2015-05-13, 11:59
Medlem
Tlagnojs avatar
Nu har ångesten efter insatsen mot Norrköping lagt sig lite, inatt drömde jag att vi fick 11 skadade i derbyt mot djurgården. Men fångade den här krönikan:

http://www.expressen.se/sport/kronikorer/mathias-luhr/luhr-en-bister-bild-av-aik-verkligheten/

Jag vet att det är rätt töntigt att som lekman sitta och ständigt påstå hur kunnig man är och hur rätt man har. Men tycker att Lühr verkligen är ute och cyklar ordentligt, precis som när han ställde frågan. Det är antagligen ett arv av att den moderna fotboll är ett enda runkande kring offensiven.

Citat:
Ursprungligen postat av Lühr
Du tycker inte ni saknar offensiv spets på bänken, frågade jag Alm efteråt.
– Nej, det gör jag inte, svarade AIK-tränaren kort.
Det måste han väl säga, tänker jag då.

AIK gör 2 mål hemma mot ett formstarkt Norrköping. Saknar man offensiva alternativ då? Hursom, vi kryssade inte mot Norrköping för att vi saknade offensiv spets. Vi kryssade för att vi släppte in två mål hemma. Korrekt fråga bör vara:

"Du tycker inte ni saknar defensiv spets på bänken?"
Citera
2015-05-13, 12:47
Medlem
BertilEnstoerings avatar
Vet inte om det diskuterats här inne, men visst var det klar offside på Malmös 1-0 mot Elfsborg? Det kanske kom i skymundan pga bengalavbrottet, men det blev ju ett jäkla skrivande om en liknande situation mellan AIK och Malmö förra året (?). Även då Rosenberg som i offsideposition störde målvaktens synfält. Möjligt att det diskuterats, och jag har missat det men det brukar ju alltid bli skriverier om liknande situationer i toppmatcher.
Citera
2015-05-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BertilEnstoering
Vet inte om det diskuterats här inne, men visst var det klar offside på Malmös 1-0 mot Elfsborg? Det kanske kom i skymundan pga bengalavbrottet, men det blev ju ett jäkla skrivande om en liknande situation mellan AIK och Malmö förra året (?). Även då Rosenberg som i offsideposition störde målvaktens synfält. Möjligt att det diskuterats, och jag har missat det men det brukar ju alltid bli skriverier om liknande situationer i toppmatcher.

Givetvis offside, för andra lag. Men det är inte samma regler för m iff iff barca som för resten av lagen.
Citera
2015-05-13, 14:20
Medlem
Salorms avatar
Tänker jag rätt nu eller är jag bara lite lätt galen, men vinner vi mot Halmstad så kommer vi leda Allsvenskan i åtminstonde 2 dagar? Jinxar utav helvete här, men då jävlar ska jag festa arslet av mig under dagarna 2!!!1!
Citera
2015-05-13, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BertilEnstoering
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Givetvis offside, för andra lag. Men det är inte samma regler för m iff iff barca som för resten av lagen.
Av de repriser jag sett verkar inte Rosenberg skymma Stuhr Ellegaards sikt över huvud taget. Han verkar ha fri sikt över bollbanan från det att Eikrem klipper till.

Straffen vi skulle fått men inte fick är så klart också till följd av att "andra regler" gäller för MFF? Lägg av.
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Tänker jag rätt nu eller är jag bara lite lätt galen, men vinner vi mot Halmstad så kommer vi leda Allsvenskan i åtminstonde 2 dagar? Jinxar utav helvete här, men då jävlar ska jag festa arslet av mig under dagarna 2!!!1!
Det stämmer.
Citera
2015-05-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Av de repriser jag sett verkar inte Rosenberg skymma Stuhr Ellegaards sikt över huvud taget. Han verkar ha fri sikt över bollbanan från det att Eikrem klipper till.

Straffen vi skulle fått men inte fick är så klart också till följd av att "andra regler" gäller för MFF? Lägg av.

Det stämmer.

Fast, regeln heter ju inte "skymmer målvakt" utan att man ska bestraffas om man "stör" motspelare... Så - med den regeln i minnet tittar vi här:

http://tinypic.com/r/wkigia/8

För det första är det ingen tvekan på att han stör målvakten även om han inte är i direkt skottlinje. Sen är han också ivägen för två av tre backar som ska springa på retur. Men men.
Citera
2015-05-13, 19:04
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Citat:

Det stämmer.

Och vilken straff var det? Länka gärna från fotbollskanalen till denna solklara straffsituation
Citera
2015-05-13, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Fast, regeln heter ju inte "skymmer målvakt" utan att man ska bestraffas om man "stör" motspelare... Så - med den regeln i minnet tittar vi här:

http://tinypic.com/r/wkigia/8

För det första är det ingen tvekan på att han stör målvakten även om han inte är i direkt skottlinje. Sen är han också ivägen för två av tre backar som ska springa på retur. Men men.
Ja, och KSE verkar inte ha störts av Rosenberg. Inga protester och inga diskussioner om det varken i halvtid eller efter match.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDRockefeller
Och vilken straff var det? Länka gärna från fotbollskanalen till denna solklara straffsituation
Det borde vara uppenbart för vem som än såg matchen, men visst, Fotbollskanalen efterfrågas, här ett citat:
Citat:
Elfsborg ska vara glada över att Berget inte fick straff när han gick omkull i duell med Svensson.

Själva sekvensen verkar inte finnas med på någon av höjdpunktssammanställningarna. Sedan var det inte en 110 % solklar straff men folk håller ju på att yra om att för MFF gäller andra regler än för övriga lag och om det nu stämmer så hade det där utan tvekan varit straff flera gånger om.
Citera
2015-05-13, 19:29
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Citat:
Det borde vara uppenbart för vem som än såg matchen, men visst, Fotbollskanalen efterfrågas, här ett citat:

Själva sekvensen verkar inte finnas med på någon av höjdpunktssammanställningarna. Sedan var det inte en 110 % solklar straff men folk håller ju på att yra om att för MFF gäller andra regler än för övriga lag och om det nu stämmer så hade det där utan tvekan varit straff flera gånger om.

Jag såg matchen och vet vilken situation du syftar på, verkligen ingen straff dock
Citera
2015-05-13, 20:09
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDRockefeller
Jag såg matchen och vet vilken situation du syftar på, verkligen ingen straff dock

Jens Fjellström tyckte att det var straff, Jon Persson tyckte att det var en svår situation men att det var rätt att fria. Att säga att det verkligen inte var straff är att ta i. Svensson är uppe på Berget hela vägen, när han sedan blir grundlurad i straffområdet fäller han upp bommen. Visst är Berget med där uppe och håller i armarna, men det hade varit väldigt svårt att beskylla Lerjeus om han hade blåst - vilket också i princip alla journalister som skrev om matchen påpekade.

Efter den lilla tid du skrivit här, så har vi dock lärt oss att du är väldigt partisk. Ditt hat mot MFF verkar dessutom väldigt starkt. Vilket iofs är lite kul.
Citera
2015-05-13, 20:31
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ja, och KSE verkar inte ha störts av Rosenberg. Inga protester och inga diskussioner om det varken i halvtid eller efter match.

Fast KSE var nog inte så fokuserad på att kolla om Rosenberg var offside...

Man kan ju tycka att om Rosenberg spontant känner för att hoppa eftersom det finns risk för att skottet går nära/under honom, så kan man nog tycka att han även är i riskzonen för att inverka på spelet.

Citat:

Tycker nog att det är närmre frilägesutvisning på Taco-Anders än det är straff, men visst hade det mycket väl kunnat bli straff. Berget faller väl antagligen lite för enkelt för sitt eget bästa. Sånt som påverkar domarna när det kanske inte borde göra det.

/feldgrau
Citera
2015-05-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Jens Fjellström tyckte att det var straff, Jon Persson tyckte att det var en svår situation men att det var rätt att fria. Att säga att det verkligen inte var straff är att ta i. Svensson är uppe på Berget hela vägen, när han sedan blir grundlurad i straffområdet fäller han upp bommen. Visst är Berget med där uppe och håller i armarna, men det hade varit väldigt svårt att beskylla Lerjeus om han hade blåst - vilket också i princip alla journalister som skrev om matchen påpekade.

Efter den lilla tid du skrivit här, så har vi dock lärt oss att du är väldigt partisk. Ditt hat mot MFF verkar dessutom väldigt starkt. Vilket iofs är lite kul.
"Om Lerjeus inte blåser straff i en 50/50 straffsituation är det ingen 50/50 situation", Gammalt djungelordspråk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in