt eget fall så hade det inte spelat någon roll om jag skitit i allt efter 9:an. Jag tog mig dock trots problem genom gymnasiet och försökte läsa vidare. Sen en massa tillfälliga jobb och yrkesutbildningar. All denna skit var dock helt meningslös, det inser jag nu. Jag hade varit i exakt samma situation oavsett vad jag gjort.

Och belönas för godhet. Vilket skämt... Ateister tror ändå inte på det men jag gjorde det. Jag har hjälpt folk och låtit bli att göra dåliga saker jag kunnat göra. Trots detta så är jag i den mest jävliga situationen någonsin. Det bevisar fanimej det inte finns någon gud, rättvisa eller liknande. Det finns bara skit i denna världen och jag hatar den.
Inte för att det är till någon tröst, men i en värld där det finns en strävan vilken majoriteten efterföljer kommer det alltid finnas de som inte nå hela vägen fram. För att det ska kunna finnas vinnare måste det finnas förlorare. Du tycks tillhöra den senare kategorin och jag beklagar verkligen. Själv har svåra tider alltid löst sig och mina nära har varit förlåtande. Jag borde verkligen inte vara lika lyckligt lottad som jag faktiskt är!

I vilket fall hoppas jag du kan vända på steken på något vis. Visst, du har oförtjänt hamnat på avbytarbänken och du är missnöjd med att nästan alltid tilldelas den sämsta handen kort (trots att det egentligen är slumpen som styr), men kan du inte tänka dig en annan stig att vandra på?
Citera
2015-05-15, 18:03
Medlem
Gå till en kyrkogård. Sätt dig på en grav. Meditera.

Ge upp sökandet efter ljus. Kontemplera ditt sanna jag. Intet, tomheten, döden.
Citera
2015-05-15, 18:08
Medlem
Goose420s avatar
Citat:
Om man lyckas i sitt liv så jobbar man, skaffar familj, pensioneras och sen dör. Är detta meningsfullt eller roligt? Nej... Misslyckas man så blir livet skit på andra sätt.

Jag har trott på andlighet, karma m.m. men har insett att det inte kan finnas någon högre ordning eller rättvisa. Man belönas inte på något sätt för att man gör det rätta eller försöker sköta sig. I mitt eget fall så hade det inte spelat någon roll om jag skitit i allt efter 9:an. Jag tog mig dock trots problem genom gymnasiet och försökte läsa vidare. Sen en massa tillfälliga jobb och yrkesutbildningar. All denna skit var dock helt meningslös, det inser jag nu. Jag hade varit i exakt samma situation oavsett vad jag gjort.

Och belönas för godhet. Vilket skämt... Ateister tror ändå inte på det men jag gjorde det. Jag har hjälpt folk och låtit bli att göra dåliga saker jag kunnat göra. Trots detta så är jag i den mest jävliga situationen någonsin. Det bevisar fanimej det inte finns någon gud, rättvisa eller liknande. Det finns bara skit i denna världen och jag hatar den.

På vilket sätt är du i den mest jävliga situationen någonsin?
Senast redigerad av Goose420 2015-05-15 kl. 18:35.
Citera
2015-05-15, 18:38
Bannlyst
Citat:
Därför att man inte belönas för goda handlingar utan tvärtom i många fall straffas. En rättvis gud hade aldrig tillåtit detta så religion är bluff och skit. Sen kan dumma lättlurade idioter tro på en belöning i himlen men inte fan får de det.
typiskt de som tror på gud har den naiva inställningen till att gud skulle bry sig om människan
om nu gud finns, varför skulle gud vara behandla människan på något speciellt sätt?
Citera
2015-05-15, 21:55
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Världen är inte skyldig dig något. Ta av offerkoftan. Envar är sin egen lyckas smed, you know.

Du har rätt egentligen men är man religiös, har någon form av ödestro eller tror på karma så förväntar man sig någon form av rättvisa. Visst fattar jag att det nog egentligen inte finns något sådant men ändå...
Citera
2015-05-15, 22:05
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Inte för att det är till någon tröst, men i en värld där det finns en strävan vilken majoriteten efterföljer kommer det alltid finnas de som inte nå hela vägen fram. För att det ska kunna finnas vinnare måste det finnas förlorare. Du tycks tillhöra den senare kategorin och jag beklagar verkligen. Själv har svåra tider alltid löst sig och mina nära har varit förlåtande. Jag borde verkligen inte vara lika lyckligt lottad som jag faktiskt är!

Tack. Jag ser mig dock inte direkt som en förlorare och hade det inte varit för vissa saker hade jag varit ganska nöjd. Jag kan klara mig med mycket lite och har i perioder gjort det. Är absolut inte bortskämd och hade min situation bara varit någorlunda hade jag inte klagat. Man kan se det så att när jag klagar, då är det verkligen illa.

Citat:
I vilket fall hoppas jag du kan vända på steken på något vis. Visst, du har oförtjänt hamnat på avbytarbänken och du är missnöjd med att nästan alltid tilldelas den sämsta handen kort (trots att det egentligen är slumpen som styr), men kan du inte tänka dig en annan stig att vandra på?

Ja, jag skrev en gång att jag t.o.m. kan tänka mig att sälja min själ om det löser mina problem. Så långt vill jag inte gå men min kropp i varje fall. Åtminstone till kvinnor... Överlag är jag dock inte missnöjd då jag har tur i andra sammanhang och behandlas väl av de flesta människor. Så jag är öppen för alla förslag när det gäller något nytt som kan förändra mitt liv.
Citera
2015-05-15, 22:11
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goose420
På vilket sätt är du i den mest jävliga situationen någonsin?

Vill inte berätta för mycket men den är jävlig för den har pågått länge och är mycket svår att lösa. Det finns ingen uppenbar lösning annars hade problemet varit borta. De flesta problem löser jag som ingenting så det är inte så att jag inte gjort nog. Det är en helt jävlig sak som hade fått de flesta människor på knä på kort tid. Jag är dock bra på att uthärda saker vilket är både en styrka och en svaghet.
Citera
2015-05-15, 22:21
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NopeNope
typiskt de som tror på gud har den naiva inställningen till att gud skulle bry sig om människan
om nu gud finns, varför skulle gud vara behandla människan på något speciellt sätt?

Tanken om Gud kommer ju från religioner och där har människan en särskild plats. Om det finns en Gud som skapat allt men sen bara struntar i det, är det inte mycket till gud att dyrka. Sen menar du kanske att Gud inte skulle bry sig mer om människan än om djuren. Kan vara så såklart. Jag har fört fram liknande argument till en kompis som tycker att världen eller åtminstone samhället borde vara på ett visst sätt. Jag har förklarat att vi är naturliga varelser och hade vi levat i naturen, så hade vi inte kunnat förvänta oss något. Giftormar finns t.ex. och det är inte så mycket att göra åt det. Man får försöka överleva bäst man kan, och utöver det kan man inte göra så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in