2015-05-13, 23:01
Medlem
Chenews avatar
Köpte faktiskt mina två första CD-skivor på väldigt länge häromdagen (Camel-Mirage och King Crimson-In the court of the Crimson King), mestadels för att jag hade ett presentkort att förbruka men visst är det trevligt att ha musiken i fysisk form. Helt utdöd är väl i alla fall inte CD-skivan?
Citera
2015-05-13, 23:07
Medlem
TiaGos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
CD-skivan som fysiskt lagringsmedium minskar definitivt. Det beror självklart på att alternativen för streamad musik är flera och att den tekniska kvalitén har blivit bättre.

Det som vore intressant är siffror som visar vilka det är som köper CD-skivor. Varför? Därför att det borde finnas en potential för ett nytt lagringsmedium för musik som tekniskt sett ligger på en högre nivå än streamad musik.

Man borde kanske titta på kostnaderna för CD-skivan och titta på möjligheterna för att sälja musik som USB-minnen istället. Det innebär mindre kostnader för både produktion och distribution vilket borde vara gynnsamt i diskussionerna med artisterna som vill ha betalt för sin musik.

Jag äger massor med CD-skivor men skulle ännu hellre köpa musik i form av USB-minnen.

Att man sedan använder sig av streamad musik också är ju inga problem.

Varför skulle någon vilja köpa musik på usb-minnen hellre än mp3, stream eller cd-skiva? känns ju som ett totalt meningslöst format imo
Citera
2015-05-13, 23:08
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenew
Köpte faktiskt mina två första CD-skivor på väldigt länge häromdagen (Camel-Mirage och King Crimson-In the court of the Crimson King), mestadels för att jag hade ett presentkort att förbruka men visst är det trevligt att ha musiken i fysisk form. Helt utdöd är väl i alla fall inte CD-skivan?

Nejdå, den är inte utdöd. Dock är det nog så att musiklyssnarna är ganska polariserade. Antingen tillhör man streaming-generationen och då kan man knappt stava till CD. Eller så tillhör man den gruppen som gärna äger musiken själv rent fysiskt.

Själv tillhör jag både grupperna.
Citera
2015-05-13, 23:40
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Man borde kanske titta på kostnaderna för CD-skivan och titta på möjligheterna för att sälja musik som USB-minnen istället. Det innebär mindre kostnader för både produktion och distribution vilket borde vara gynnsamt i diskussionerna med artisterna som vill ha betalt för sin musik.

Jag äger massor med CD-skivor men skulle ännu hellre köpa musik i form av USB-minnen.

Förutom nån strömningstjänst som Spotify kanske iTunes kan vara ett alternativ för dig. Där kan du lägga till CD-skivor du redan har eller köpa ny musik. Alternativet är att du köper digitala låtar från exempelvis CDON och sedan för över dem till USB-minne.

Själv skulle jag inte vilka köpa musik på USB-minnen. Tror inte det skulle bli nån succé. Speciellt då många redan rippat sin CD-samling som backup. Då försvinner hela upplevelsen runt omkring. Helst vill jag gå till en skivaffär och bläddra bland skivorna, snacka med likasinnade och få provlyssna på en en och annan raritet. Men eftersom den lokala skivhandlaren lagt ner nöjer jag mig numera med att fynda på second hand butiker eller att köpa på CDON eller Ginza. Sedan är det kul att läsa låttexter på konvolutet och titta på bilder. Skulle inte se fram emot att få ett tunt kuvert i brevlådan med ett litet plastigt USB-minne. Skulle antagligen slarva bort det efter ett tag då det är så litet format.

Försäljningen av CD-skivor sjunker kraftigt. Nåt måste göras. Exakt vad vete fasen. Till slut är gränsen nådd då det inte längre är hållbart att fortsätta i samma fotspår.

Kan tillägga att jag själv både använder strömningstjänst (Spotify) och köper fysiska CD-skivor, ungefär 50-50. Gillar att stödja artister jag gillar.
Senast redigerad av Castlevania 2015-05-13 kl. 23:59.
Citera
2015-05-13, 23:53
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Övervägde faktiskt för några veckor sedan att köpa mig nya cd-skivor. Tror inte jag köpt det sedan jag var 20. Däremot har jag köpt två cd-skivor med sagor på i present till ett födelsebsrn nyligen, men musik nej.

Har alltid tyckt att hela debatten är onödig och redan när den kom. Nedladdningsdebatten dvs. och som jag sa då visade sig stämma, artister kommer sälja musik på nya sätt och inte per såld skiva. Är de konstnärer får de marknadsföra dem själva och kringgå fallande siffror. Men idag kan jag börja tänka mig att köpa igen, om det är bra skivor dvs.
Citera
2015-05-14, 11:13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Förutom nån strömningstjänst som Spotify kanske iTunes kan vara ett alternativ för dig. Där kan du lägga till CD-skivor du redan har eller köpa ny musik. Alternativet är att du köper digitala låtar från exempelvis CDON och sedan för över dem till USB-minne.

Jag och familjen använder sig av både Spotify och traditionell radio. Nej, iTunes är inte aktuellt. När jag pratar om musik på USB-sticka så handlar det bara om CD-kvalitét, dvs helt okomprimerad musik i 1411 kbit/s.
Citera
2015-05-14, 16:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiaGo
Varför skulle någon vilja köpa musik på usb-minnen hellre än mp3, stream eller cd-skiva? känns ju som ett totalt meningslöst format imo

Det finns några relevanta argument...

- Produktionen blir billigare eftersom man slipper hela CD-hanteringen.

- USB-minnets storlek gör att det går att samla en artists, musikers eller kompositörs hela produktion på EN sticka. T ex skulle man kunna köpa Mozarts samlade verk på EN sticka.

- Möjlighet att sälja högupplöst musik på ett bekvämt sätt.
Citera
2015-05-14, 16:43
Medlem
TiaGos avatar
Citat:

- USB-minnets storlek gör att det går att samla en artists, musikers eller kompositörs hela produktion på EN sticka. T ex skulle man kunna köpa Mozarts samlade verk på EN sticka.

Kan se dina poänger där, å andra sidan så är en av anledningarna att folk köper cd-box-set osv att det ska se snyggt ut i hyllan, ha mycket material som medföljer etc. Dvs man har en köpstark målgrupp som är beredd att lägga kosingen för att få ett snyggt samlarobjekt att ställa i hyllan. Den målgrupp som är beredd att istället köpa samma utgåva på ett usb-minne misstänker jag är dem som hellre skulle streama samma musik eller ladda ner den.

Dock så skulle usb-minnen med högupplöst musik kanske kunna säljas till djs som målgrupp.
Senast redigerad av TiaGo 2015-05-14 kl. 16:51.
Citera
2015-05-14, 17:20
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:

USB-minnen har blivit dyrare sedan kopieringsavgiften infördes för några år sedan. Så det ligger också fel i tiden. Ska du dessutom ha en grupps hela diskografi i högupplöst format blir det än dyrare.

Istället skulle skivbutiker som CDON skulle kunna erbjuda fler möjligheter för digital nedladdning. I olika format och priser beroende på vad lyssnaren vill ha. Själv skulle jag nöja mig med MP3 - 320 Kbps. Hör ingen skillnad på 320 Kbps och FLAC.
Senast redigerad av Castlevania 2015-05-14 kl. 17:23.
Citera
2015-05-14, 18:09
Medlem
Jag gör det absolut. Tycker det är så förbannat olidligt tråkigt om jag är på fest eller bjudning och nån säger "Ska vi sätta på lite musik?" Och så börjar de leta på spotify och liknande. Om vi är hemma hos mig plockar jag fram cd-skivorna (eftersom vinylspelaren är trasig).

Kapten Stofil
Citera
2015-05-14, 18:15
Medlem
Oakenshields avatar
Jag har redan svarat i den här tråden längre tillbaks, men ja jag köper fortfarande cd-skivor nu och då om jag kommer över nåt intressant och gärna lite speciellt.

Kapten Stofil # 2
Citera
2015-05-14, 18:16
Medlem
Barnflods avatar
Har massa skivor till skänks. Går inte att sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in