2015-05-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Precis! Att föda och ta hand om det barn man gett upphov till är att ta ansvar. Oansvarigt är att blir ofrivilligt gravid och smita undan genom en oförsvarlig abort. Så självklart är kvinnor ansvariga för sina beslut. Det är även män. Männen har så klart en rätt att inte bli pappa mot sin vilja - det är bara att avstå sex, så är det löst. Ingen har rätt att med tvång göra någon till far mot dennes vilja. Den, man eller kvinna, som väljer att ha sex med någon av det motsatta könet, har också tagit risken/möjligheten att det kan bli ett barn som resultat. Ingen kan vara omedveten om detta i förväg och ingen kan efteråt säga att de inte visste. Ytterst jämlikt alltså, tills man börjar blanda in abort - då försvinner genast jämlikheten.

Men, har man tur så kan det bli söta barn som resultat, och det är inte det sämsta. Särskilt inte om det går så här väl.
http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/picturesoftheday/11600835/Pictures-of-the-day-13-May-2015.html

Fast nu är inte "verkligheten", varken den biologiska eller den socialt praktiska, speciellt rättvis.
Är kvinnor som betalar mest dyrt för barn i alla dessa olika varianter, fysiskt, oftast ansvarsmässigt samt eknomiskt. Är också kvinnor som våldtas och därmed tvingas till ofrivilliga risker hit och dit.
Så jo kvinnor ska absolut ha aborträtt, det vinner dessutom både män och barn på.

Risken en man tar då han har lite tjolahopp med främmande kvinna är att han riskerar betala underhållsstöd, inte jättekatstrof, inte samma katastrof som kvinnor skulle tvingas in i via att tvingas bära, föda och tan hand om barn de inte vill ha i 18 år. Eller för barn som tvingas leva i fattigdom pga oansvarig pappa.
Underhållsstöd samt aborträtt är bästa systemet som ger mest rättvisa.

Vi har redan kört detta in absurdum käre uv. Pallar du verkligen flaxa runt en runda till?

skitsöta ungar uven, du har dock kusiner..vars kottar slår det mesta.

http://petclub.md/wp-content/uploads/2012/10/nasha-nasha.jpg
Citera
2015-05-13, 23:12
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Precis! Att föda och ta hand om det barn man gett upphov till är att ta ansvar. Oansvarigt är att blir ofrivilligt gravid och smita undan genom en oförsvarlig abort.

Ja, man har ju hört talas om det mer än en gång, "Jag äter p-piller", vilka helt enkelt kastas i toan istället för att förtäras, usch för sliddjur som ljuger och luras, det är därför jag inte litar på dem!
Citera
2015-05-13, 23:12
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Att ta bort aborträtten är bara infantilt, tänk om man går i Malmö en kväll och blir berikad av tio bonga-bongas, då vill jag fan inte behålla något tattarbarn.

Nu är min sambo oerhört mycket mer intresserad av att skaffa barn än vad jag är, då jag för tillfället inte känner något intresse för det, men hade det varit tvärt om, så hade jag inte behållit ett barn mot hans vilja.

Fittor som behåller ska bara hålla käften och sluta grina sen när karlarna överger dem,
det kunde de väl ha räknat ut innan? Nej justfan, de tänkte ju med fittan..

Mm precis lika infantilt är det att inte ge männen samma möjlighet att kunna få göra en juridisk abort! men förstår vad du menar

Du verkar vara en mycket klok kvinna Sverige skulle må bra med mer kvinnor som dig

Du använder lite väl grova ord om kvinnor nu, men absolut håller med dig där också.
Citera
2015-05-13, 23:18
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Mm precis lika infantilt är det att inte ge männen samma möjlighet att kunna få göra en juridisk abort! men förstår vad du menar

Du verkar vara en mycket klok kvinna Sverige skulle må bra med mer kvinnor som dig

Du använder lite väl grova ord om kvinnor nu, men absolut håller med dig där också.

Ja, det är så många män som blir fäder mot sin vilja
Tur att jag inte är karl, å andra sidan, somsagt hade jag inte behållit barnet, en kvinna verkade helt förvånad över det, förstår att det är svårt att få in om man inte har alla hästar hemma

"Du verkar vara en mycket klok kvinna Sverige skulle må bra med mer kvinnor som dig"

Tack och bock, jag råkar väl bara ha lite common sense, det verkar onekligen ha trillat bort på en del

Well, jag är ju kvinna själv, och märker varje dag hur brudar egentligen är, jag tycker att de flesta är vidriga, jag umgås hellre med män
Citera
2015-05-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Ja, man har ju hört talas om det mer än en gång, "Jag äter p-piller", vilka helt enkelt kastas i toan istället för att förtäras, usch för sliddjur som ljuger och luras, det är därför jag inte litar på dem!

Folk ljuger inget konstigt med det, även om man önskar att den som står en närmast inte skulle ljuga om något sådant.

Problemet ligger i att kvinnor har laglig möjlighet att med hjälp av dessa lögner tvinga män till faderskap, likväl kan de förneka män faderskap om de så önskar.

Män är synnerligen rättslösa i detta.
Citera
2015-05-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Antingen bryr han sig om sitt barnbarn eller ej. Upp till honom.

Han får vilja hur mycket som helst.
Men om han bryr sig om sitt barnbarn så gynnas han inte av ett system som antingen gör att hans barnbarn blir utan pengar eller att han själv tvingas betala för det. Det är i högsta grad relevant, liksom att mammans nya pojkvän kommer att missgynnas av att han tvingas betala för en annan mans barn - förutom att han betalar för sina egna.

Men du har alltså inget emot att dessa män missgynnas genom att de får betala för andra mäns barn? De enda män som ska gynnas är de som inte vill betala för sina egna?
Citera
2015-05-13, 23:30
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Är det som någon sorts gärning till den svenska staten som dessa kvinnor skaffar barn?
Jag har för övrigt inget emot insemination, men kalaset ska betalas ur egen ficka.

Hur definierar du en självisk karl? Är det en karl som inte finner sig i alla dina beslut? En karl med egen vilja?

Jag skulle definiera en självisk karl (i sammanhanget) som en karl som i samförstånd med kvinnan skaffar ett barn, men sen skiter i barnet och kvinnan.
En karl som inte vill ha ett barn men som blir påtvingad ett barn av kvinnan, är i mina ögon inte en självisk karl. Här anser jag kvinnan vara självisk.

Vilket argument faller menar du?
Att ett beslut som kvinnan tar ska kvinnan ansvara över, inte mannen?
Jämställdhet. Jag tror ni missar det. Enligt dig är alltså en ensamstående kvinna mindervärdig jämfört med ett par som inte kan få barn och därav slipper pröjsa allt ur egen ficka? Utan partner är kvinnan...

Nej jag definerar vår tids egocentriska föreställningar av ansvarslöshet, som själviskhet. Om karlns beteende och resonemang är likt ett barns, blir det två barn, inte ett att vara förälder till. Dessutom ligger det i tiden att män inte vill framstå som sådana att lägga ner mer tid för eventuell familjebildning med. Jag fyller 33, jag har inte tid för att tramsa runt som någon snorunge med någon velig karl som vill veta vart gräset är grönast. (och jag har iaf en som ibland insinuerar familjebildning men där är jag mindre intresserad, hos mig finns o har aldrig funnits tvång även om några sagt att just jag är den de kan tänka sig som moder till deras barn. Du utgår ifrån att män inte vill ha barn, du har fel.)

Ja det är ju en feministisk grej att kvinnans liv inte ska sättas i mäns händer att råda över. Fri abort har vi fått för att inte tvingas leva med män som gjort oss gravida, detsamma gäller fattiga kvinnor. Även om en man gör henne gravid behöver hon inte tvingas leva som mannens livegen fram till sin död som sexmaskin eller avelskossa. Det är därav skammen över oönskad graviditet har lyfts bort från kvinnors axlar. Vi får leva själva utan att män styr våra liv och utan kontroll över kvinnokroppen annat än med kvinnans samtycke. Nu när även ensamstående kommer få rätten till insemination har mannens sista makt försvunnit. Att få rätt att kräva abort kommer aldrig ske, att män skiter i ansvaret över barn sker redan.

Valet ligger nu på mannen som har all rätt att sterilisera sig om han inte önskar barn och inte förstår preventivmedlets funktion. Och jag anser att män ska kräva p-piller åt män om de nu vägrar kondom. Kvinnans kropp är kvinnans (även om barn till kvinnor som vanvårdar, misshandlar o.d givetvis oftare bör bli av med vårdnaden än vad som sker) Mannens kropp är mannens. Och barn äger ingen även om det biologiska ofta kan göra det lämpligare att modern ansvarar för barnets första levnadstid om fadern inte sammanbor med modern.
Citera
2015-05-13, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Men om han bryr sig om sitt barnbarn så gynnas han inte av ett system som antingen gör att hans barnbarn blir utan pengar eller att han själv tvingas betala för det. Det är i högsta grad relevant, liksom att mammans nya pojkvän kommer att missgynnas av att han tvingas betala för en annan mans barn - förutom att han betalar för sina egna.

Men du har alltså inget emot att dessa män missgynnas genom att de får betala för andra mäns barn? De enda män som ska gynnas är de som inte vill betala för sina egna?

Nej. Det finns inget tvång alls inblandat.

Morfar vill inte att hans dotter ska ha ihop det med en tvivelaktig typ. Då lagstiftar vi om det. Inte? Varför är hans vilja irrelevant?
Citera
2015-05-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Har aldrig "lurat" någon karl men nice att redan i sommar helt kunna välja bort dessa gnälliga kärringar med vanföreställningar om kvinnor, vad de gör och ju de fungerar. Vi behöver er inte längre, så sterilisera er istället för att klaga när barn blir till!

Så om du aldrig har lurat någon karl och inte heller har för avsikt att göra det. Vad är ditt problem? Att klaga på ett bedrägeri som varar livet ut, kallar du att gnälla! Snacka om brist på empati. Du verkar helt vidrig som människa.
Du kan kallt räkna med att alla ofrivilliga pappor har råkar ut för bedrägeri. De få fall som faktiskt inte beror på kvinnans egoism och där det verkligen handlar om att preventiv-medlet inte fungerade löses alltid av abort. Enda undantaget torde vara en del religiösa fanatiker, men de är på utdöende tack och lov.

Det viktiga är att ett barn har båda föräldrarna. De flesta män blir redo för familj med tiden. Bara till att välja någon av dem och vid rätt mognad. Så väldigt svårt är det inte.
Citera
2015-05-13, 23:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Fast nu är inte "verkligheten", varken den biologiska eller den socialt praktiska, speciellt rättvis.
Är kvinnor som betalar mest dyrt för barn i alla dessa olika varianter, fysiskt, oftast ansvarsmässigt samt eknomiskt. Är också kvinnor som våldtas och därmed tvingas till ofrivilliga risker hit och dit.
Så jo kvinnor ska absolut ha aborträtt, det vinner dessutom både män och barn på.

Som Du vet, så förespråkar jag abort vid våldtäkt, så det tricket funkar inte på mig. Men om kvinnor betalar dyrast, så måste de också inse att de har störst ansvar för att skydda sig. De har också störst möjligheter. Under det att män i huvudsak har avhållsamhet och kondom till sitt förfogande, så har kvinnor en uppsjö preventivmetoder att välja mellan och på lämpligt sätt kombinera.

Citat:
Risken en man tar då han har lite tjolahopp med främmande kvinna är att han riskerar betala underhållsstöd, inte jättekatstrof, inte samma katastrof som kvinnor skulle tvingas in i via att tvingas bära, föda och tan hand om barn de inte vill ha i 18 år. Eller för barn som tvingas leva i fattigdom pga oansvarig pappa.
Underhållsstöd samt aborträtt är bästa systemet som ger mest rättvisa.

I första stycket anförde Du att abort var något som "alla" "vann" på, men i detta framhåller Du att abort leder till rättvisa. Oavsett om man väljer nytto- eller rättviseperspektivet - och Du tycks inte vilja välja utan försöka använda båda - så glömmer Du på ett bekvämt sätt en faktor i ekvationen; det ofödda barnet varken vinner eller omfattas av någon rättvisa. Istället förlorar barnet livet utan att ha gjort något för att förtjäna detta och det är varken nyttigt eller rättvist. Så, den ende som inte har något fritt val, är den som förlorar mest. Inte så tjusigt om man vill anlägga moraliska dimensioner på problemet.

Citat:
Vi har redan kört detta in absurdum käre uv. Pallar du verkligen flaxa runt en runda till?

Självklart! Vi ugglor är ihärdiga och kampvilliga Quo Fas et Gloria Ducunt.

Citat:
skitsöta ungar uven, du har dock kusiner..vars kottar slår det mesta.

http://petclub.md/wp-content/uploads/2012/10/nasha-nasha.jpg

Jättesöta! Vi ugglor får söta barn. men vi slits med åren: http://farm2.static.flickr.com/1036/1013053738_048bab0304.jpg

Citera
2015-05-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Nej jag definerar vår tids egocentriska föreställningar av ansvarslöshet, som själviskhet. Om karlns beteende och resonemang är likt ett barns, blir det två barn, inte ett att vara förälder till. Dessutom ligger det i tiden att män inte vill framstå som sådana att lägga ner mer tid för eventuell familjebildning med. Jag fyller 33, jag har inte tid för att tramsa runt som någon snorunge ...

Vår tid ja. Problem med tidsandan. Dagens system är som sagt en otidsenlig kvarleva.

Om du inte vill tramsa runt som en snorunge så gör inte det.

Om det är det enda alternativet så byter du antingen umgänge eller så förlikat du dig med vad livet har att erbjuda dig.

Faktum är att den du finner intressant i denna debatt är just oLf. Och det låter på dig som om den typen är det enda som gäller i ditt privatliv också.

Men det är ditt val.
Citera
2015-05-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nej. Det finns inget tvång alls inblandat.

Morfar vill inte att hans dotter ska ha ihop det med en tvivelaktig typ. Då lagstiftar vi om det. Inte? Varför är hans vilja irrelevant?
Du kan inte svara på frågan om varför det är irrelevant om morfar och mammans nya pojkvän inte vill försörja barnet men relevant om pappan inte vill det alltså.

Du bara tycker att morfar eller mammans pojkvän ska göra det ändå oavsett om de vill eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in