2015-05-14, 01:23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBS67
Ja det går, men du kan nog inte köpa bara 3 tror det minsta är 20 pack eller nått sånt av både kulor och hylsor och om du ska köpa .50 BMG så blir det nog ganska dyra ölöppnare
Mm,hm,har just konstaterat det också..
Citera
2015-05-14, 01:25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?...d=3502&lang=sv
Kula styckevis @29:-/styck

http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?...d=3501&lang=sv
Hylsa styckevis @39:-/styck
Åh! Nice!

Tackar,nu blev det ju en annan visa!

Dock en aning lång leverans tid..
Citera
2015-05-14, 03:52
Medlem
Neksnors avatar
Min tolkning av tråden:

TS kan köpa hylsor lagligt.
TS kan gjuta egna blykulor av lagligt köpt bly.
TS kan köpa en laddmaskin lagligt (antar jag).
Återstår tändhattar och något vettigt krut lagligt.

Stämmer det?
Citera
2015-05-14, 10:03
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Åh! Nice!

Tackar,nu blev det ju en annan visa!

Dock en aning lång leverans tid..
BTW..

Satan,så dyrt det blir att ha ett .50 gevär och skjuta lite "på skoj" med!!

Jag ojjar mig över att min (om jag nu får loss en kula och en hylsa utan lic.) öl-öppnare kommer kosta typ 100 spänn,men den kommer jag ju kunna använda ett tag,medans när man skjuter,så är det ju bara hylsan som kan "återvinnas",rätt?
Citera
2015-05-14, 11:06
Medlem
Ok tack för alla svar, kommit en bit på vägen.
Fortsätt gärna diskussionen.
Citera
2015-05-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Och ändå säljs kulor till handvapen utan licenskrav hos samtliga vapenhandlare i hela Sverige?

Och även via postorder?

Och det finns, till skillnad från ammo, inga restriktioner vid import/export?

Go figure...

Ironiskt nog har dock Barnes Solid i normala gevärskalibrar blivit klassad som pansarbrytande.

--
Projektil i ovanstående lagtext avser INTE vanliga kulor, utan spräng, pansar-brand och liknande.

Därav formuleringen '...andra tändmedel till sådana patroner och projektiler'.

Dock är formuleringen kring kulans utformning mycket märklig, det medges. Det ändrar dock inte ett skit. Kulor för jakt är inte licenspliktiga, oavsett om de är helmantlade eller halvmantlade; bondade eller solida. Inte ens frangibles är det.

Det säljs massor färdig ammunition med i svenska butiker utan att dom ens frågar efter licens , det gör det inte lagligt av den grund
Citera
2015-05-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBS67
Många troll och en tomte i den här tråden men här kan man köpa 9mm blyfyllda med koppar mantel per postorder och många många mer kalibrar och kulsorter utan licens från ett företag i Sverige ---> http://www.brownells-sverige.se/epag...ucts/749001879

Det är inte lagligt av den grund .. midway sålde slutstycken till många olika vapen utan att be om licens med tills nån fick ont i röven och så slutade det ..
Det är bara att läsa lagen där står klart och tydligt att projektiler avsedda för den typ av handvapen som lagen är tillämpat på , anses för att vara ammunition och därför licenspliktiga

Att ingen bryr sig är en annan femma ..
Citera
2015-05-14, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Min tolkning av tråden:

TS kan köpa hylsor lagligt.
TS kan gjuta egna blykulor av lagligt köpt bly.
TS kan köpa en laddmaskin lagligt (antar jag).
Återstår tändhattar och något vettigt krut lagligt.

Stämmer det?

Till hylsor, kulor, och laddpress behövs ingen licens nej.
Tändhattar och krut kräver licens.
Citera
2015-05-14, 17:03
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det var ett jävla tjafs om kulor visavi patroner. Det är ju uppenbart att TS inte är så bevandrad i begreppen inom skytte, och att han är ute efter patroner så att han kan skjuta med sin pistol.

.32 ACP är inte en särskilt ovanlig kaliber, den går att få tag på hos de flesta handlare, men som sagt så är det olagligt att köpa ammunition till vapen man inte har licens på, så det kan bli svårt.
Citera
2015-05-14, 18:54
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cingarus
En bekant har i ett dödsbo fått i sin ägo en baby browning.
Den är i fint skick och med ett magasin. Inga kulor. Den är förmodligen från början av 1900-talet
Han saknar licens. Då är frågan, behöver han licens för att bara köpa kulor? En ganska ovanlig kaliber efter vad jag läst. cal 6.35 (.25ACP).
Kan man beställa på nätet?
Tar tacksamt emot tips här eller pm

Agora har åtminstone tidigare haft en svensk säljare som är känd för att vara pålitlig. Dock vet jag inte om han har just den kalibern, men det är ju alltid värt ett försök. Och se till att din bekant håller käften om pistolen så att han inte får husrannsakan
Citera
2015-05-14, 18:59
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Han har 6 månader på sig att visa vapnet för polis och ansöka om licens eller sälja. Rekommenderar att han gör något av detta innan vapnet blir illegalt och osäljbart.

Korkat förslag. Vad han ska göra är att gömma vapnet och skaffa ammo på Darknet, som han likaledes gömmer. Sedan får han hitta något ensligt ställe att provskjuta på, t.ex. långt ute i skogen, vid kusten etc.
Citera
2015-05-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agh39
Till hylsor, kulor, och laddpress behövs ingen licens nej.
Tändhattar och krut kräver licens.

Krut är inte licenspliktigt.

Sedan åker TS till en lite större pistoltävling och köper tändhattar av någon handlare på plats. Small pistol tror jag att det ska vara.

Laddverktyget hittar du här http://www.skanejakt.se/lee-25-acp.html

Pressen här http://www.skanejakt.se/handladdning...enger-kit.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in