2015-05-14, 00:51
Medlem
Bor i Sverige, skulle till Norge på besök hos mina kusiner m.m

Åkte via Töcksfors och skulle över till Norge.

Stod på parkeringen vid köpcentrumet vid McDonalds (kanske inte så viktigt att veta) och käkade och kollade på datorn.

Detta var vid cirka 21 tiden förra måndagen. Märkte att det åkte en bil fram och tillbaka, kom efter 10 min, och sen efter yttligare 10 min, tänkte inte mer på detta.

Åkte mot gränsen, och vid tullstationen stod det en tull-bil med två killar, 3 bilar var det framför mig och dom fick bara köra förbi, mig vinkade dom in.

Först bad han mig stänga av motorn, gå ur bilen, och räcka upp båda händerna i luften.

Han frågade mig vad jag hade på mig, och så kom jag på att jag hade kniv, vilket jag bär, och det erkände jag.

Han började fråga om narkotika, om jag använder, om jag har använt osv osv.

Dom letar igenom hela jävla bilen, och dom påpekar igen att jag stå stå med händerna i luften.

Kikar alltså igenom hela bilen, hittar inte ett skit, förutom snus och cigg, vilket jag hade lite för mkt av, men det brydde de sig inte om.

Vad kan detta ha varit? Ett tips? Var väldigt mycket tjat om narkotika..

Hur som helst, jag hade en fällkniv på mig, vilket jag har då jag haft lite "ovänner" och fått hot m.m.

Nu till min fråga: Rapporteras detta? Och isåfall, kommer polisen få reda på att jag hade kniv på mig? Någon som varit med om något liknande? Han behöll kniven och jag fick åka vidare.

Saken är att jag har rättegång i Juni, inget våldsrelaterat.. Dock ekonomiskt och bedrägerier osv.

Tänkte mest på att, det gynnar ju mig inte direkt om det kommer upp att jag bär kniv m.m.. Går bara och väntar på rättegången, som är om en drygt månad, och man tänker ju på det värsta, svårt och sova osv...

Tack på förhand.

Tilläggas: Han hade kontakt med någon och sa mitt personnummer + att jag hade kniv på mig.
Senast redigerad av ninano 2015-05-14 kl. 01:08.
Citera
2015-05-14, 02:03
Medlem
Det brukar alltid hamna i registret när dom väl tar personuppgifter som jag förstått det. Tror inte dom tar upp ämnet om en fällkniv i en annan dom, om det ska "räknas" som ett grovt vapen måste bladet på kniven vara över en viss längd. Däremot om dom hittat massa droger så är det nog en större anklagelse dom kan ta upp, istället för misstanke av droger och en liten kniv.
Citera
2015-05-14, 03:12
Medlem
Antagligen blir det strafföreläggande för brott mot "knivlagen"(Lag 1988:254 om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål) som den brukar kallas.
Så antagligen kommer du få hem ett brev om ett tag från åklagarmyndigheten om ett strafföreläggande.
Det beror lite på vilken typ av fällkniv vi pratar om dock.

Det borde inte påverka din uppkommande rättegång. Brotten är helt orelaterade.
Citera
2015-05-14, 09:31
Medlem
Bongomans avatar
En liten fällkniv, max 8 cm tror jag, och som inte är lätt att fälla ut är laglig.
Citera
2015-05-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
En liten fällkniv, max 8 cm tror jag, och som inte är lätt att fälla ut är laglig.

Nej, längden på kniven spelar ingen roll, det är en skröna.
Citera
2015-05-14, 22:01
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej, längden på kniven spelar ingen roll, det är en skröna.

Nja, multiverktyg verkar vara tillåtna. De har korta knivblad som är svåra att fälla ut. En rambokniv med extra korkskruv och kan fällas ihop är inte ett multiverktyg. Däremot får inte alla springa runt med dem.
Citera
2015-05-15, 00:25
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Nja, multiverktyg verkar vara tillåtna. De har korta knivblad som är svåra att fälla ut. En rambokniv med extra korkskruv och kan fällas ihop är inte ett multiverktyg. Däremot får inte alla springa runt med dem.
Det finns mig veterligen (och vid snabb läsning) inget om att längden på bladet spelar roll. Eller eggens storlek. Eller om det är på ena eller båda sidorna av bladet. Eller m det äär svårt eller inte att fälla ut.

Det är helt och enbart utifrån situationen du är i. Om det anses rimligt och är befogat att du har denna sak med dig just nu (här inkluderas resa till och från användningsplatsen och hemmet).

Men det är en gummiparagraf, som polisen kan använda för att stoppa någon med kniv ute på krogen, för där är det dumt. Men skulle samma person bära verktyget i sin ficka vid lunchtid på vägen från affären där det är köpt, ja, då hade det nog inte hänt någonting.
Citera
2015-05-15, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det finns mig veterligen (och vid snabb läsning) inget om att längden på bladet spelar roll. Eller eggens storlek. Eller om det är på ena eller båda sidorna av bladet. Eller m det äär svårt eller inte att fälla ut.

Det är helt och enbart utifrån situationen du är i. Om det anses rimligt och är befogat att du har denna sak med dig just nu (här inkluderas resa till och från användningsplatsen och hemmet).

Men det är en gummiparagraf, som polisen kan använda för att stoppa någon med kniv ute på krogen, för där är det dumt. Men skulle samma person bära verktyget i sin ficka vid lunchtid på vägen från affären där det är köpt, ja, då hade det nog inte hänt någonting.

Nja, just pennknivar nämns förarbetet.

Tanken är att det inte skall vara förbjudet att bära förhållandevis ofarliga knivar — exempelvis mindre hopfällbara pennknivar - vid offentliga tillställningar och allmänna sam*mankomster
Citera
2015-05-15, 01:37
Medlem
Vad har tullen med om du har en kniv på dig? Såvida det inte var något du smugglade!
Citera
2015-05-15, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Nja, just pennknivar nämns förarbetet.

Tanken är att det inte skall vara förbjudet att bära förhållandevis ofarliga knivar — exempelvis mindre hopfällbara pennknivar - vid offentliga tillställningar och allmänna sam*mankomster

Men det finns ingen juridisk definition på "förhållandevis ofarliga knivar". Det finns ingen bestämd knivlängd för vad som är lagligt eller inte. Det är helt en bedömningsfråga.

Nästa mening i förarbetet är den mest relevanta för hur polis och sedan åklagare bedömer om det begåtts ett brott eller inte och lyder "Av betydelse är också anledningen till all föremålet har medförts och hur det förvaras."

TS exempel, där han bär en fällkniv på sig för att kunna försvara sig är inte giltigt skäl eller förvaringssätt för att kunna hållas fri från ansvar.

Längden på kniven är inte relevant för om den går att använda som vapen, en skalpell eller ett rakblad är väldigt korta men kan användas som vapen.
Det man går på är just om man har ett giltigt skäl till att bära kniven och hur farlig den kan anses vara.
Det är skillnad på en slö pennkniv som knappt kan skära smör och en pennkniv som gjorts rakbladsvass.
Senast redigerad av Aramir2 2015-05-15 kl. 02:06.
Citera
2015-05-15, 02:15
Medlem
Citat:

Det beror på omständigheten inte på föremålet. Ett brännbollsträ är lagligt att använda och bära om du skall spela brännboll men inte om du går omkring med det på stan.
Multiverktyg är tillåtet om du har en rimlig orsak att bära det. exempelvis på eller på väg till/från jobbet eller om du utför eller är på väg till/från någon syssla där du legitimt brukar multiverktyget.
Det är inte tillåtet om du blir tagen med det på dig när du är ute och festar på krogen.

Det handlar alltså inte om någon definierad gräns på längd eller vilket föremål det rör sig om. Det beror på föremålets potential att brukas som vapen kombinerat med omständigheterna till varför du har föremålet på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in