2015-05-13, 23:29
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Nja, kanske inte så. Men du kan inte köpa kulor till tex ett kaliber 22 vapen, salongsgevär, bara för att du vill och har licens på geväret. Det finns faktiskt förpliktelser och lagar även när det gäller kulor.
Nej det finns det inte.
Hatar när efterblivna skall kommentera utan att ha fakta.
Citera
2015-05-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Så du menar alltså att enbart massiva kulor är licensfria?

FMJ, hålspets och blyspets (samt frangibles) är alltså, enligt dig, licenspliktiga?

Vad med att du slutar att fabulera i ett forum som avhandlar ett ämne som du uppenbart inte behärskar?

Kulor är, som bekant, ej licenspliktiga - oaktat deras konstruktion. Så även patronhylsor.

Laddad ammunition är dock, som konstaterats licenspliktig. Jag, personligen, har dock enbart undantagsvis visat licens när jag handlat ammo (skjutit 3k+ skott hittills 2015), så gissningsvis är det inte jättesvårt att komma över lite ammo utan papper.

Olagligt förvisso, men inte särskilt svårt.

Vad om du gjorde samma sak .. ammunition är licenspliktigt och lagen anser att projektiler som används till gastäta hylsor är ammunition ..

§*Med ammunition förstås i denna lag patroner och projektiler till handvapen som lagen tillämpas på samt tändhattar och andra tändmedel till sådana patroner och projektiler.
Citera
2015-05-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Patroner är licenspliktiga. Kulor är det inte.

Oavsett kaliber.

Och jo, om man har licens på ett vapen i 22lr så kan man köpa ammo till det samma bäst man vill. Faktiskt.

Jag gjorde det så sent som för 4 dagar sedan...

Till just 22lr är det dock meningslöst att köpa kulor, dels för att laddade patroner kostar runt 50 öre styck, dels för att hylsorna inte går att ladda om...

Du bör nog läsa lagen igen .. speciellt paragraf 5 ...

Runda kulor oavsett diameter är licensfria. . Projektiler oavsett kaliber är inte

Enda som inte räknas som ammunition är :

a) Hagel och andra massiva kulor,
b) projektiler avsedda för armborst eller för luft-, kolsyre-, fjäder- eller harpunvapen,
c) kolsyrepatroner,
d) patronhylsor utan tändhatt avsedda för handvapen som lagen tillämpas på, och
e) patroner avsedda för start- eller signalvapen
Citera
2015-05-13, 23:52
Medlem
sebnies avatar
jagarmeisteren: Behöver inte vara runda kulor. Sålänge de är massiva (dvs inte FMJ, hålspets, blyspets eller liknande) krävs ingen licens.
Det finns inget krav att kulan ska vara rund utan ordet "massiv" betyder att den genomgående måste bestå av ett material, den får inte vara ihålig, fylld eller liknande.

Just att kulan måste vara massiv utesluter alla former av moderna kulor, men tillåter fortfarande massiva, spetsiga blykulor som används med vissa <1890 mynningsladdare.
Citera
2015-05-13, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
jagarmeisteren: Behöver inte vara runda kulor. Sålänge de är massiva (dvs inte FMJ, hålspets, blyspets eller liknande) krävs ingen licens.
Det finns inget krav att kulan ska vara rund utan ordet "massiv" betyder att den genomgående måste bestå av ett material, den får inte vara ihålig, fylld eller liknande.

Just att kulan måste vara massiv utesluter alla former av moderna kulor, men tillåter fortfarande massiva, spetsiga blykulor som används med vissa <1890 mynningsladdare.

Precis som jag skrev .. skrev inte att dom tvungent vara runda ..
Citera
2015-05-14, 00:40
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cingarus
En bekant har i ett dödsbo fått i sin ägo en baby browning.
Den är i fint skick och med ett magasin. Inga kulor. Den är förmodligen från början av 1900-talet
Han saknar licens. Då är frågan, behöver han licens för att bara köpa kulor? En ganska ovanlig kaliber efter vad jag läst. cal 6.35 (.25ACP).
Kan man beställa på nätet?
Tar tacksamt emot tips här eller pm
Han har 6 månader på sig att visa vapnet för polis och ansöka om licens eller sälja. Rekommenderar att han gör något av detta innan vapnet blir illegalt och osäljbart.
Citera
2015-05-14, 00:56
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarmeisteren
Vad om du gjorde samma sak .. ammunition är licenspliktigt och lagen anser att projektiler som används till gastäta hylsor är ammunition ..

§*Med ammunition förstås i denna lag patroner och projektiler till handvapen som lagen tillämpas på samt tändhattar och andra tändmedel till sådana patroner och projektiler.

Och ändå säljs kulor till handvapen utan licenskrav hos samtliga vapenhandlare i hela Sverige?

Och även via postorder?

Och det finns, till skillnad från ammo, inga restriktioner vid import/export?

Go figure...

Ironiskt nog har dock Barnes Solid i normala gevärskalibrar blivit klassad som pansarbrytande.

--
Projektil i ovanstående lagtext avser INTE vanliga kulor, utan spräng, pansar-brand och liknande.

Därav formuleringen '...andra tändmedel till sådana patroner och projektiler'.

Dock är formuleringen kring kulans utformning mycket märklig, det medges. Det ändrar dock inte ett skit. Kulor för jakt är inte licenspliktiga, oavsett om de är helmantlade eller halvmantlade; bondade eller solida. Inte ens frangibles är det.
Citera
2015-05-14, 01:05
Medlem
orvarens avatar
Så,för att förenkla det hela lite..

Får jag utan licens,utan vapen,bara med "visa kortet" gå in i en vapenaffär och köpa ett par tre kulor i kaliber .50? Alltså bara den delen som "flyger iväg" vid avfyrning?

Frågan är inte utan intresse,då jag gärna skulle vilja göra "saker" av dessa,som prydnader,smycken o.d.

Följdfrågan blir även,kan man även köpa hylsan,utan "tändhatt" och givetvis utan krut?

Ihopsatt med kulan och ett spår i den,blir det en fräck öl-öppnare..t.ex.
Citera
2015-05-14, 01:07
Medlem
JBS67s avatar
Många troll och en tomte i den här tråden men här kan man köpa 9mm blyfyllda med koppar mantel per postorder och många många mer kalibrar och kulsorter utan licens från ett företag i Sverige ---> http://www.brownells-sverige.se/epag...ucts/749001879
Citera
2015-05-14, 01:15
Medlem
JBS67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Får jag utan licens,utan vapen,bara med "visa kortet" gå in i en vapenaffär och köpa ett par tre kulor i kaliber .50? Alltså bara den delen som "flyger iväg" vid avfyrning?

Frågan är inte utan intresse,då jag gärna skulle vilja göra "saker" av dessa,som prydnader,smycken o.d.

Följdfrågan blir även,kan man även köpa hylsan,utan "tändhatt" och givetvis utan krut?

Ja det går, men du kan nog inte köpa bara 3 tror det minsta är 20 pack eller nått sånt av både kulor och hylsor och om du ska köpa .50 BMG så blir det nog ganska dyra ölöppnare
Citera
2015-05-14, 01:19
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Citat:
Ursprungligen postat av JBS67
Ja det går, men du kan nog inte köpa bara 3 tror det minsta är 20 pack eller nått sånt av både kulor och hylsor och om du ska köpa .50 BMG så blir det nog ganska dyra ölöppnare

http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?...d=3502&lang=sv
Kula styckevis @29:-/styck

http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?...d=3501&lang=sv
Hylsa styckevis @39:-/styck
Senast redigerad av hogerspoket 2015-05-14 kl. 01:22.
Citera
2015-05-14, 01:22
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBS67
Många troll och en tomte i den här tråden men här kan man köpa 9mm blyfyllda med koppar mantel per postorder och många många mer kalibrar och kulsorter utan licens från ett företag i Sverige ---> http://www.brownells-sverige.se/epag...ucts/749001879
"Tomte"?

Tack för länken,men SATAN vad dyrt det blev!!

500kr för 20 kulor och 1500kr för 20 hylsor,alltså 2000 spänn!!
(100kr/"öl-öppnare")

Köper nog hellre öl,än material för att öppna biran,för de pengarna!

http://www.brownells-sverige.se/epag...ucts/749009080

http://www.brownells-sverige.se/epag...ucts/100014804
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in