• 4
  • 5
2015-05-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heligballong
Och när/om företaget granskas och man upptäcker ett antal kunder som inte skickat in en kopia på sin licens? Det finns ju faktiskt en viss risk att man åker dit på det. För att inte tala om vilken exponering det blir att lägga ordrar på alla webshoppar man hittar i hopp om att en ska glömma att be om licensen.

Tja då har företaget väl ett problem .. dock skulle detta aldrig upptäckas av en vanlig granskning , det skulle vara om dom har mistanke och gräver djupt , dom måste ha tillstånd från domare för att få tillgång till annat än vapenboken ..

Sen har Kjells i Sjöbo ju åkt dit ett otal av ggr för att inte fråga efter licens och inget händer annat än lite böter ..
Citera
2015-05-27, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagarmeisteren
Tja då har företaget väl ett problem .. dock skulle detta aldrig upptäckas av en vanlig granskning , det skulle vara om dom har mistanke och gräver djupt , dom måste ha tillstånd från domare för att få tillgång till annat än vapenboken ..

Sen har Kjells i Sjöbo ju åkt dit ett otal av ggr för att inte fråga efter licens och inget händer annat än lite böter ..

Företaget kommer klara sig lindrigt undan, men om man upptäcker en kund som inte har en licens under sin flik i kundregistret så kan den kunden räkna med en husransakan. Sitter man då på ett eller flertalet vapen plus tillhörande ammunition så önskar man nog att man gått in i en fysisk butik istället för att beställa på nätet av ett legitimt företag som för register över sina kunder.

Det är inte företaget jag oroar mig för, det är kunden.
Citera
2015-05-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heligballong
Företaget kommer klara sig lindrigt undan, men om man upptäcker en kund som inte har en licens under sin flik i kundregistret så kan den kunden räkna med en husransakan. Sitter man då på ett eller flertalet vapen plus tillhörande ammunition så önskar man nog att man gått in i en fysisk butik istället för att beställa på nätet av ett legitimt företag som för register över sina kunder.

Det är inte företaget jag oroar mig för, det är kunden.

Ja , den risk finns när man rotar med olagliga saker ..
Men risken är i stort sett icke-existerande
Citera
2015-05-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagarmeisteren
Ja , den risk finns när man rotar med olagliga saker ..
Men risken är i stort sett icke-existerande

Allt jag säger är att det finns bättre alternativ. Varför ta onödiga risker?
Citera
2015-05-29, 11:36
Medlem
BigIvars avatar
Helvete vad det spekuleras i den här tråden! Det är makalöst kul (hepp!) att läsa alla självsäkra spekulationer från en massa forumister som inte kan ett skit.

För att köpa och inneha patroner så krävs tillstånd för just den kalibern (egentligen patronypen). Ibland skiter handlaren i att titta på vapelicensen när man köper ammunition. Om TS dyker upp någonstans och vill köpa en ask .25 ACP så lär han bli ombedd att visa licenslappen.

FMJ, blyspets och hålspets är i allra högsta grad massiva projektiler då de inte är laddade med någon form av pyroteknik eller andra konstigheter.

Tändhattar, krut, hylsor och kulor (helmatlat, mjukspets, hålspets...) är ej tillståndspliktiga. Handlaren är dock skyldig att registrera köp av krut (och även tändhattar tror jag). Köper man det så måste man uppvisa legitimation.

Laddutrustning är inte tillståndspliktigt.

Jag har köpt mängder med ammunition över disk. Jag har köpt kulor, krut, tändhattar och hylsor både över disk och via postorder. Jag vet vad som gäller.
Citera
2015-05-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Helvete vad det spekuleras i den här tråden! Det är makalöst kul (hepp!) att läsa alla självsäkra spekulationer från en massa forumister som inte kan ett skit.

För att köpa och inneha patroner så krävs tillstånd för just den kalibern (egentligen patronypen). Ibland skiter handlaren i att titta på vapelicensen när man köper ammunition. Om TS dyker upp någonstans och vill köpa en ask .25 ACP så lär han bli ombedd att visa licenslappen.

FMJ, blyspets och hålspets är i allra högsta grad massiva projektiler då de inte är laddade med någon form av pyroteknik eller andra konstigheter.

Tändhattar, krut, hylsor och kulor (helmatlat, mjukspets, hålspets...) är ej tillståndspliktiga. Handlaren är dock skyldig att registrera köp av krut (och även tändhattar tror jag). Köper man det så måste man uppvisa legitimation.

Jag har köpt mängder med ammunition över disk. Jag har köpt kulor, krut, tändhattar och hylsor både över disk och via postorder. Jag vet vad som gäller.

Så du vet vad som gäller?

Synd då bara att vapenlagen inte håller med dig...

Citat:
Vapenlag (1996:67)

5 § Med ammunition förstås i denna lag patroner och projektiler till handvapen som lagen tillämpas på samt tändhattar och andra tändmedel till sådana patroner och projektiler.

Ser ut som att du kan ställa dig till skaran av självsäkra forumister i alla fall...
Citera
2015-05-29, 16:55
Medlem
BigIvars avatar
Vad det är för "projektiler" som avses vet jag inte. Gör du?

7 § Denna lag gäller inte

a) hagel och andra massiva kulor,

Att det är massiva kulor man trycker i sina gevärs- och pistolpatroner råder det ingen tvekan om.
Hur mycket ammunition och laddkomponenter har du köpt på sistone? Hur många gånger har du behövt visa dina licenshandlingar när du har köpt endast kulor?

Alldeles nyligen var jag och köpte på mig lite saker hos en mycket seriös handlare. Jag köpte kulor, tändhattar, krut och laddverktyg. Legitimationen fick jag visa med anledning av det pyrotekniska, men någon vapenlicens behövdes inte.
Citera
2015-05-29, 17:05
Bannlyst
Ha, ni menar ju olika saker. Ammunition är färdig laddade och skjutklara. Kulor är för att fylla en patron med krut och pressa in kulan sen så man får ammunition.

Ammunition har jag köpt utan leg elr nåt Fler gånger. Bara komma dit 2 min innan dom stänger å säga 10 paket. Då fråga dom licens men då säger du satan ja glömde papperet hemma.Det blir rätt mkt beroende på kaliber och dom flesta ser hellre pengarna just då än att tjata om licens.
Citera
2015-05-30, 13:11
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar

Nej du vet uppenbarligen inte vad som gäller, då hade du vetat att tändhattar är tillståndspliktiga.Bara för att du har handlat av oseriösa handlare som inte gör det dom ska.
Citera
2015-06-01, 14:32
Medlem
Jag skulle inte gett mig på att "bygga" ammunition, för invecklat känns det som.
Den är historia ändå..
Tack ändå.
Citera
2015-06-02, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cingarus
Jag skulle inte gett mig på att "bygga" ammunition, för invecklat känns det som.
Den är historia ändå..
Tack ändå.

Utrustningen är nog dyr men hemmaladdare är ju vanligen inte direkt några nobelpristagare, så själva tillverkningen är nog inte så svår, men enklast är olagliga köp på någon .onionsite, minus den ganska lilla risken att åka fast förstås.
Citera
2015-06-02, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Utrustningen är nog dyr men hemmaladdare är ju vanligen inte direkt några nobelpristagare, så själva tillverkningen är nog inte så svår, men enklast är olagliga köp på någon .onionsite, minus den ganska lilla risken att åka fast förstås.

Nä enklast är att bara köpa i butik ..
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in