2015-05-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Sedan är det bara löjligt att hoppa på männen och säga att "de kan ta mig tusan ligga utan skydd". Ja och det finns gott om kvinnor som ligger utan skydd med.
Då kan man ju med din logik (har läst några av dina inlägg) säga till kvinna använd skydd eller ta konsekvenserna (hon skall tvingas att föda barnet).

Skydda sig och ta konsekvenserna skall gälla bägge könen.

Har du någonsin tänkt på att det finns män som vill bli fäder men kvinna tar ändå abort för att hon inte vill bli mor? Han kan bara stå där maktlöst och titta på när han förlorar det som kunde bli hans barn.

Inser du vilken makt vi kvinnor har i den situationen om det blir barn trots skydd, då inget skydd är 100%?

Mannen skall i stort sätt hålla käften och rätta sig efter kvinnas beslut?

Kvinnan även om hon skyddar sig har rätten att välja om hon vill behålla barnet eller inte.
Mannen har INTE den rätten även om han skyddar sig.

Kvinnan bör för i helvete också ta ansvaret om hon vill behålla barnet mot en mans vilja och han har valt att använda skydd.

Därför skall en man ha samma rättigheter till att få abort. Nu kan ju inte mannen tvinga in kvinnan på abortkliniken. Dock så kan man införa en lag som man kan kalla "juridisk abort". D.v.s han blir ansvars befriad OCH han får inte träffa barnet.
I det läget så har ju alla barn rätten att veta sitt ursprung. Och då kan man ju anamma donationslagen att när barnet är 18år så får det ta kontakt med pappan.
För att det inte skall bli "fel far" så kan man ju bara ta ett DNA test när barnet är född och registerar att kille XX är pappan men killen skriver inte på faderskapserkännandet och blir ansvars befriad från underhåll och får inte ta kontakt med barnet.

Nej precis.. Lika lite som det är mannens skyldighet att ställa upp som spermadonatorer till kvinnor som vill ha barn och knullar utan skydd.

Vill kvinnan ha barn, så skall hon ha som krav på sig försäkra sig först med mannen innan hon knullar att han vill bli far.

Ansvar skall gå åt bägge hållen.
Det där är bara en totalvriden logik för alla som inte fattat att om man avbryter graviditeten så blir det ingen annan konsekvens av att inte använda skydd än en avbruten graviditet. Varför ska man då hitta på andra konsekvenser som kvinnor ska ta av att inte ta ansvar för skydd?
Citera
2015-05-15, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Jo på sätt och vis gör den det när män vill kunna kräva abort på kvinnokroppar.

Nej. Det är inte det det handlar om. Ignorera oLf och manmanne. Jag har sagt åt dig att göra det tidigare.
Citera
2015-05-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Vilka män vill kräva abort på kvinnokroppar?

Halmdockor är allt de kan attackera. Alltid så.
Citera
2015-05-15, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Bingo! Abortförbud.

Att kvinnan skall ansvara för sin kropp = abortförbud! .... ???

Vet du vad ansvar innebär?
Hur i hela friden tänker du?
Senast redigerad av ManManne 2015-05-15 kl. 10:04.
Citera
2015-05-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Varför är det förödande? Vari mitt resonemang påstår jag att människovärdet för födda människor skulle avta med åren? En glidande skala är tvärtom tämligen rimlig, och för min del så är det för den födda människan handlingar som bestämmer värdet - inte några påhittade åldersgränser.

Om man överlåter det åt modern, då har man sagt att embryot enbart har det värde som moderna skönsmässigt vill åsätta det. Det kan bli värdefullt eller värdelöst, helt på godtyckliga grunder. Ur ett objektivt perspektiv således värdelöst.

Du vet min inställning till den irländska kvinnan; medicinska skäl är godtagbara för abort och det irländska fallet är ett typexempel på vilka dumheter som begås av människor som alltid följer konsekvenserna av ett ställningstagande även in absurdum. Att vara observant för att det kan finnas kolliderande principer och ha ett pragmatiskt synsätt, illustreras tydligt.

"Räddar?" Det dödar dem. Hur är det att rädda barn?

Man måste förstå i vilket sammanhang och i vilken samhällsanda som abortlagstiftningen tillkom. De tio åren mellan ca 1965 och 1975 var i många avseenden helt stolliga, när det gäller politisk samhällsutveckling, och många av dessa stolligheter avfärdades före denna tid, och även efter denna tid. Det är ett av skälen till att ånyo granska dylik lagstiftning.

Nu är Du upprörd igen, ty Du lägger till omotiverade "Du" här och där.

Sedan tidigare vet Du min inställning till underåriga flickors möjligheter till abort, och att jag också är för en höjning av tillåten ålder för sexuellt umgänge.

Varför är det inte lika intressant att titta på Sverige och hur det såg ut här före dagens abortlagstiftning? Därtill missar Du att min inställning till sexualbrottslingar är synnerligen skarp, och att med dagens teknik är det betydligt lättare att nå fällande domar på ett säkert rättstekniskt underlag än förr, varför möjligheterna att både avskräcka från och upphäva upprepade sexualbrott är bättre än förr. fast det kräver lagändringar, till gärningsmännens nackdel.

Du glömmer helt bekvämt att fäderna också kan bli berövade ett faderskap genom att modern, utan att behöva informera, kan ta livet av det barn som mannen annars anses bära halva ansvaret för. Detta gör mannens rättsliga ställning visavi sitt barn mycket svag. Avståndet mellan makt och ansvar illustreras här tydligt.

Jag blir inte upprörd jag blir irriterad eftersom du inte verkar se ologiken i ditt resonemang samt hur ovärdigt och ohumant och direkt rättsvidrigt din ordning hade blivit i realiteten för många människor.

Du anser att vi ska betrakta alla foster som människovärdiga på en glidande skala. Men fri abort ska vara förbjudet längs hela denna skala. Alltså går embryot/ fostrets människovärde alltid före kvinnans behov, liv, vilja och kroppsliga integritet oavsett.
Men! plötsligt om kvinnan blivit våldtagen, är underårig så förlorar plötsligt samma foster sin människovärdighet och då går det utmärkt att ta ett abortpiller och mörda nämna foster som man alltså betraktar som människa.

Du har ännu ej förklarat din etik, moral kring detta.
Gäller samma värdering kring människor vid liv? Om en kvinna blir våldtagen förlorar i samma stund hennes barn och släktingar sina människovärden? Blir de sämre värda plötsligt och kan hanteras lite hipp som happ?

Om man bestämmer att foster har ett människovärde, en integritet som människa, så måste detta värde självfallet gälla i alla lägen.

Sexbrottslighet har en bevisad klar svårighet att bevisas i domstolar, är ju tämligen uppenbart om man ser till de senaste årens uppmärksammande fall och till hur statistiken ser ut.
Det är ord som står mot ord i de flesta fall. GM säger frivilligt! BO säger våldtäkt!
Hur tycker du abortlagstiftningen ska döma i dessa fall? Ännu en fråga som du inte klarar besvara.
Vill du verkligen leva i ett Sverige där våldtagna kvinnor tvingas föda barn efter våldtäkter som i de katolska länderna?
15-åringen kunde lika gärna vara en 20-åring eller en 40-åring för den delen och det vet du också.

Och vill du verkligen tillbaka till en tid där kvinnor ska ha ågren hela tiden för att de kan bli gravida mot sin vilja? Och där sex enbart ska ses som "barntillverkning" och inget annat.
Ja, just, det glömde jag, är ju exakt vad du vill.

Vi lever i en värld där vi har åtskilliga stora problem ett av de största är överbefolkning och alla de katastrofala följder detta för med sig.
Vi lever också i en värld med extremt kvinnoförtryck, där just kvinnors rätt till sin egen kropp och reproduktion är själva nyckeln till värdiga liv, inte bara för kvinnor utan även för deras barn.

Ca 80 000 kvinnor dör varje år i illegala aborter i världen, tycker du vi behöver krydda denna anrättning med lite svenska donnor?
(http://www.fritanke.se/professor-staffan-bergstrom-”sakrare-illegala-aborter-ar-en-plikt”/)

Dessutom har du heller inte lyckats förklara för mig det värdiga och humana i att den kvinna i ditt system som tvingas föda barn mot sin vilja och utanför ett äktenskap, hennes barn ska sen straffas dubbelt via att inte ens ha rätt till barnbidrag som de andra kottarna i det "trygga" svenska boet.

varför inte skaffa speciell getton direkt där dessa skamfulla kvinnor som haft sex!!! utanför äktenskapet, sen ska sitta och skämmas tillsammans med sina små bastarder, som även de får en fin-fin start på livet?

Du är en darling herr uv, mycket trevlig uggla, men dina åsikter är förfärliga och direkt människo- förnedrande.
Det står jag för.

Tycker du ska läsa biografin kring Astrid Lindgrens liv: Ett liv.
Som just mycket behandlar det livstrauma hon fick leva med för att hon just blev gravid som ogift i ett samhälle som mycket präglades av exakt de tankar du står för.
Sen kan du förklara för mig vad det värdiga är med det system som tvingar in en så intelligent och begåvad kvinna som Astrid var in i en sån livssituation?

Sen tycker jag du ska förklara hur du ska tvinga in fäder in i ditt system?
Ska pappor till ofrivilliga barn som kommer till för att mamman inte får lov göra abort ska de tvingas via polis och rättsväsende att också fostra sina barn, precis som man tvingar kvinnan?
Hur ser det systemet ut rent praktiskt? Och om du inte förespråkar praktisk tvång för fäderna till blöjbyte och vällingservering men ändå är för jämställdhet..var nånstans ska mödrar lämna in sina oönskade kottar? Nya statliga barnhus?
För??? ska kvinnor tvingas till 18 år praktiskt omvårdnad av barn men inte fäder?
Vilken lösning har du på detta för män som har sex före äktenskapet?
Senast redigerad av ScottWalter 2015-05-15 kl. 10:20.
Citera
2015-05-15, 10:06
Medlem
Citat:

Faktum är ju att du som argumenterar för abortförbud i den här tråden. Använd skydd annars ta konsekvenserna. Så låter det.
Citera
2015-05-15, 10:07
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Det där är bara en totalvriden logik för alla som inte fattat att om man avbryter graviditeten så blir det ingen annan konsekvens av att inte använda skydd än en avbruten graviditet. Varför ska man då hitta på andra konsekvenser som kvinnor ska ta av att inte ta ansvar för skydd?

Ja använder man "vriden logik" när man läser andras text så kan man förstå ditt "svar.

Annars så säger jag till dig. Läs om läs rätt. Jag tänker inte bära hundhuvud för något jag inte sagt eller skrivit.
Senast redigerad av Empress 2015-05-15 kl. 10:15.
Citera
2015-05-15, 10:12
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Hur i hela friden skall man kunna ta abort på en kvinnokropp?

Första och enda aborten jag gjorde (ja min make och jag hade använt skydd), så tog jag abort av ett embroy som växte i min livmoder, inte min egna kropp.
Citera
2015-05-15, 10:22
Medlem
I gamla testamentet införde man öga för öga, tand för tand. Det var för att göra rättvisan mindre grym.
I fall vi nu accepterar det absurda i att mannen skulle vara skyldig till att kvinnan gör sig gravid. Vilket lidande orsakar han då för kvinnan?
Det är egentligen ganska enkelt att uppskatta det maximala lidandet, för det är kort och gott abort. Väljer kvinnan något annat än abort så är det givetvis för att det är bättre för henne.

Varför skall då mannen straffas för mer än abort? Det är värre än öga för öga, tand för tand, och som sagt för en absurd anklagelse?
Citera
2015-05-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
I gamla testamentet införde man öga för öga, tand för tand. Det var för att göra rättvisan mindre grym.
I fall vi nu accepterar det absurda i att mannen skulle vara skyldig till att kvinnan gör sig gravid. Vilket lidande orsakar han då för kvinnan?
Det är egentligen ganska enkelt att uppskatta det maximala lidandet, för det är kort och gott abort. Väljer kvinnan något annat än abort så är det givetvis för att det är bättre för henne.

Varför skall då mannen straffas för mer än abort? Det är värre än öga för öga, tand för tand, och som sagt för en absurd anklagelse?

Är det verkligen "absurt" att anse att mannen är något involverad i att kvinnor blir gravida…eller tror du benhårt på den heliga "jungfrukonceptionen"??

öga för öga blir krångligt i detta fallet…men vad sägs om en urgröpning av ett stycke testikel per abort?
Citera
2015-05-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Ja använder man "vriden logik" när man läser andras text så kan man förstå ditt "svar.

Annars så säger jag till dig. Läs om läs rätt. Jag tänker inte bära hundhuvud för något jag inte sagt eller skrivit.
Du försökte få det till att om män måste ta ansvar för att skydda sig eller ta konsekvenserna av det uteblivna skyddet så blir konsekvensen för kvinnor att de inte får avbryta sina graviditeter trots att det inte har nåt som helst med uteblivet skydd att göra.
Citera
2015-05-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Är det verkligen "absurt" att anse att mannen är något involverad i att kvinnor blir gravida…eller tror du benhårt på den heliga "jungfrukonceptionen"??

öga för öga blir krångligt i detta fallet…men vad sägs om en urgröpning av ett stycke testikel per abort?

Inte sjutton tänker jag uppfostra mina söner till att strunta i kondom, svina runt och härja vilt. Glöm det, men vi talar om rätts-systemet här. Lagar och regler som också skall fungera. Kanske ingen bra tråd för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in